Oszczędź nawet kilka tysięcy zł: darmowe programy zamiast oryginałów

Oszczędź nawet kilka tysięcy zł: darmowe programy zamiast oryginałów18.06.2010 13:00
Źródło zdjęć: © PC World

Organizacja pracy w przedsiębiorstwie nie musi się od razu wiązać z wydatkami na oprogramowanie. Dostępnych jest wiele aplikacji, które zrealizują każde zadanie zupełnie za darmo i nie gorzej od swoich komercyjnych odpowiedników

Prowadzenie firmy i korzystanie z oprogramowania w biurze nie pozwala na taką elastyczność, jak praca na komputerze w domu. Użytkownicy są ściśle ograniczeni licencjami, często nie wolno im korzystać z narzędzi, które są bezpłatne dla zastosowań niekomercyjnych i potrzebują gwarancji niezawodności aplikacji.

Wydawałoby się, że regularne aktualizacje czy dostępność pomocy w razie kłopotów stawiają w pierwszy rzędzie narzędzia komercyjne tymczasem rynek oferuje sporo bezpłatnych, równie funkcjonalnych i niezawodnych a internetowa społeczność użytkowników zapewnia szybką i skuteczną pomoc.

Aplikacje biurowe

Zwykle najważniejszym zestawem programów dla pracowników jest pakiet biurowy. Nie mogą się oni obejść bez edytora tekstu, bardzo często korzystają z arkusza kalkulacyjnego i aplikacji do tworzenia prezentacji. Standardy w tej dziedzinie wyznacza Microsoft Office. Jeżeli konkurencyjne oprogramowanie ma zająć jego miejsce powinno być z nim w pełni zgodne. Ten ostatni warunek nie zawsze jest spełniony.

Źródło zdjęć: © AbiWord - niewielkich rozmiarów, szybki i o sporych możliwościach edytor tekstu. Do stworzenia dokumentu nie trzeba więcej (fot. PC World)
Źródło zdjęć: © AbiWord - niewielkich rozmiarów, szybki i o sporych możliwościach edytor tekstu. Do stworzenia dokumentu nie trzeba więcej (fot. PC World)

Najpopularniejszym, bezpłatnym rywalem MS Office jest OpenOffice.org. Działa w wielu środowiskach, oferuje polska wersję językową, polskie słowniki (ortograficzny i synonimów), narzędzia do korekty gramatycznej. Ma odpowiedniki wszystkich najważniejszych programów Microsoftu. Write funkcjonuje zamiast Worda, Calc jest w zastępstwie Excela, Impress przeznaczono do tworzenia prezentacji a Base do obsługi baz danych. Niewielkie problemy mogą pojawić się podczas otwierania rozbudowanych plików Office, zwłaszcza arkuszy z zaawansowanym formatowaniem oraz oczywiście dokumentów z makrami. Przydałoby się też odświeżyć nieco interfejs.

Źródło zdjęć: © Jeżeli znasz Excela Gnumeric nie sprawi ci problemu. Moze jedynie zaskoczyć oferowanymi funkcjami (fot. PC World)
Źródło zdjęć: © Jeżeli znasz Excela Gnumeric nie sprawi ci problemu. Moze jedynie zaskoczyć oferowanymi funkcjami (fot. PC World)

Mało znanym pakietem biurowym jest Lotus Symphony. Składa się jedynie z edytora, arkusza kalkulacyjnego i programu do prezentacji. Jego funkcjonalność można za to rozszerzać za pomocą wtyczek. Użytkownicy domowi mogą także skorzystać z EasyOffice - pakietu biurowego uzupełnionego o moduły archiwizacji danych, kontaktów, kalendarza czy lektora. Jeżeli nie interesuje cię rozbudowany zestaw aplikacji zainstaluj zamienniki poszczególnych programów. Edytor AbiWord z powodzeniem wystarczy do stworzenia nawet zaawansowanego dokumentu. Rozpoznaje ponadto formaty MS Office i OpenOffice.org. Podobnie polskojęzyczny Gnumeric, który w założeniu autorów projektowany jest jako najlepszy, dostępny na rynku arkusz kalkulacyjny, oferujący funkcje niedostępne nawet w Excelu.

