Nowy hit na TikToku. Dźwięk, który chłodzi telefon?

Nowy hit na TikToku. Dźwięk, który chłodzi telefon?13.07.2023 13:07
Na TikToku można spotkać najróżniejsze filmiki
Źródło zdjęć: © Adobe Stock

Na TikToku można zobaczyć filmiki, które mają chłodzić telefon. Trend zdobywa coraz większą popularność, a niektórzy nawet potwierdzają działanie takich materiałów. W praktyce działa tutaj prosty efekt psychologiczny.

TikTok to jedna z najpopularniejszych platform społecznościowych na świecie, gdzie można zobaczyć najróżniejsze filmiki. Często są to po prostu viralowe filmiki poprawiające humor. Czasami merytoryczne materiały, z których można się dużo nauczyć. Niestety, bywają też nagrania sprzeczne z nauką.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Tech Summer Challenge czas zacząć. Jedziemy z technologią w las!

Filmik z TikToka schłodzi telefon?

Ostatnio coraz większą popularnością cieszą się filmiki, które mają schładzać działanie telefonu (bo to na telefonie zwykle przeglądamy TikToka). Niektóre z tych materiałów zobaczyły miliony osób z całego świata.

Na nagraniu często możemy zobaczyć klimatyzator, który wydaje charakterystyczne buczenie. To właśnie ten dźwięk ma rzekomo odpowiadać za obniżenie temperatur naszego telefonu.

W komentarzach pod filmikami rozgorzała dyskusja. Niektórzy potwierdzają działanie nagrania i opisują, że "czują powietrze dotykające skóry" lub "czują powietrze wydobywające się z ich telefonu". Inni sugerują, że "odtwarzany dźwięk sprawia, że telefon robi się chłodniejszy". Inni podważają wiarygodność nagrania. Jak jest w praktyce?

Ciekawy efekt psychologiczny

Filmiki z TikToka absolutnie nie wpływają na niższą temperaturę telefonu (czasami nawet działają w drugą stronę - przy długim przeglądaniu Internetu telefon robi się gorętszy, bo jego podzespoły są dłużej obciążone i generują więcej ciepła). Takie działanie jest sprzeczne z prawami fizyki i nie da się je w żaden sposób uargumentować.

Dlaczego zatem niektórzy użytkownicy potwierdzają działanie filmików i odczuwają ochłodę? Działa tutaj efekt psychologiczny siły sugestii połączonej z bodźcami sensorycznymi, mającymi symulować rzeczywistość – tytuł filmiku sugeruje, że ma obniżyć temperaturę, a widok klimatyzatora i jego dźwięk sprawiają, że nasz mózg dostaje bodźce kojarzące się z tym urządzeniem. W ten sposób część oglądających złudnie odczuwa ochłodę. To więc tylko mylna sugestia, bo temperatura nie ulega zmianie.

Podobne działanie może kojarzyć się z efektem placebo, jednak zjawisko dotyczy leczenia - pod wpływem podawania neutralnej substancji, można zaobserwować poprawę zdrowia psychicznego lub fizycznego pacjenta.

Paweł Maziarz, dziennikarz Wirtualnej Polski

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.