Oszustwo na naprawę telefonu. Wziął kredyt na prawie 47 tysięcy złotych

Oszustwo na naprawę telefonu. Wziął kredyt na prawie 47 tysięcy złotych06.11.2019 10:32
Źródło zdjęć: © Shutterstock.com

Oszustwo "na naprawę" telefonu to popularna wśród przestępców metoda wyłudzania pieniędzy. O jej bolesnych skutkach przekonała się mieszkanka Katowic, która oddała znajomemu smartfona do naprawy. Mężczyzna wziął na nią kredyt na prawie 47 tys. zł.

Mieszkanka Katowic była zszokowana, gdy dowiedziała się, że udzielono jej kredytu na 47 tysięcy. Sprawę postanowiła bezzwłocznie zgłosić na policję. Okoliczności tego kuriozalnego zdarzenia są bardzo ciekawe i powinny być przestrogą dla nas wszystkich. Kobieta padła ofiarą swojego znajomego, któremu oddała do naprawy smarftona.

Mężczyzna wykorzystał fakt, że zna się z poszkodowaną. Dzięki temu wiedział, że zaufanie, którym obdarza go kobieta z pewnością pomoże mu w dokonaniu oszustwa. Za pomocą jej telefonu oraz zainstalowanej w nim aplikacji mobilnej, przestępca bez większego trudu wyłudził pieniądze z banku na nazwisko swojej ofiary.

- Do zdarzenia miało dojść kiedy kobieta przekazała mu swój telefon komórkowy do naprawy. Mężczyzna wykorzystując jej zaufanie i aplikację mobilną zainstalowaną w telefonie, wziął w jednym z banków kredyt na kwotę prawie 47 tys. zł - wyjaśnia Agnieszka Żyłka z katowickiej policji.

Mężczyznę zatrzymano w okolicy centrum Katowic. Przy sobie miał 9 podrobionych dowodów osobistych z danymi swoich znajomych. Podejrzewany o dokonanie przestępstwa oszukał w przeszłości kilka instytucji finansowych. Oszust był poszukiwany listem gończym, a do odbycia pozostało mu jeszcze 9 lat pozbawienia wolności. Przestępstwa dokonano w warunkach recydywy, więc zgodnie z art. 64 Kodeksu karnego sprawcy będzie można wymierzyć karę pozbawienia wolności w wyższym wymiarze, niż przewiduje przepis art. 286, który brzmi następująco:

"Kto, w celu osiągnięcia korzyści majątkowej, doprowadza inną osobę do niekorzystnego rozporządzenia własnym lub cudzym mieniem za pomocą wprowadzenia jej w błąd albo wyzyskania błędu lub niezdolności do należytego pojmowania przedsiębranego działania, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8."

Cała sytuacja mogła skończyć się fatalnie dla mieszkanki Katowic. Warto pamiętać, że przed oddaniem smartfona do naprawy, powinniśmy wylogować się ze wszystkich serwisów i aplikacji, aby nie trafiły w niepowołane ręce.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.