Jak wybrać najlepszą kawę? Poradnik świadomego kawosza

Jak wybrać najlepszą kawę? Poradnik świadomego kawosza18.10.2012 08:29
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Ogromna rozpiętość cen - za małe opakowanie możemy zapłacić w supermarkecie od kilku do kilkudziesięciu złotych. Wybór jest również imponujący, a ceny kuszą i zachęcają do eksperymentowania. Co to znaczy, że kawa jest dobrej jakości i czy warto zapłacić za nią więcej?

Wyprodukowanie kawy generuje określone koszty. Związane są one m.in. z odpowiednią dbałością o glebę, stosowaniem określonej technologii produkcji, czy wreszcie z liczbą pracowników, którzy są zaangażowani w cały proces. Nie oznacza to jednak, że tani produkt musi smakować źle. Nie powinniśmy jednak spodziewać się po nim ani zbyt wysokiej jakości, ani powtarzalnego, niezmiennego smaku. Nadmierna oszczędność powoduje, że efekt końcowy może być często dziełem przypadku.

Po pierwsze: gatunek
Na świecie obecnie uprawia się głównie 2 gatunki kawy: Arabikę i Robustę, a każda z nich występuje jeszcze w różnych odmianach. Krzewy Arabiki są bardziej wymagające. Uprawia się je głównie w wyższych partiach gór Ameryki Południowej i Afryki, w tropikalnym klimacie. Rosną na żyznej ziemi, z dala od mocnego słońca. Z jej podłużnych ziaren powstaje kawa o delikatnym, pozbawionym goryczki smaku, z nutą kwasowości. Arabika ma niewiele, bo maksymalnie 1,7. kofeiny. Drugi gatunek, Robustę, można uprawiać w niższych partiach gór. Jest też bardziej wytrzymała na trudne warunki klimatyczne, bardziej gorzka i ostrzejsza w smaku. Zawiera więcej kofeiny – od 2 nawet do 4 %.

Chociaż Arabikę powszechnie uważa się odmianę szlachetniejszą ze względu na ładnie wyglądające ziarno, każda z nich ma swoich zwolenników. Popularność konkretnej kawy zależy głównie od przyzwyczajeń panujących w danym kraju. - _ We Włoszech pije się głównie mieszanki Arabiki i Robusty _ – mówi Joanna Szpak z firmy Segafredo Zanetti –_ Im dalej na południe, tym zawartość tej drugiej w poszczególnych mieszankach jest większa, czasem nawet znacznie przekracza 50 %. Wiąże się to również z popularnością espresso – kremowa pianka na jego powierzchni to właśnie zasługa Robusty. _

Obecnie ok 8. % plantacji kawy na świecie to uprawy różnych odmian Arabiki. Pozostałe 20% to Robusta.

Po drugie: pochodzenie
To, w jakich warunkach dojrzewają ziarna kawowca, ma wpływ na ich smak i aromat. Przyczyniają się do tego m.in. wysokość nad poziomem morza, rodzaj podłoża, nasłonecznienie, temperatura czy opady. Dlatego kawy z różnych rejonów świata mają inny bukiet smakowy. Uprawy położone wysoko w górach dają ziarno uważane za bardziej wartościowe i aromatyczne. Noce są tam chłodniejsze i owoce dojrzewają dłużej, dzięki czemu są bardziej wartościowe i nabierają szlachetniejszego smaku, o wyróżniającej się kwasowej nucie. Dostęp do takich terenów jest trudniejszy, w konsekwencji czego ziarno jest droższe. Przykładem takiej kawy jest Arabika uprawiana na Kostaryce. Plantacje w tym kraju są uważane za jedne z najlepszych na świecie. Popularne są także odmiany brazylijskie. Tereny są tam zróżnicowane, dlatego również dlatego również kawa z pochodząca z tego regionu trafia w różnorakie gusta. Kupując mieszankę z Brazylii, zwróćmy więc uwagę na to, jak producent ją opisuje. Jeżeli nie znajdziemy specyfikacji na opakowaniu,
poszukajmy na stronie internetowej. Oprócz kategorii takich jak: kwasowość, goryczka, łagodność, opisując smak i aromat kawy mówi się o także jej pikantności (np. kawa indyjska), aromacie wina, jagód, czekolady czy ziemistym posmaku.

Po trzecie: zbieranie i przechowywanie
Nie bez znaczenia dla smaku kawy jest sposób zbierania ziarna. Można to robić maszynowo lub ręcznie. W pierwszym przypadku istnieje ryzyko, że do jednego zbioru trafiają różne ziarna - zarówno te ładne i dojrzałe, jak i gorsze lub z jeszcze nie całkiem dojrzałych owoców. Smak kawy nie będzie wtedy tak pełny, jak w przypadku, gdy mieszanka składa się z samych dojrzałych i wyselekcjonowanych ziaren. Taki efekt osiąga się poprzez ręczne zbiór owoców i wyłuskiwanie ziaren z łupin. Aby więc mieć gwarancję, że do naszej filiżanki trafia wysokiej jakości napar, najlepiej kupować kawy niezmielone. Widzimy wówczas jak wyglądają ziarna, jaki jest ich kolor i czy mają regularne kształty. Poza tym specjaliści uważają, że zmielone ziarno powinno być od razu zaparzone –. tylko wtedy mała czarna osiąga pełnię smaku.

Po czwarte: sposób mielenia ziarna
Na smak kawy ma również wpływ sposób mielenia ziarna. Może ono być zmielone na miałki proszek - znajduje wtedy zastosowanie do parzenia w kafetierze, lub grubiej, tak że widać jego drobinki - wtedy doskonale nadaje się do zaparzenia w ekspresie kolbowym lub przelewowym. Jeśli do domu kupujemy kawę wcześniej zmieloną warto zwrócić uwagę na oznaczenia producenta do jakiego rodzaju parzenia dedykowana jest dana mieszanka. Pozwoli nam to na pełne delektowanie się jej smakiem i aromatem.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.