NASA rozpoczyna montaż supersonicznego X-59. To będzie następca Concorde'ów

NASA rozpoczyna montaż supersonicznego X-59. To będzie następca Concorde'ów18.12.2019 10:29
Źródło zdjęć: © Lockheed Martin/NASA

Nadchodzą następcy Concorde'ów. Na zlecenie NASA Lockheed Martin rozpoczyna montaż pierwszego samolotu doświadczalnego X-59. Ma być zbudowany w technologii QueSST, umożliwiającej cichsze przekroczenie bariery dźwięku.

W trakcie lotu z prędkością naddźwiękową powstaje tak zwany grom dźwiękowy (sonic boom). Ten efekt akustyczny spowodował ograniczenia w ruchu lotniczym. Powodem jest przede wszystkim tragiczny wpływ na środowisko oraz ludzi na całym świecie. Tym samym rozwój lotnictwa naddźwiękowego otrzymał ogromny cios i przez wiele lat się nie podniósł.

Lockheed Martin na zlecenie NASA buduje naddźwiękowy samolot X-59 QueSST

Ale jest nadzieja. Lockheed Martin buduje X-59 QueSST, gdzie X oznacza samolot eksperymentalny. Oznacza to, że póki co powstaje samolot testowy. Dopiero po jego oblataniu i uzyskaniu odpowiednich certyfikatów, technologię będzie można wykorzystać do budowy samolotów pasażerskich. Jednak w fabryce Skunk Works w Palmdale w Kalifornii rozpoczęły się prace montażowe samolotu, więc możemy być pełni nadziei.

2 kwietnia 2019 roku NASA poinformowała o przekazaniu kontraktu firmie Lockheed Martin. 16 grudnia tego samego roku opublikowano informację prasową na blogu NASA, oraz zdjęcie przedstawiające halę montażową wraz z szkieletem Lockheed Martin X-59 QueSST Low-Boom Flight Demonstrator. Wedle zapisów w kontrakcie, sama budowa samolotu X-59 ma pochłonąć 247,5 miliona dolarów.

Jak wynika ze zdjęcia, budowa samolotu X-59 została podzielona na trzy główne sekcje. Są nimi kadłub, skrzydła oraz ogon.

Źródło zdjęć: © Lockheed Martin/NASA
Źródło zdjęć: © Lockheed Martin/NASA

X-59 ma latać na wysokościach 17 km nad poziomem morza z prędkością przekraczającą barierę dźwięku. NASA mówi o 1,24 Mach, czyli około 1512 km/h. Quiet Supersonic Flight, czyli loty w opracowanej przez Lockheed Martin technologii będą znacznie cichsze. Grom dźwiękowy ma generować zaledwie 75 PLdB. NASA porównuje taki poziom hałasu do trzaśnięcia drzwiami.

Dystans między Warszawą a Nowym Jorkiem wynosi 6850 km, więc X-59 będzie w stanie go przebyć w zaledwie 4,5 godziny. Oczywiście wliczając obniżenie prędkości podczas sekwencji lądowania i start samolotu, trwałoby to delikatnie dłużej.

Kiedy X-59 wzniesie się w powietrze?

Budowę X-59 QueSST oficjalnie rozpoczęto. Kiedy pracownicy firmy Lockheed Martin zakończą montaż wszystkich elementów, NASA będzie musiała zatwierdzić jego gotowość. Pod koniec 2020 roku wysoko postawieni pracownicy agencji kosmicznej dokonają przeglądu X-59, aby następnie zatwierdzić jego testowy lot w 2021 roku.

Kto dokona lotów testowych? Są już pierwsi chętni, w tym Buzz Aldrin - jeden z dwójki pierwszych ludzi na Księżycu

NASA przetestuje X-59 na wybranych amerykańskich społecznościach, aby zebrać opinie od mieszkańców. Podobnie jak to miało miejsce w przypadku samolotu F/A-18 Hornet nad Galveston w Teksasie (artykuł poniżej). Te testy pomogą ustanowić nowe prawa dotyczące komercyjnych lotów naddźwiękowych samolotów wykonanych w technologii QueSST.

Jeśli wszystko będzie szło zgodnie z planem to i tak będziemy musieli jeszcze długo poczekać. Nawet jeżeli w 2021 roku pierwsze loty testowe zostaną uznane za sukces, to X-59 będzie nadal testowy. Następnie, zanim powstaną pierwsze pasażerskie samoloty, które zostaną również zatwierdzone, może potrwać nawet kilkanaście lat.

QueSST będzie mieć zastosowanie także w przemyśle militarnym? Niewykluczone

Ograniczenia nałożone na samoloty pasażerskie nie zostały nałożone samolotom bojowym. Stąd od czasu do czasu możecie usłyszeć nagły, niepokojący wręcz huk. Prawdopodobnie winowajcami będą latające nad Polską myśliwce F-16 lub MiG-29, należące do Sił Powietrznych RP.

Źródło zdjęć: © Lockheed Martin/NASA
Źródło zdjęć: © Lockheed Martin/NASA

Pojawiły się już spekulacje, iż technologia wykorzystywana przez X-59 ma wcale nie posłużyć do budowy samolotów pasażerskich. Niektórzy twierdzą, że amerykanie mogą chcieć wykorzystać wynalazek Lockheed Martin do celów militarnych - opracowania cichszych samolotów bojowych. I nikogo nie powinno to dziwić, w końcu pierwsze testy QueSST zostały dokonane na maszynach stworzonych do walki - F/A 18 Hornet.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.