Oto Fire Phone: flagowy smartfon Amazonu

Oto Fire Phone: flagowy smartfon Amazonu19.06.2014 12:27
Źródło zdjęć: © chip.pl

Dzisiaj w Seattle miała miejsce oficjalna premiera smartfonu Amazonal. Fire Phone bez umowy kosztuje 649$ (1970zł), działa pod kontrolą systemu Fire OS (zmodyfikowana wersja Androida). Ale po kolei:

Pierwszy "flagowiec" Amazonu wyposażony jest w ekran Gorilla Glass 3 o przekątnej 4,7", a rozdzielczość wyświetlanego obrazu to 1280 x 720 (matryca IPS). Maksymalna jasność ekranu to aż 590 cd/m2 przy statycznym współczynniku kontrastu 1000:1. Gęstość pikseli wynosi 315 ppi .

W środku drzemie zaś procesor Qualcomm Snapdragon 800 o częstotliwości 2,2GHz, 2 GB pamięci RAM, GPU Adreno 330, GPS, GLONASS, kontroler sieci bezprzewodowych 802.11a/b/g/n/ac, Bluetooth 3.0, moduł NFC, port micro USB 2.0, slot nano-SIM i bateria o pojemności 2400mAh. Do tego do wyboru są dwie wersje: z 32 bądź z 64GB pamięcią flash.

Amazon doskonale zdaje sobie sprawę, że jednym z najważniejszych elementów dzisiejszych smartfonów jest aparat. Fire Phone został wyposażony w obiektyw o rozdzielczości 13mpx z optycznym mechanizmem stabilizacji obrazu oraz optyką o przysłonie f/2.0. Zarówno obiektyw jak i cztery kamery o rozdzielczości 2,1mpx zamontowane z przodu są w stanie nagrywać wideo w rozdzielczości 1920 x 1080px przy częstotliwości 30 klatek na sekundę.

Całość zamknięto w obudowie o wymiarach 139,2 x 66,5 x 8,9 mm. Waga telefonu to 160 g. Szef Amazonu podczas prezentacji Fire Phone podkreślał również zastosowanie dwóch głośników, które jak twierdzi mają zapewnić "lepsze brzmienie niż przeciętne smartfony".

Tyle o sprzęcie, przyjrzymy się oprogramowaniu.

Fire Phone działa pod obsługą Fire OS 3.5 - jest to zmodyfikowana wersja Androida, bez dostępu do usług Google'a - ich miejsce zajęły rzecz jasna usługi Amazonu. Najbardziej rzucającymi się w oczy elementami systemu podczas prezentacji były: "karuzela aplikacji", oferująca błyskawiczny dostęp do ostatnio używanych programów, "aktywne widgety", które zapamiętują ostatnią aktywność aplikacji oraz spójność pozostałej części interfejsu, który składa się z trzech paneli: nawigacji, głównego, który przeznaczony jest do wyświetlania treści oraz trzeciego "pomocniczego", który pojawia się w wybranych aplikacjach, oferując informacje dodatkowe - w przypadku odtwarzacza muzyki może np. wyświetlać tekst słuchanej przez nas piosenki.

Jedną z unikalnych funkcji Fire Phone'a jest "dynamiczna perspektywa" - dzięki czterem kamerom zamontowanym z przodu, telefon śledzi ruchy głowy użytkownika i modyfikuje wyświetlany obraz tak, że sprawia on wrażenie trójwymiarowego. Oprócz specjalnych efektów, rozwiązanie może być wykorzystywane do celów całkiem praktycznych - podczas prezentacji mogliśmy zobaczyć zmianę widoku w aplikacji Mapy, wywołaną za pomocą oszczędnego ruchu głowy. Takim samym sposobem można również wywołać na przykład otwieranie paska nawigacji, czy dodatkowego menu. Funkcja ta wydaje się być niezwykle ciekawa, jednak z oceną jej przydatności musimy poczekać na masowe recenzje jego użytkowników.

Nie jest to jedyne autorskie rozwiązanie jeśli chodzi o software. Kolejną usługą, na której wprowadzenie zdecydował się Amazon jest X-Ray - usługa ta służy do automatycznego wyszukiwania i wyświetlania informacji na temat... tego, co aktualnie oglądamy, czytamy, bądź słuchamy. Jeśli X-Ray to za mało, wystarczy skorzystać z funkcji FireFly, dzięki której telefon Amazonu jest w stanie rozpoznać przedmioty, w pobliżu których przebywamy. Jeff Bezos chwalił się, że FireFly jak na razie jest w stanie rozpoznać 100 milionów rzeczy, a codziennie dodawane są nowe. Widzicie jakiś ciekawy, bądź atrakcyjny przedmiot, wyjmujecie telefon, który rozpoznaje obiekt waszego zainteresowania i po kilku dotknięciach w ekran możecie kupić sobie to samo. W sklepie Amazonu oczywiście. Równie ciekawym rozwiązaniem jest funkcja ASAP, która automatycznie buforuje wideo, którym użytkownik może być zainteresowany - jeśli rzeczywiście chce je obejrzeć, może zrobić to natychmiast, bez czekania. A jeśli ekran 4,7" to za mało, obraz z
telefonu zawsze można przesłać na większy ekran.

Gdyby nadmiar nowych funkcji okazał się dla kogoś problemem, zawsze można skorzystać z opcji MAYDAY, czyli błyskawicznego, czynnego 24/7 połączenia z jednym z konsultantów Amazonu, który odpowie na wszystkie pytania użytkownika związane z korzystaniem z telefonu.

Pozostałe usługi to Amazon Prime Music, Prime Video, Amazon Immersion Reading oraz WhisperSync - ta ostatnia pozwala na zupełnie nowy sposób konsumpcji książek - użytkownik może błyskawicznie przełączać się pomiędzy czytaniem tekstu i słuchaniem audiobooka. Oprócz tego każdy użytkownik Fire Phone'a otrzymuje nielimitowane miejsce w chmurze Amazonu na swoje zdjęcia.

Do tego dochodzą oczywiście obudowy w różnych kolorach, które mają pomóc spersonalizować użytkownikowi swój egzemplarz.

I jak Wam się podoba? Czy Google, Apple i Microsoft mają się czego obawiać?

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.