Nie daj się oszukać - znaj swoje prawa konsumenckie

Nie daj się oszukać - znaj swoje prawa konsumenckie03.06.2015 14:00
Źródło zdjęć: © Eastnews | ROBERT STACHNIK/REPORTER

Kupujemy nowy sprzęt z myślą, że posłuży nam bardzo długo. Niestety zdarza się, że kilka miesięcy później lub nawet w dniu zakupu, sprzęt przestaje właściwie działać lub po prostu nie włącza się.

Od 2. grudnia 2014 r. nastąpiła spora rewolucja dotycząca sprzedaży produktów. Oczywiście zmiany te zostały podyktowane przede wszystkim zwiększeniem ochrony konsumentów. Mimo że UKOiK wprowadził w mediach społecznościowych kampanię, to i tak wielu klientów nie do końca jest świadomych swoich praw.
_ Nowe prawo – nowe możliwości _

Po 2. grudnia 2014 r. jako konsumenci mamy dużo większe pole manewru niż jak to było dotychczas. Zmiana ustawy dała przede wszystkim prztyczka w nos sprzedawcom. To na nich zostały nałożone dużo bardziej restrykcyjne obowiązki. Przede wszystkim dotyczy to informacji udzielanych kupującym, które muszą być sformułowane w sposób jasny i zrozumiały, i co najważniejsze w języku polskim. Nie mogą one wprowadzać klientów w błąd. Dotyczy to nie tylko samego produktu, ale również instrukcji obsługi, sposobu jego konserwacji, ceny, sposobu płatności, kosztów transportu oraz terminu realizacji.
Wydłużony został okres rezygnacji z zakupionego towaru w e-sklepach bez podania przyczyny z 1. dni do 14 dni od momentu otrzymania go do rąk. Wystarczy tylko powiadomić sprzedawcę pisemnym oświadczeniem lub poprosić go o udostępnienie formularza dotyczącego odstąpienia od umowy. Trzeba tylko pamiętać, że jeśli okres ten wygasa w dzień wolny od pracy, termin ten zostaje wydłużony do następnego dnia roboczego.
Obowiązkiem sprzedawcy jest zwrócić pieniądze w ciągu 14 dni od otrzymania powiadomienia o odstąpieniu od umowy. Zwrotowi podlegają również koszty wysyłki, jakie ponieśliśmy w momencie zakupu towaru. Jednak w przypadku kiedy wybraliśmy niestandardowy rodzaj dostawy, sprzedawca może nas obciążyć dodatkowymi kosztami. Co ważne, koszty zwrotu towaru będzie musiał ponieść kupujący.

Również od 2. grudnia 2014 r. można odstąpić od umowy jeśli towar został kupiony na aukcji internetowej, ale tylko w przypadku jeśli sprzedawcą był przedsiębiorąca, a nie osoba prywatna.
Zmieniono również prawo dotyczące umów zawieranych przez telefon. Jeśli sprzedawca podczas rozmowy przez telefon proponuje zawarcie umowy, musi ją wysłać do klienta np. pocztą lub na e-mail.Umowa zostaje zawarta dopiero jeśli klient potwierdzi to na papierze lub e-mailem.

_ Co w przypadku, gdy sprzęt się popsuje? _

Klient ma prawo wyboru w jaki sposób będzie zgłaszał zepsuty sprzęt. Może skorzystać z rękojmi lub z tytułu gwarancji. Jako konsument mamy prawo żądać naprawy towaru, wymiany na nowy, obniżenia ceny lub możemy odstąpić od umowy i prosić o zwrot pieniędzy. Z tym, że w przypadku ostatniej opcji wada sprzętu musi mieć charakter istotny. Chyba że sprzedawca stwierdzi, że wymieni sprzęt na nowy, pozbawiony wad lub też naprawi wadliwy egzemplarz.

Zgłaszając usterkę musimy pamiętać, że trzeba powołać się na właściwą podstawę prawną, inaczej złożona reklamacja nie zostanie uwzględniona przez sprzedawcę. Dodatkowo trzeba pamiętać, że przy sprzęcie zakupionym przed 2. grudnia 2014 r. należy powoływać się na ustawę o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej i składać ją z tytułu „Niezgodności towaru z umową”. W przypadku reklamowania sprzętu zakupionego po 25 grudnia 2014 r. należy powoływać się na ustawę o prawach konsumenta i składać ją z tytułu rękojmi.
Pamiętajmy, że niezależnie od tego czy kupiliśmy sprzęt przez internet czy też tradycyjnie w sklepie –. zgodnie z prawem, przez dwa lata mamy prawo do bezpłatnej gwarancji. Okres dwuletniej gwarancji rozpoczyna się w momencie otrzymania towaru do rąk (w przypadku sprzętu zakupionego przez Internet decyduje data otrzymania towaru do domu).
Wiele sklepów w swojej ofercie proponuje dodatkową gwarancję handlową (zwaną po prostu gwarancją), której koszt albo wliczony jest w cenę towaru albo trzeba za nią dodatkowo zapłacić. Tego rodzaju gwarancja nie zastępuje ani nie skraca minimalnego okresu dwuletniej gwarancji. Jeśli sklep nie proponuje ci dodatkowej gwarancji handlowej, oznacza to jedynie tyle, że nie masz dodatkowej ochrony. Jednak nadal przez okres dwóch lat możesz dochodzić swoich praw, jeśli towar okaże się wadliwy.

Źródło: UKOiK/WP

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.