Komercyjne środowiska DTP jak Adobe Indesign, QuarkXPress czy znacznie uboższy MS Publisher także mają swoje bezpłatne odpowiedniki. Nie skorzysta z nich zapewne żadne duże wydawnictwo ale w zupełności wystarczą do tworzenia mniejszych publikacji. Dla przykładu w PagePlus SE zaprojektujesz wizytówki, zaproszenia, kalendarze, kartki pocztowe czy ulotki reklamowe. Atutem aplikacji są wbudowane szablony oraz możliwość pobrania kolejnych z obszernej bazy internetowej.

Mankamentem, brak możliwości zapisu w wersji bezpłatnej do formatu PDF. Minusów tych pozbawiony jest bardziej rozbudowany, polskojęzyczny Scribus. Obsługuje PDFy, pliki EPS i PS, standardy RGB i CMYK. Sprawdzi się podczas składu biuletynów, gazetek bądź książek.

Źródło zdjęć: © Scribus nie zastąpi Indesigna ale z prostym DTP poradzi sobie bez problemu (fot. PC World)
Źródło zdjęć: © Scribus nie zastąpi Indesigna ale z prostym DTP poradzi sobie bez problemu (fot. PC World)

Inaczej skonstruowana jest oferta narzędzi do zarządzania projektami. Rozbudowanych aplikacji jest dużo ale praktycznie wszystkie działają na zasadzie środowisk webowych. Ich instalacja, konfiguracja i zarządzanie wymaga większych umiejętności, wiedzy, czasu oraz dodatkowego oprogramowania ale są bardziej elastyczne i oferują szersze możliwości niż programy stacjonarne. Można z nich korzystać zarówno na pojedynczym komputerze, w sieci lokalnej jak również przez Internet. Przeznaczone są do prowadzenia niewielkich jak i bardzo rozbudowanych projektów, zarządzania czasem i zasobami oraz pracą wielu osób. Wśród najpopularniejszych warto wymienić Project.net, project-Open, Endeavour Software Project Management, eGroupWare czy dotProject. Bezpłatne aplikacje działające w środowisku Windows to na przykład
GanttProject bądź prosta ToDoList. Do prowadzenia firmy

Oferta rynkowa komercyjnych programów magazynowych, księgowych czy kadrowo płacowych jest bardzo szeroka. Na jej tle aplikacje bezpłatne wypadają bardzo mizernie. Jest ich niewiele i często mają różne ograniczenia funkcjonalne. Popularnością cieszy się Faktura 1! i jej bardziej rozbudowana wersja Faktura 1! Plus (dawniej Faktura Express). Ten przeznaczony do fakturowania program rozbudowany został o zestawienia sprzedaży, mechanizmy kontroli należności i zobowiązań, współpracę z drukarkami fiskalnymi czy raporty kasowe. Wystawianie faktur zakupu, sprzedaży czy proforma umożliwia także program FIT Faktura. Pozwala prowadzić ewidencję VAT, kartoteki, współpracuje z drukarkami fiskalnymi, umożliwia generowanie różnych zestawień i raportów. Ma także wbudowane podstawowe funkcje CRM.

Źródło zdjęć: © VATowiec - rozbudowany program wspomagający każdy obszar prowadzenia firmy (fot. PC World)
Źródło zdjęć: © VATowiec - rozbudowany program wspomagający każdy obszar prowadzenia firmy (fot. PC World)

Wystawianie dokumentów sprzedaży to domena EuroFirmy Start. Ta prosta aplikacja pozwala kontrolować kartoteki towarów i usług czy kontrahentów.

Jeżeli ktoś poszukuje podatkowej księgi przychodów i rozchodów może skorzystać z Księgi Expres. Umożliwia ona ewidencję i księgowanie, oferuje różne widoki i zbiorcze zestawienia. W porównaniu do wersji płatnej pozbawiona została na przykład zestawień narastających, ewidencji wyposażenia czy ryczałtu.

Źródło zdjęć: © Faktura 1. plus - skorzystaj z programu jeżeli nie potrzebujesz rozbudowanych modułów księgowych i kadrowo płacowych (fot. PC World)
Źródło zdjęć: © Faktura 1. plus - skorzystaj z programu jeżeli nie potrzebujesz rozbudowanych modułów księgowych i kadrowo płacowych (fot. PC World)

Większość funkcji integruje VATowiec. Oferuje funkcje magazynowe, finansowe i księgowe. Obsługuje wiele firm, co czyni go ciekawą propozycją dla biur rachunkowych. Można go wykorzystać przy prowadzeniu różnych form działalności. Jest wielowalutowy, ma wbudowane funkcje CRM, pozwala generować wiele różnych raportów i tworzyć symulacje. Za jego pomocą poprowadzisz kadry i płace. Współpracuje bez problemu z Płatnikiem. Jeżeli natomiast nie potrzebujesz tak rozbudowanego narzędzia i interesuje cię jedynie moduł kadrowo-płacowy skorzystaj z aplikacji Kadrowiec tego samego autora.

