Nie ma pożytku z randek online

Nie ma pożytku z randek online08.02.2012 12:47
Źródło zdjęć: © SXC.hu

Zdaniem naukowców minusy randek online to fałszywe "algorytmy doboru" i krążenie wśród profili zamiast spotkań.

Plusem jest ułatwienie spotkania odpowiedniej osoby, ale tylko wtedy, jeśli randkujący spotka się z nią szybko w świecie rzeczywistym.

Według opublikowanego w piśmie "Psychological Science in the Public Interest", raportu naukowców z kilku amerykańskich uniwersytetów, randki online przynoszą użytkownikom "pewne pożytki”, ale o wiele mniejsze niż tego oczekują.

Randki online - wynalazek sprzed 20 lat

Wynalezione ponad 2. lat temu w USA, randki online są obecnie dużym sektorem usług internetowych z rocznymi obrotami rzędu miliardów dolarów i jednym z najczęściej stosowanych przez samotnych sposobów na znalezienie odpowiedniego partnera.

Zespół naukowców pod kierownictwem prof. psychologii Eliego Finkla z Northwestern University stwierdził, że randki takie mogą być "świetnym dodatkiem do sposobów, jakich używają single, aby spotkać potencjalnego partnera", ale "ich użytkownicy powinni być uprzedzeni o zasadzkach".

Specjalne algorytmu doboru

Wiele witryn i portali randkowych chwali się posiadaniem specjalnie dla nich skonstruowanego "algorytmu doboru", który umożliwi wybór partnera najbardziej odpowiadającego profilem poszukującemu. Jednak przeglądając efekty takiego doboru, badacze stwierdzili, że stwierdzenia o "optymalnych algorytmach doboru" są nieuprawnione i prawdopodobnie fałszywe.

"Co do danych, nie ma żadnych porównywalnych wyników, które pozwoliłyby stwierdzić, że gdzieś taki algorytm działa. Jeśli portale randkowe ogłaszają, że ich algorytm został naukowo zweryfikowany, muszą stosować się do standardów naukowych, czego nie udało im się zachować. Z naszych badań wynika, że nieprawdopodobne jest, aby ich algorytmy działały, nawet w głównych zarysach, z powodu ograniczeń procedur doboru, jakich używają”. - stwierdził w opisie badań prof. Finkel.

Autorzy sugerują, że algorytmy doboru zastosowane na portalach randkowych negują najważniejsze ustalenia, dokonane przez psychologię związków partnerskich. Są one bowiem przeznaczone do "tworzenia długoterminowych związków opartych na romantycznych podobieństwach”. i to zanim ewentualni partnerzy się w ogóle spotkają. Najważniejszych czynników ewentualnego długotrwałego związku - interakcje między partnerami czy umiejętności wspólnego radzenia sobie z okolicznościami powodującymi stres - nie można wydobyć z danych podawanych w testach portali randkowych.

Zespół prof. Finkla zauważa, że twórcy algorytmów doboru koncentrują się na danych, które łatwo pozyskać, jak podobieństwa postaw i opinii, bardziej niż na informacjach podawanych jako kluczowe przez psychologię związków, umożliwiających przewidzenie, że danych związek może być satysfakcjonujący i długotrwały. "Tak więc algorytmy te nie mogą działać efektywnie”. - stwierdzają naukowcy.

Setki, a nawet tysiące profili potencjalnych partnerów

Wiele portali randkowych reklamuje się dostępem do setek lub nawet tysięcy profili potencjalnych partnerów. Jednak profil online jest kiepskim substytutem kontaktu twarzą w twarz, kiedy dochodzi do najważniejszych momentów w tworzeniu romantycznych relacji. Co gorsza, surfowanie wśród setek profili sprawia, że poszukujący zaczyna traktować cały proces jak swoisty "shopping", nie zaś poszukiwanie partnera. Prowadzi to do pominięcia osób, najlepszych z jego punktu widzenia.

Zespół Finkla uważa, że randki online mogą przynieść sukces, o ile szybko pomogą poszukującemu czy poszukującej w spotkaniu się z potencjalnym partnerem bądź partnerką osobiście, co może ułatwić romantyczne "zaiskrzenie”. pomiędzy nimi. Maile bądź chaty, przesyłane poprzez portale randkowe, pomagają osiągać pozytywne pierwsze wrażenia. Jednak działa to tylko wtedy, jeśli korespondencja online nie jest przedłużana i poszukujący spotkają się szybko w świecie realnym.

Przedstawiając wnioski badań, zespół ma nadzieję, że pokazując poważne konsekwencje oddziaływania na życie uczuciowe ludzi, raport badawczy spowoduje, że portale randkowe zaczną bardziej naukowo podchodzić do problemu doboru partnerów. "Przez lata sektor randek online ignorował najbardziej fundamentalne zasady psychologii doboru, przedstawiając zamiast tego niepoważne stwierdzenia w rodzaju algorytmu doboru, tak aby brzmiały trochę naukowo” - zauważył Finkel.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.