NASA wywraca rynek lotniczy. Teraz samoloty będą latały na... prąd

NASA wywraca rynek lotniczy. Teraz samoloty będą latały na... prąd28.07.2016 15:21
Źródło zdjęć: © NASA

W lutym tego roku NASA ogłosiła, że zamierza powrócić do swojego projektu eksperymentalnych samolotów X. Ich celem jest testowanie najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych, które później trafiają często do masowej produkcji. Tak było chociażby z pierwszym samolotem, który w roku 1947 przekroczył barierę dźwięku. Opracowane i przetestowane wówczas rozwiązania trafiły do licznych maszyn cywilnych i wojskowych. Teraz NASA pokazała coś zupełnie innego – samolot całkowicie napędzany przez silniki elektryczne. Zamiast dwóch potężnych silników odrzutowych ,inżynierowie zaproponowali aż 14 niewielkich modułów zasilanych prądem.

Samolot Maxwell X-5. to pierwszy taki projekt od ponad dekady, którym NASA rozpoczyna nową erę w lotnictwie. Ma on dać podwaliny do obniżenia światowego zużycia paliwa, zmniejszenia emisji spalin, ale także redukcji hałasu. Samolot napędzany silnikami elektrycznymi będzie wyjątkowo cichy, ale też wygodniejszy – brak napędu spalinowego to znaczące ograniczenie wibracji. Kolejnym argumentem jest redukcja emisji dwutlenku węgla. Obecnie linie lotnicze zmuszone są płacić za każdą tonę uwolnionego do atmosfery CO2 i stanowi to sporą cześć kosztów działalności. NASA zapowiada, że jej samolot będzie w stanie bez najmniejszego problemu obniżyć koszty eksploatacji maszyn nawet o 40 procent. To dla linii lotniczych może być największym wabikiem.

Źródło zdjęć: © (fot. NASA)
Źródło zdjęć: © (fot. NASA)

NASA na każdym ze skrzydeł zamontowała po siedem silników, z których każdy napędza odrębne śmigło. 1. z nich umieszczonych jest na krawędzi natarcia skrzydła i ich zadaniem jest wyniesienie samolotu w powietrze oraz umożliwienie bezpiecznego lądowania przy niskiej prędkości. Pozostałe dwa silniki, zamontowane na krańcach skrzydeł, używane będą natomiast na wysokości przelotowej jako główny napęd.

Zadaniem projektu Maxwell jest przede wszystkim przetestowanie wydajności energetycznej silników elektrycznych, a przede wszystkim takie rozłożenie mocy na poszczególne zespoły napędowe, aby samolot zadowalał się zaledwie 1/5 energii zużywanej przez konwencjonalną maszynę o tych samych rozmiarach. Co ważne, samoloty tego typu będą zasilane wyłącznie z baterii, co zmusza do nieco innego zaprojektowania całej konstrukcji. W pełni zatankowany samolot z silnikami odrzutowymi nie jest w stanie bezpiecznie wylądować, dopóki nie wypali przynajmniej części paliwa –. jego masa jest zbyt duża. Waga baterii nie zmienia się, niezależnie od tego, czy są one rozładowane czy pełne.

Najwyraźniej to, co od dobrych kilku lat obserwujemy w przemyśle motoryzacyjny, właśnie wkroczyło do lotnictwa.

jb

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.