Można się pakować? Sprawdzamy, czy sztuczna inteligencja zastąpi dziennikarzy

Można się pakować? Sprawdzamy, czy sztuczna inteligencja zastąpi dziennikarzy02.06.2020 16:18
Źródło zdjęć: © WP

Robotyzacja i rozwój sztucznej inteligencji przyczynią się do zaniknięcia licznych zawodów. Dzieje się tak już dziś choćby w fabrykach, gdzie ludzi częściej zastępują roboty. Zagrożonym zawodem ma być też dziennikarstwo. Sprawdzamy, czy faktycznie tak jest.

W przyszłości ludzie stracą pracę na rzecz wydajniejszej od nich sztucznej inteligencji. Według ekspertów na liście obok kasjerów, księgowych i kierowców są także dziennikarze. Niedawno Microsoft zapowiedział zwolnienie dziennikarzy pracujących przy platformie Microsoft News. Czy to znak, że dziennikarze mogą zaczynać się pakować i szukać nowego zawodu? Nic na to nie wskazuje.

Sztuczna inteligencja steruje życiem

Rozwój sztucznej inteligencji lub algorytmów działających na bazie uczenia maszynowego jest oszałamiający. Już dziś algorytmy, które są wrzucane do worka z napisem "sztuczna inteligencja" realnie wpływają na codzienność. To m.in.:

  • Inteligentne narzędzia bezpieczeństwa sieciowego, które nie bazują tylko na bazie danych zagrożeń, a są w stanie wykryć nowe i nieznane wcześniej ataki.
  • W medycynie algorytmy pomagają lekarzom i technikom oceniać obrazy ze skanerów tomografii komputerowej i rentgenowskie. Sztuczna inteligencja świetnie sobie radzi z rozpoznawaniem obrazów.
  • Rozumienie tekstu i tłumaczenie przez komputery staje się coraz wydajniejsze dzięki postępom nad przetwarzaniem języka naturalnego.
  • Monitorowanie degradacji rafy koralowej.

SI w kieszeni

Chcesz zobaczyć, jak sztuczna inteligencja działa w praktyce? Nic prostszego. Wyjmij smartfona i włącz aplikację Google Lens. Prawdopodobnie masz ją zainstalowaną, a jesli nie, to instalacja zajmie tylko chwilę. Teraz zrób zdjęcie dowolnego liścia, a aplikacja powie ci do jakiego krzaka, kwiatu lub drzewa należy. To właśnie sztuczna inteligencja w działaniu.

Rozwój algorytmów ma nie tylko pomóc wykrywać nowotwory i odgadywać gatunki drzew. Jednym ze skutków będzie "wymieranie" całych zawodów. Gdy autonomiczne samochody będą już wystarczająco bezpieczne, to zniknie zawód kierowcy (na początku kierowcy ciężarówek). Już niedługo może zniknąć zawód księgowej, musimy tylko poczekać aż społeczeństwa całkowicie przestaną korzystać z gotówki i papierowych faktur. Znikających zawodów będzie coraz więcej.

Jednym z tych, które także mają zniknąć na rzecz sztucznej inteligencji ma być zawód dziennikarza. Na razie jednak nic tego nie potwierdza.

SI pomaga w dziennikarstwie

Chociaż sztuczna inteligencja już teraz pomaga dziennikarzom (choć głównie tym anglojęzycznym) to prędko ich nie zastąpi. Bloombergowi SI pomaga tworzyć raporty finansowe, a "Washington Post" używa jej do śledzenia zmieniających się trendów w mediach społecznościowych. W Polsce jednak raczej nie zobaczymy szybko nawet prostych tekstów pisanych automatycznie.

- Mimo największych chęci nie jesteśmy w stanie tworzyć unikatowych treści w sposób automatyczny – komentuje Maciej Eliasz, szef zespołu SEO w Wirtualnej Polsce. - Nawet z punktu widzenia wyszukiwarek takie treści nie mają sensu. Google ze swoją sztuczną inteligencją jest w stanie rozpoznać takie teksty i "zabić" ich pozycję w wyszukiwarce. Widać, że z każdym miesiącem to wszystko idzie jeszcze dalej i serwisy, które próbowały używać automatów do pozyskiwania ruchu, zaczęły tracić.

Ewentualne artykuły SEO (Search Engine Optimization, czyli tworzone z myślą o wyszukiwarce Google) oraz artykuły takie jak sprawozdania finansowe Bloomberga mają jedną cechę wspólną. Powstają one na bazie istniejących danych. Tylko w ten sposób twór, który dziś nazywamy sztuczną inteligencją jest w stanie pracować. Musi dostać bazę danych, na podstawie której stworzy coś nowego. I to jest element, który sprawia, że roboty, komputery ani programy nie zastąpią dziennikarzy ani w najbliższej przyszłości, ani może nigdy.

Pisanie to tylko ułamek pracy dziennikarza

W dziennikarstwie sama czynność składania zdań, którą SI jest w stanie wykonać, to zaledwie mała część pracy. Najważniejsze jest znalezienie oryginalnego tematu oraz zdobycie informacji. Nawet jeśli jest to tak błahy temat, jak kot, który utknął na drzewie, a zdobycie informacji ogranicza się do jednego telefonu, to są to zadania przekraczające możliwości dzisiejszej sztucznej inteligencji. Bo ani kota na drzewie, ani telefonu nie da się zamknąć w bazie danych, którą SI mogła być "przerabiać".

Sztuczna inteligencja świetnie sobie dziś radzi z pracą na dużych zbiorach danych, rozpoznawaniem wzorców oraz przetwarzaniem obrazu. Jednak w kwestii umiejętności twórczych, to kreatywnością przegrywa z dwulatkiem wyposażonym w paczkę kredek.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.