Największe technologiczne porażki dekady: Vista, HD DVD, YouTube...

Największe technologiczne porażki dekady: Vista, HD DVD, YouTube...19.05.2009 13:00

Magazyn Time opublikował ranking największych - zdaniem redaktorów pisma - technologicznych porażek minionych dziesięciu lat. W tym niechlubnym zestawieniu znalazły się m.in. dwa produkty Microsoftu - system Windows Vista oraz odtwarzacz multimedialny Zune, format HD DVD oraz (co może zaskakiwać) serwis YouTube.

W tworzeniu listy, jak czytamy w serwisie Time.com, wzięto pod uwagę produkty i usługi dobrze rozpoznawalne i szeroko dostępne użytkownikom; kierowane przez producenta na rynek globalny, technologicznie równe rozwiązaniom konkurencyjnym lub je przewyższające oraz dysponujące dużym potencjałem na przyniesienie znacznych zysków twórcom. Ostatnim kryterium oceny było niewykorzystanie tego potencjału.

Dziennikarze Time'a byli bezlitośni dla koncernu z Redmond - na liście porażek znalazły się dwa produkty Microsoftu: Windows Vista i Zune. Firma nie zdołała odbudować reputacji systemu operacyjnego, mocno nadszarpniętej problemami z kompatybilnością ze starszymi PC, wątpliwą poprawą wydajności oraz niektórymi rozwiązaniami uprzykrzającymi życie użytkownikom. Z kolei odtwarzacz multimedialny, pozycjonowany jako konkurent iPoda, poniósł na tym odcinku spektakularną porażkę. Z danych przedstawionych przez Wall Street Journal wynika, że w ostatnim kwartale 200. r. obroty Apple płynące ze sprzedaży iPodów wyniosły 3,37 mld. dolarów, podczas gdy obroty Microsoftu dzięki Zune... 85 mln.

Źródło zdjęć: © (fot. Toshiba)
Źródło zdjęć: © (fot. Toshiba)

Nie tylko Microsoft

Porażką określono też technologię HD DVD. System zapisu danych na nośnikach optycznych, opracowany i wspierany przez Toshibę, jeszcze kilkanaście miesięcy temu uczestniczył w tzw. "wojnie formatów". Starcie z konkurencyjnym Blu-ray zostało ostatecznie przegrane na początku 200. r. Gwoździem do trumny okazały się decyzje wielkich hollywoodzkich wytwórni filmowych, które zdecydowały się poprzeć produkt Sony.
Na liście największych porażek technologicznych znalazł się też m.in. "upadek" firm Gateway i Palm. Pierwsza z wymienionych do 200. r. była "numerem 3" w segmencie producentów komputerów desktop w USA. Opór przed wejściem na rynek notebooków przyczynił się do znacznego pogorszenia pozycji koncernu, które doprowadziło do wykupienia go przez Acera. Palm, jeden z pionierów rynku smartfonów, nie dotrzymał kroku konkurencji spod znaku RIM i Apple, które swoim produktami (odpowiednio: BlackBerry i iPhone) przyciągnęły znacznie większą klientelę.

W kontekście wymienionych wyżej firm i usług może nieco dziwić obecność na liście portalu YouTube.com, największego serwisu wideo na świecie. Redaktorzy Time'a uznali jednak, że inwestycja poniesiona przez koncern Google w zakup serwisu w listopadzie 200. r. (1,65 mld. dolarów) może się nigdy nie zwrócić. Kierownictwo YouTube nie ma bowiem precyzyjnego modelu biznesowego.

Analitycy Credit Suisse oszacowali, że rok 200. serwis zamknie stratą 470 mln. USD - o taką kwotę koszty utrzymania infrastruktury przewyższą wpływy z reklam.
Więcej informacji: Time.com,29569,1898610,00.html

Źródło artykułu:idg.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.