Narzędzia pomocnicze

W każdym przedsiębiorstwie wykorzystywana jest również grupa aplikacji dodatkowych. Te często niepozorne, niewielkie programy ułatwiają lub wręcz umożliwiają wykonywanie niektórych zadań. Wśród nich są menadżery plików, archiwizatory, generatory PDFów czy organizery osobiste.

Źródło zdjęć: © FreeCommander - wygodny odpowiednik Total Commandera. Za darmo i polskiego autorstwa (fot. PC World)
Źródło zdjęć: © FreeCommander - wygodny odpowiednik Total Commandera. Za darmo i polskiego autorstwa (fot. PC World)

Żadna firma nie obejdzie się bez archiwizatora. Regularnie wykorzystywanym do rozpakowywania plików programem jest na przykład WinRAR. Wiele osób zapomina jednak, że nie jest to narzędzie bezpłatne. Zamiast niego można zainstalować 7zip. Jest po polsku i charakteryzuje się wysokim stopniem kompresji danych (pod warunkiem korzystania z dedykowanego formatu). Obsługuje wszystkie najpopularniejsze formaty obecne na rynku. Nie stanowią dla niego kłopotu pliki RAR, ZIP, ARJ, CAB czy ISO, potrafi szyfrować dane i zabezpieczać je hasłem. Tworzy archiwa samorozpakowujące się. 7zip to także rozbudowany menadżer plików. Innym bezpłatnym archiwizatorem jest ZipGenius. Skorzystają z niego użytkownicy, którym nie podoba się ascetyczny interfejs 7zipa. Uznanie zdobywa też IZArc. Oferuje wygodny i przejrzysty
interfejs i obsługuje długą listę różnych typów plików stając się jednym z najbardziej wszechstronnych archiwizatorów na rynku.

Praca z dużą liczbą danych wymaga wygodnego menadżera plików. Nie wszystkim odpowiada systemowy Eksplorator Windows a popularny Total Commander nie jest bezpłatny. Dostępne są jednak jego dobre odpowiedniki. Godny polecenia jest polski FreeCommander. Ma wbudowana niszczarkę plików, potrafi dzielić duże dane na mniejsze fragmenty, umożliwia przeglądanie grafiki i generowanie miniatur. Inne narzędzia tego typu to na przykład Alt Commander, Unreal Commander czy Gekko Commander.

Źródło zdjęć: © UVC to odpowiednik MS Outlooka (fot. PC World)
Źródło zdjęć: © UVC to odpowiednik MS Outlooka (fot. PC World)

Niezbędny w wielu firmach i urzędach jest generator plików PDF. W formacie tym publikowane są na przykład oferty, ogłoszenia o przetargach, różne specyfikacje. Aby zapisać dowolny plik jako PDF wystarczy zainstalować PDFCreator. To chyba najpopularniejsze narzędzie tego typu. Działa jak wirtualna drukarka zainstalowana w systemie. Na podobnej zasadzie funkcjonuje Cute PDF Writer. Jeżeli chcesz natomiast stworzyć samodzielnie firmową wizytówkę, naklejkę, etykietę czy kartę informacyjną zainstaluj DesignPro 5. To rozbudowana aplikacja autorstwa firmy produkującej papierowe etykiety. Ma wbudowana bibliotekę klipartów i szablonów. Obsługuje nawet kody kreskowe i potrafi pobierać dane z różnych baz.

Aby zapanować nad wszystkimi zadaniami, spotkaniami i dobrze zorganizować swój czas potrzebny jest organizer osobisty (PIM). Jeżeli nie masz pakietu Office i Outlooka możesz skorzystać z ciekawej alternatywy w postaci UVC Basic Edition. Umożliwia synchronizację kalendarza i kontaktów z programem Microsoftu i z urządzeniami przenośnymi. Funkcjonuje też jako klient pocztowy. Bezpłatny na użytek domowy jest natomiast Draco Organizer.

Źródło zdjęć: © Darmowe programy do biura i dla firmy (fot. PC World)
Źródło zdjęć: © Darmowe programy do biura i dla firmy (fot. PC World)
Źródło artykułu:PC World Komputer
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.