Logowanie na Facebooku. Jak włączyć uwierzytelnienie dwuskładnikowe?

Logowanie na Facebooku. Jak włączyć uwierzytelnienie dwuskładnikowe?01.02.2019 11:40
Źródło zdjęć: © Fotolia

Uwierzytelnienie dwuskładnikowe jest jedną z najpopularniejszych metod zadbania o bezpieczeństwo w internecie. Chociaż pozornie wydaje się zapewniać nam ochronę, to oszuści nie raz pokazali, jak złudne są nasze nadzieje. Warto jednak z niego korzystać logując się chociażby na Facebooka.

Logowanie na Facebooku posiada możliwość włączenia usługi uwierzytelnienia dwuskładnikowego. Dotyczy to logowania w przeglądarkach (mobilnych również), aplikacjach czy programach takich jak np. Nvidia Experience. Jak to wygląda w praktyce?

Logowanie dwuskładnikowe na Facebooku - jak włączyć?

Aby rozpocząć korzystanie z weryfikacji uwierzytelniania dwuskładnikowego na Facebooku otwieramy Ustawienia > Bezpieczeństwo i logowanie, a następnie szukamy sekcji "Uwierzytelnianie dwuskładnikowe". Tam znajdujemy "Używaj uwierzytelniania dwuskładnikowego" i klikamy "Edytuj" następnie musimy wybrać sposób, z którego chcemy korzystać.

Weryfikowanie przy pomocy aplikacji

Logowanie dwuskładnikowe na Facebooku możemy ustawić na dwa sposoby. Jednym z nich będzie aplikacja na urządzeniu np. naszym smartfonie. W przypadku tego rozwiązania, otrzymamy powiadomienie o próbie logowania i za pomocą aplikacji Facebook zostaniemy poproszeni o zweryfikowanie, czy to my.

Weryfikowanie przy pomocy SMS

Drugi sposób polega na podaniu numeru telefonu. Podczas próby logowania na Facebooka dostaniemy SMS z kodem, który następnie musimy wpisać, aby potwierdzić tożsamość. To jednocześnie lepszy i gorszy sposób - szczególnie ostatnio, gdy wzrasta fala oszustw przez duplikaty kart SIM.

Uwierzytelnienie dwuskładnikowe podczas logowania na Facebooku daje nam też dwie opcje zapasowe. Jeśli zgubicie telefon, możecie nie dostać się na swoje konto, więc lepiej mieć którąś z tych opcji na oku. Przezorny zawsze ubezpieczony.

Jedną z dwóch zapasowych opcji jest korzystanie z klucza U2F. To małe urządzenie, przypominające kartę pamięci, które możemy podłączyć do komputera za pomocą wejścia USB. Wystarczy go skonfigurować w ustawieniach Facebooka. Później, aby potwierdzić tożsamość podczas logowania na Facebooku, wystarczy podłączyć U2F do urządzenia.

Co to jest klucz U2F?

Klucz U2F (Universal 2nd Factor) to sprzęt dedykowany uwierzytelnieniom dwuskładnikowym. Możemy łączyć je z komputerem czy innym urządzeniem za pomocą USB lub NFC. Koszt tego gadżetu zwiększającego bezpieczeństwo, to 100-200 zł.

Drugą opcją jest skorzystanie z kodów bezpieczeństwa. Możemy to zrobić jednak za pomocą przeglądarki, lub aplikacji gdzie jesteśmy już zalogowani. Kod odzyskiwania dostępu możemy użyć ograniczoną ilość razy - jest ich 10.

Uwierzytelnianie dwuskładnikowe - rodzaje

Uwierzytelnienia dwuskładnikowe, używane podczas logowania na Facebooka to tylko jedne z wielu możliwych rozwiązań. Ta grupa jest dosyć szeroka i dzieli się na kilka rodzajów. To nie tylko klucze U2F.

Do logowania w bankowości często używa się tokenów, czyli urządzeń dostarczanych klientom bezpośrednio przez bank. Generują kod, wykorzystywany podczas logowania. Innymi popularnymi formami są programowe generatory haseł, takie jak Google Authenticator, czy hasła jednorazowe przesyłane mailem lub SMS.

Z uwierzytelnienia dwuskładnikowego korzysta dziś wiele serwisów, nie tylko banki. Większość platform oferujących sprzedaż gier, czyli Steam, Sklep Google, GOG czy Battlenet. Znajdziemy tą opcję także w Gmailu, Instagramie, Twitterze.

Zobacz też: Cybersejf – jak stworzyć bezpieczne hasło?

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.