NATO wzywane do reakcji. Potrzebna odpowiedź na działania Rosjan

NATO wzywane do reakcji. Potrzebna odpowiedź na działania Rosjan12.04.2024 10:22
Nawigacja GPS. Zakłócenia mogą być niebezpieczne
Źródło zdjęć: © Unsplash

Szwecja jest mocno zaniepokojona trwającymi od kilku miesięcy kłopotami z sygnałem GPS w państwach nadbałtyckich. Sztokholm uważa, że jest to spowodowane działaniami Rosji, na które reakcję powinno podjąć NATO. Na czym dokładnie polegają ruchy Rosjan i jakie mogą być skutki zakłócenia sygnału GPS?

Dowodząca szwedzką marynarką wojenną kontradmirał Ewa Skoog Haslum podczas ostatniej wizyty w Stanach Zjednoczonych wskazała wprost, jak powinny wyglądać działania NATO. Jej zdaniem jednym z najlepszych i możliwych do realizacji w krótkim czasie pomysłów jest zwiększenie liczebności sił NATO w rejonie Morza Bałtyckiego.

- Myślę, że bezpieczeństwo może być zapewnione tylko przez naszą obecność. Trzeba być blisko statków handlowych, aby ich załogi mogły czuć się bezpiecznie - powiedziała szwedzka oficer.

"Żegluga widmo" na Bałtyku

Jednocześnie Ewa Skoog Haslum zwróciła uwagę na ważną kwestię: działania Rosjan nie są dużym zagrożeniem dla wojsk NATO, ponieważ te "nie są tak zależne od GPS". Inaczej sytuacja wygląda jednak w kontekście cywilnych jednostek, w tym statków przemierzających Bałtyk.

Zakłócenia sygnału GPS mogą skutkować nieprawidłowym pozycjonowaniem, a w konsekwencji zakłamanymi wskazówkami w nawigacji. Dla wielu osób może to stanowić problem w zwykłej nawigacji samochodowej czy aplikacjach taksówkarskich typu Uber bądź Bolt. W przypadku statków dochodzi do znacznie dalej idących konsekwencji, w tym do wyłączania systemu AIS (Automatic Identification System). Utrudnia to ustalenie pochodzenia jednostek, w efekcie czego dochodzi do zjawiska, które Ewa Skoog Haslum nazwała "żeglugą widmo".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jakie pobudki stoją za Rosjanami? Wedle szwedzkiej oficer jest ich kilka. Podobnie jak w wielu innych akcjach prowokacyjnych mogą chcieć wywoływać panikę oraz poczucie zagrożenia na Zachodzie. Innym z celów zagłuszania sygnału GPS i wywoływania efektu "żeglugi widmo" może być umożliwienie ruchu statków przewożących towary objęte sankcjami. Brak możliwości szybkiej weryfikacji pochodzenia statków i ich celów zwiększa prawdopodobieństwo, że niektórej jednostki nie będą niepokojone przez służby.

Zakłócanie sygnału GPS

Problemy z działaniem systemu GPS mogą mieć podłoże naturalne i wynikać np. ze wzmożonej aktywności Słońca. W rejonie Bałtyku w ostatnich tygodniach dochodzi do tego typu sytuacji zbyt często, aby zrzucać winę wyłącznie na naturę. Wykluczono również ćwiczenia NATO.

M.in. estońscy analitycy wprost sugerowali, że to Rosja stoi za zakłóceniami sygnału GPS wykorzystując do tego swój sprzęt rozlokowany w obwodzie kaliningradzkim.

– Rosja podejmuje wielkie wysiłki w dziedzinie walki elektronicznej. Regularnie zakłóca sygnał GPS na dużym obszarze, zarówno w Rosji, jak i w sąsiednich krajach – powiedział Erik Kannike z estońskiej firmy programistycznej SensusQ.

Kaliningrad mocno uwiera NATO

Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski, określił swojego czasu Kaliningrad mianem ostatniego atutu Putina nad Bałtykiem. Stosunkowo niewielki obszar stanowi duże wyzwanie dla NATO. Również w kontekście zakłócania sygnału GPS w rejonie Morza Bałtyckiego wzrok często kierowany jest na Kaliningrad.

Podejrzenia padają m.in. na okręty projektu 21631 Bujan-M, na pokładach których widywano systemy walki radioelektronicznej R-340RP Pole-21. Każdy z nich może emitować sygnał zagłuszający o mocy od 300 do 1000 W, w wiązce o szerokości 125 x 25 stopni. Wskazywany jest również system Rtuć-BM, którego zasięg działania obejmuje obszar do 50 ha czy system Krasucha-4, który ma zasięg aż 300 km i jest uznawany za najbardziej zaawansowany rosyjski system walki elektronicznej. Jedną z jego głównym możliwości jest zakłócanie komunikacji, nie tylko w odniesieniu do sieci komórkowych, ale również do łączności satelitarnej

Dlaczego działania Rosjan komentowane są przede wszystkim w kontekście ruchu statków? Dla samolotów są one bowiem mniejszym zagrożeniem.

– Zakłócenia nie wpłynęły dotąd w znaczący sposób na ruch lotniczy, ponieważ w lotnictwie zawsze wykorzystuje się kilka urządzeń nawigacyjnych, które uzupełniają się i wspierają - tłumaczy Erko Kulu, szef działu zarzadzania częstotliwościami w estońskim Departamencie Komunikacji Elektronicznej Urzędu Ochrony Konsumentów i Regulacji Technicznych.

Mateusz Tomczak, dziennikarz Wirtualnej Polski

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.