Nowatorskie rozwiązanie od polskiej firmy? Na horyzoncie jest znacznie ciekawsza technologia

Nowatorskie rozwiązanie od polskiej firmy? Na horyzoncie jest znacznie ciekawsza technologia30.06.2017 13:37
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | drutex

Polska firma Drutex pokazała okno przyszłości - będące alternatywą dla tabletów i telewizorów. Pierwsza myśl? Super, to ma sens! Wystarczyła jednak chwila zastanowienia, by polskie inteligentne okno dołączyło do wynalazków, których w ogóle nie potrzebujemy.

Wstaję rano i od razu patrzę za okno. Podchodzę bliżej, by zobaczyć, jak ubrani są ludzie. Dopiero potem sięgam po telefon albo na stronie sprawdzam prawdziwą temperaturę i prognozy na najbliższe godziny. Gdyby wizja Druteksu się spełniła, zrobiłbym to od razu przy oknie - kliknął na szybę i zobaczył, czy za dwie godziny też będzie świeciło słońce, czy może z tych chmur na horyzoncie spadnie deszcz. Interesujące połączenie naturalnego, ludzkiego nawyku z nowoczesnością.

Inne opcje “rewolucyjnego polskiego wynalazku” mnie nie przekonują. Alternatywa dla tabletów i telewizorów? Naprawdę ktoś zrezygnuje z drogich, ogromnych wyświetlaczy, oferujących kapitalną jakość i wysoką rozdzielczość, by patrzeć na okno? Być może mieszkańcy tego krakowskiego osiedla tak, bo nie zobaczą sąsiadów będących naprzeciwko.

Ja jednak wybieram nie tylko ładny widok zza okna, ale na dodatek dobrze ustawiony telewizor.

Co więcej, lada moment polskie rozwiązanie będzie… przestarzałe i nienowoczesne. Teraz, gdy patrzymy na zapowiedziany prototyp, może wydawać się to na swój sposób przełomowe. Sami twórcy przyznają, że okno trafi do sprzedaży w “niedalekiej przyszłości”. Nie wiemy, czy oznacza to końcówkę 2017 czy może połowę 2018. Istnieje więc ryzyko, że zbiegnie się to z czasem, kiedy o rozszerzonej rzeczywistości będzie coraz głośniej. A to naprawdę groźny konkurent.

Microsoft od dawna pracuje nad HoloLens. Google chce wrócić do tematu Google Glass. Nie od dziś plotkuje się, że Apple również poważnie myśli o AR. Nawet, jeżeli teraz o takich urządzeniach się nie mówi, to jest to przyszłość. Wystarczy przypomnieć sobie sukces Pokemon Go, by uzmysłowić sobie, jak wiele możliwości i frajdy daje połączenie prawdziwego świata z rzeczywistym. Kiedy nieistniejący stworek może biegać po prawdziwej trawie.

Wyobraźcie sobie, że kupiliście mądre polskie okno. A chwilę później wasz sąsiad wydaje pieniądze na HoloLens. Nie tylko widzi prognozę pogody na oknie, ale także na ścianie i stole. A jak gra w strzelankę, to potwór biega po suficie. Wasz filmik na szybie wypadnie raczej blado.

Takie gogle czy okulary trzeba mieć na głowie, więc teoretycznie to pewna wada. Ale z drugiej strony przewagą urządzeń mobilnych jest to, że zawsze są przy nas. Nie trzeba podchodzić, by coś sprawdzić, jak dawniej na komputerach.

Zapytałem, co firma Drutex sądzi o rywalizacji z rozszerzoną rzeczywistością, ale odpowiedzi się nie doczekałem.

Są jeszcze dwa powody, które odpychają mnie od nowoczesnego okna. Pierwszy to cena - nie sądzę, by takie rozwiązanie kosztowało tyle samo, co zwykłe okno. Nawet, jeżeli różnica byłaby niewielka, to większe szanse ma tańsze, mniej efekciarskie okno.

Drugi powód to bezpieczeństwo. Inteligentne okno ma mieć np. wirtualne zasłony. Jednak jak w przypadku każdego produktu podłączonego do sieci, istnieje ryzyko ataku hakerskiego. A teraz wyobraźcie sobie, że wirus nie pozwala podnieść żaluzji i siedzicie w ciemnościach, dopóki nie zapłacicie okupu.

Jasne, to czarny scenariusz, który zrealizuje się tylko w domu, w którym lekceważąco podchodzi się do tematu bezpieczeństwa w sieci. Ale skoro celem ataku hakerskiego może być rozrusznik serca, to także okno podłączone do sieci.

A nawet jeśli nie hakerzy, to zwykły błąd systemu może wkurzyć domowników. Tablety zacinają się podczas przeglądania Facebooka, to dlaczego inteligentne okno miałoby nie zawiesić się przy podnoszeniu żaluzji?

Nie chodzi mi o to, by znęcać się nad polską firmą. Co więcej, to nawet powód do pochwał, że Drutex chce wprowadzić coś, czego konkurencja nie ma. Stara się rozszerzyć swoją ofertę. Zaskoczyć, pokazując, że okno może wyglądać inaczej.

Problemem jest podejście: wszystko musi być nowoczesne. Aż na siłę. Tak jakby fakt, że żyjemy w czasach, kiedy ludzie stają się cyborgami, wręcz wymagał, że okno nie może być zwykłym oknem, bo inaczej nikt na nie nie spojrzy. Musi być “inteligentne”. Tak jak lodówka, w którą można zapukać, by zobaczyć, co jest w środku. I znowu: pierwsza myśl to “super”. Druga: zwykłe otworzenie drzwi zajmuje mniej czasu.

Zamiast ułatwień i ciekawych funkcji, dostajemy funkcje, których nie potrzebujemy. Tanie efekciarstwo nie wnosi niczego, poza wyższą ceną i marketingowym szumem. Nie lubię takiej nowoczesności.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.