Kontrowersje wokół nowej usługi reklamowej Apple'a

Kontrowersje wokół nowej usługi reklamowej Apple'a11.06.2010 14:39

Google i Apple weszły w nowy spór: według informacji dziennika "Financial Times" nowe reguły wyświetlania reklam na iPhone'ach zwróciły także uwagę urzędu antymonopolowego. Kością niezgody są nowe wytyczne dla programistów, które zostały opublikowane przez Apple'a na początku tego tygodnia i dotyczą reklam wyświetlanych w aplikacjach działających na przenośnych urządzenia z jabłuszkiem. Reguły te mogłyby w przyszłości wykluczyć konkurentów Apple'a w obszarze reklamy internetowej (takich właśnie jak Google czy też Microsoft) z lukratywnego i szybko rosnącego rynku reklamowego dla aplikacji na iPhone'a.

Google i Apple weszły w nowy spór: według informacji dziennika "Financial Times" nowe reguły wyświetlania reklam na iPhone'ach zwróciły także uwagę urzędu antymonopolowego. Kością niezgody są nowe wytyczne dla programistów, które zostały opublikowane przez Apple'a na początku tego tygodnia i dotyczą reklam wyświetlanych w aplikacjach działających na przenośnych urządzenia z jabłuszkiem. Reguły te mogłyby w przyszłości wykluczyć konkurentów Apple'a w obszarze reklamy internetowej (takich właśnie jak Google czy też Microsoft)
z lukratywnego i szybko rosnącego rynku reklamowego dla aplikacji na iPhone'a.

Jeśli reguły rzeczywiście brzmiałyby tak, jak są opisywane, programistom nie wolno byłoby wykorzystywać w aplikacjach platformy reklamowej Google'a, a także oprogramowania przejętej niedawno przez koncern z Mountain View firmy AdMob –. pisze na łamach bloga poświęconego platformie AdMob Omar Hamoui, założyciel AdMob i wiceprezes Google'a. To, czy nowe wytyczne rzeczywiście stanowią naruszenie zasad uczciwej konkurencji, zbada teraz amerykański urząd antymonopolowy – informuje "Financial Times". Gazeta powołuje się przy tym na osoby wtajemniczone w sprawę.

W ocenie Hamoui'ego nowe zasady dyskryminują nie tylko konkurencyjne firmy, w tym Google'a, ale także uderzą w dziesiątki tysięcy programistów. Ostatecznie ucierpią na tym również konsumenci, ponieważ bardzo duża liczba aplikacji na iPhone'a jest finansowana głównie lub nawet wyłącznie z reklam.

Kontrowersyjne reguły tworzenia aplikacji dla iPhone'a zostały opublikowane przez Apple'a w poniedziałek (7 czerwca). Nie dotyczą one tradycyjnych reklam wyświetlanych za pośrednictwem przeglądarek internetowych, obowiązują natomiast dla obszarów reklamowych zintegrowanych w aplikacjach. Z kolei reguły korzystania z nowego systemu operacyjnego dla iPhone'a i iPada zakazują usługodawcom reklamowym zbierania i analizowania danych użytkowników. Informacje te nie mogą być transmitowane do sieci, do których dostęp mają producenci urządzeń przenośnych lub twórcy systemów operacyjnych –. a więc na przykład Google lub Microsoft.

I tak Apple w nieuczciwy sposób zdobywa uprzywilejowaną pozycję dla własnej platformy reklamowej iAd –. uważają krytycy. Nowa platforma ma wystartować w lipcu, a koncern z Cupertino zamierza za jej pomocą uzyskać spore udziały w oczekiwanych wpływach z reklam na tym szybko rosnącym rynku, jednocześnie konkurując z Google'em na kolejnej płaszczyźnie.

Kilka tygodni temu urząd antymonopolowy dał koncernowi z Mountain View zielone światło na przejęcie firmy reklamowej AdMob. Google zdołał przekonać urząd, że warta 750 milionów dolarów transakcja nie pozwoli mu na opanowanie rynku mobilnej reklamy. AdMob dysponuje platformą, za pośrednictwem której można dołączać reklamy do aplikacji dla iPhone'a, a także tych pisanych z przeznaczeniem na opracowywany przez Google'a system Android.

wydanie internetowe www.heise-online.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.