Nokia traci udziały w rynku

Nokia traci udziały w rynku12.03.2009 12:10

Światowy rynek smartfonów rośnie obecnie w tempie tylko jednocyfrowym. Według danych analityków Gartnera, w ostatnim kwartale 2008 roku producenci sprzedali łącznie 38,1 miliona telefonów klasy biznesowej. Oznacza to wzrost o 3,7 procent w porównaniu z analogicznym okresem w 2007 roku – wówczas sprzedano 36,7 miliona smartfonów. Poza wszechobecnym kryzysem gospodarczym na wstrzymanie się od zakupów przez klientów wpływ miały także mniej atrakcyjne nowości, stwierdziła w środę w angielskim mieście Egham analityczka Gartnera Roberta Cozza.

Omawiany kwartał zaznaczył się także negatywnie dla lidera rynku –. Nokii. Finowie sprzedali 15,6 miliona smartfonów, to jest o 16,8 procent mniej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Udział w rynku koncernu spadł z 51 do 40,8 procent. Wzrosty odnotowali natomiast konkurenci. Research in Motion (RIM) sprzedał 7,4 miliona urządzeń BlackBerry, dzięki czemu jego udział w rynku wzrósł z 10,9 do 19,5 procent. Na trzecim miejscu plasuje się nowicjusz w branży firm Apple z ponad 4 milionami sprzedanych iPhonów oraz z dwukrotnie zwiększonym udziałem w rynku ustabilizowanym na poziomie 10,7 procent. Po raz pierwszy do czołowej piątki producentów wdarła się firma Samsung.

< W 200. roku rynek smartfonów wzrósł w porównaniu z rokiem poprzednim o prawie 14 procent. Lider rynku nie odniósł jednak z tego korzyści w porównywalnym stopniu. Nokia zanotowała wzrost sprzedaży o jedyne 0,8 procent do poziomu 60,9 miliona smartfonów i musiała oddać pola konkurencji. W 2008 roku udział w rynku fińskiego koncernu wyniósł 43,7 procent, rok wcześniej znajdował się on jeszcze na poziomie 49,4 procent. Z kolei RIM był w stanie niemal podwoić sprzedaż urządzeń BlackBerry i z 23 milionami sprzedanych egzemplarzy uzyskał udział w rynku na poziomie 19,5 procent.

Jednak największym wzrostem może pochwalić się koncern Apple. Jedynie półtora roku po wprowadzeniu iPhone'a producent spod znaku jabłuszka sprzedał 11,4 miliona sztuk tych urządzeń i osiągnął dzięki temu udział w rynku na poziomie 8,2 procent oraz trzecie miejsce w dorocznym rankingu Gartnera. Z trzeciej pozycji zepchnięta została firma HTC, która zdołała w minionym roku sprzedać 5,8 miliona smartfonów. W przypadku HTC Gartner zalicza jedynie urządzenia sprzedawane pod własną marką –. nie są więc uwzględniane smartfony dystrybuowane przez partnerów koncernu, np. Erę w Polsce.

W przypadku systemów operacyjnych w roku 2008 liderem okazał się produkowany przez Nokię Symbian z udziałem w rynku na poziomie 52,4 procent, wyraźnie wyprzedzający firmowy system RIM (16,6 procent), Windows Mobile (11,8 procent) oraz Mac OS X (8,2 procent).

wydanie internetowe www.heise-online.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.