Statki, które przewożą inne statki. Największe maszyny na wodach

Statki, które przewożą inne statki. Największe maszyny na wodach22.05.2019 18:07
Źródło zdjęć: © Freek van Arkel

Kiedy trzeba przetransportować jednocześnie 30 statków (lub więcej) – każdy o wadze blisko 3 tysięcy ton – z pewnością potrzeba nie lada maszyny, która temu podoła. Zdawałoby się niemożliwe? Nie dla tych dwóch statków. To prawdziwe dzieła sztuki transportu wodnego.

Blue Marlin jest w stanie udźwignąć aż 7. tysięcy ton (po modernizacji w 2003 roku). Oprócz standardowych ładunków cargo, wyróżnia się przede wszystkim tym, że również transportuje inne statki, platformy wiertnicze etc.

Kiedy amerykański niszczyciel USS Cole został unieruchomiony podczas zamachu terrorystycznego zorganizowanego przez Al-Kaidę w 2000 roku, marynarka Stanów Zjednoczonych szukała rozwiązania, w jaki sposób przetransportować okręt z Jemenu do Missisipi. Blue Marlin był najlepszym wyborem. A to przede wszystkim dzięki półzanurzalnej konstrukcji ciężarowca wpływnego.

Zdjęcie powyżej to najpopularniejsza fotografia Blue Marlin, na której widać barki o łącznej wadze 6. tysięcy ton transportowane z Korei do holenderskiego Rotterdamu, gdzie ich budowa zostanie dokończona. Niektóre zostały przeznaczone do transportu rzecznego, inne jako statki przybrzeżne.

Źródło zdjęć: © (fot. imgur)
Źródło zdjęć: © (fot. imgur)

Blue Marlin jest statkiem półzanurzalnym (służy także do transportu obiektów posiadających własną pływalność) i właśnie to jest jego najważniejszy wyróżnik. Oznacza to, że pokład statku może zniknąć pod taflą wody nawet na głębokość 13 metrów! Wówczas zbiorniki balastowe napełniane są wodą, statek w wygodny sposób zostaje załadowany (wpływa na pokład sam lub zostaje na niego „przeciągnięty”), po czym zbiorniki są opróżniane i pokład Blue Marlin wraca "nad wodę", co doskonale widać na filmie u dołu artykułu.

Źródło zdjęć: © (fot. Dock Wise)
Źródło zdjęć: © (fot. Dock Wise)

Oddany do służby w 1999 Blue Marlin jest w tej chwili drugą największą tego typu jednostką na świecie. W drugiej połowie 2003 r. w zwiększono jej pojemność i dostawiono dwa wysuwane pędniki dla poprawienia zdolności manewrowej. Powrócił do służby w styczniu 2004 r. i od razu zasłynął dzięki nie lada przedsięwzięciu. Na zdjęciu widać Blue Marlina transportującego platformę wiertniczą BP Thunder Horse PQD o wadze prawie 6. tysięcy ton z południowokoreańskiego Okpo do oddalonego o 15 tysięcy mil Corpus Christi w USA w roku 2004. Tym samym ustanowił kilka rekordów. W swojej historii transportowiec „gościł” na pokładzie takie jednostki jak dwie nuklearne łodzie podwodne Viktor III, platformę wiertniczą Ocean Monarch i wiele innych.

Transport platform to jedno z głównych zadań statku –. z ogromnych azjatyckich stoczni, gdzie są one konstruowane, przenosi je do Zatoki Meksykańskiej i innych okolic, gdzie zaczynają lub kontynuują swoją służbę. Oczywiście platformy same byłyby w stanie się przemieścić, ale problemem jest głównie ich napęd. Blue Marlin posiada maksymalną prędkość 14 węzłów - może nawet czterokrotnie przyspieszyć transport platformy.

Źródło zdjęć: © (fot. imgur)
Źródło zdjęć: © (fot. imgur)

Właścicielem transportowców jest Dockwise Shipping. Holenderska firma jest bezdyskusyjnym liderem w morskim transporcie towarowym. Operuje ok. dwudziestoma statkami cargo –. jest to największa flota na świecie. Pokład MV Blue Marlin jest większy niż powierzchnia dwóch boisk do futbolu amerykańskiego. W 38 kabinach pomieści 60 członków załogi, która do dyspozycji ma… siłownię, saunę czy baseny.

Długość całkowita jednostki wynosi prawie 22. metrów, zaś jej długość na linii wodnej to 206 metrów. Szeroki na 63 metry statek posiada dziesięciometrowe zanurzenie (do niemal 30 metrów przy zapełnieniu zbiorników balastowych).

Dockwise Vanguard, bliźniacza jednostka, jeszcze większa od Blue Marlin, skonstruowana została w południowokoreańskiej stoczni za kwotę 240 milionów funtów brytyjskich. Jest ona w stanie przetransportować ładunek o wadze aż 110 tysięcy ton. Natomiast długość jego pokładu został wydłużona aż o 70 procent. Vnaguard już ma za sobą swoje pierwsze rejsy, miał być odpowiedzialny za wyłowienia zalegającego u wybrzeży Włoch wraku statku Costa Concordia.

Poniżej znajduje się film udostępniony przez Royal Boskalis Westminster N.V., właściciela holenderskiego armatora Dockwise, na którym statek FPSO (ang. Floating Production, Storage and Offloading Unit) Armada Intrepid ładowany jest na ciężarowiec zbudowany w 201. roku w południowokoreańskiej stoczni Hyundai Heavy Industries Co. Ltd. Doskonale jest na nim widoczny sposób załadunku na Vanguardzie. Co istotne, ładunek może być dłuższy niż sam ciężarowiec i wystawać poza dziób i rufę.

Vanguard jest największym na świecie tego typu transportowcem (ciężarowiec wpływny). Jak można przeczytać w serwisie portalmorski.pl, z dużym marginesem bije dotychczasowy rekord wielkości statków w swojej klasie, a poza tym zawiera przełomowe rozwiązania projektowe, które sprawiają, że nie jest podobny do statków, jakie znamy.

Źródło zdjęć: © (fot. YouTube / Dockwise)
Źródło zdjęć: © (fot. YouTube / Dockwise)

Wirtualna Polska / Dailymail / gizmodo / Wikimedia / Portal Morski

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.