Niezwykła broń. Vespa 150 TAP - skuter z działem bezodrzutowym

Niezwykła broń. Vespa 150 TAP - skuter z działem bezodrzutowym07.12.2021 19:19
Vespa 150 TAP - skuter z działem bezodrzutowym
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons, C. Galliani, Lic. CC BY 3.0

Jak zapewnić spadochroniarzom wsparcie artylerii? Po drugiej wojnie światowej Francuzi wpadli na nietypowy pomysł: zbudowali skutery wyposażone w 75-mm działa.

Amerykańskie działo bezodrzutowe M20 stanowiło połączenie stosunkowo dużej siły ognia z niewielkimi rozmiarami i masą. Opracowane pod koniec drugiej wojny światowej, zdobyło uznanie jako poręczna broń. Zapewniało żołnierzom możliwość niszczenia zarówno umocnień przeciwnika, jak i niektórych pojazdów opancerzonych – pocisk przeciwpancerny z M20 przebijał 100 mm litej stali.

Działo bezodrzutowe M20 miało kaliber 75 mm, ważyło 52 kg i mierzyło tylko 2 metry długości. To niewiele jak na skuteczną broń wsparcia, ale nadal dużo, jak na możliwości transportowe jednego czy dwóch ludzi. Nic zatem dziwnego, że popularnym rozwiązaniem stało się montowanie tego sprzętu m.in. na samochodach terenowych. Użytkujący M20 Francuzi wymyślili jeszcze ciekawsze rozwiązanie: na potrzeby wojsk powietrznodesantowych umieścili działo bezodrzutowe na skuterze.

Skuter z działem

Skuter Vespa 150 TAP, produkowany we Francji na włoskiej licencji od 1956 roku, już na pierwszy rzut oka wygląda bardzo osobliwie. Został wyposażony w zaczepy, dzięki którym można było umieścić na nim ponad 2-metrową lufę M20, a także do 6 pocisków oraz podstawę – zaadaptowany na potrzeby działa trójnóg z ciężkiego karabinu maszynowego Browning M1917. Skutery miały działać w parach – druga Vespa transportowała zapas amunicji.

Nieudany debiut

Bojowy debiut Vespy 150 TAP przypadł na wojnę w Algierii, gdzie Francja wysłała m.in. swoich spadochroniarzy. Żołnierzy wyposażono w – jak zaczęto nazywać ten sprzęt – "Bazooka Vespy". Szybko okazało się, że pojazdy są całkowicie nieprzydatne. Mimo wzmocnionej konstrukcji obciążony działem skuter bardzo źle sprawdzał się na bezdrożach.

Prowadziło to do sytuacji, gdy sprzęt nie był użytkowany zgodnie z przeznaczeniem: żołnierze wymontowywali przydatne działa i umieszczali je na innych środkach transportu. Same skutery – już bez M20 – służyły wówczas jako pojazdy dyspozycyjne dla oficerów czy łączników. Ostatecznie, po wyprodukowaniu około 600 sztuk tych pojazdów, w 1959 roku produkcję przerwano.

Źródło artykułu:WP Tech
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.