Jak usunąć się z sieci?

Jak usunąć się z sieci?09.08.2012 11:10
Źródło zdjęć: © WP.PL

Masz już dość tego, że w internecie tak łatwo znaleźć wszystkie dane o tobie? Chcesz zniknąć z niego bez śladu? To da się zrobić.

Pierwszy krok jest oczywisty. Usuń konta. Wszystkie konta. To na Facebooku, Twitterze, PayPalu, Allegro, eBayu, YouTubie, LinkedInie, GoldenLine, Naszej-Klasie, Last.fm…. Wszystkie. Także te na Battle.net oraz innych serwisach z grami. Postaraj się znaleźć wszystkie, które pozakładałeś, co może nie być łatwe – na wielu serwisach rejestrujemy się tylko na chwilę, bo czegoś pilnie potrzebujemy, a potem o samym fakcie rejestracji szybko zapominamy (warto wpisać w wyszukiwarkę używane przez siebie nicki – często pojawią się strony, na których zarejestrowaliśmy się przed laty). Jeśli gdzieś konta nie da się na stałe usunąć (sprytni właściciele serwisu nazywają to ”dezaktywacją”), pozmieniaj wszystkie swoje dane na tym koncie na fałszywe i swój adres mailowy z nim powiązany zastąp zupełnie nowym, specjalnie na te potrzeby założonym mailem. W którego adresie oczywiście nie powinno być twojego imienia ani nazwiska. A potem tego maila usuń. Wsztrzymaj się jeszcze z kontem Google. Dlaczego? O tym za chwilę.

Usuń swoje blogi, strony prywatne, postaraj się także wyczyścić jak najwięcej wpisów na forach, których dokonałeś (choć w wielu przypadkach może to być niemożliwe). Wyślij do niebytu wszystkie grupy, które założyłeś w Google Groups, Ning, Gro.ups, Yahoo Groups oraz gdziekolwiek indziej. Porozmawiaj z rodziną i znajomymi, żeby nie oznaczali cię na żadnych zdjęciach, najlepiej w ogóle nie wrzucali do sieci żadnych fot, na których jesteście, nie pisali o tobie, etc. etc. Oczywiście nie da się monitorować każdego, ale warto dać im jasny przekaz. Jeśli macie dostęp do kodu źródłowego strony, na której znajdują się wasze dane, pamiętajcie: ten kawałek kodu „” pozwala uniknąć indeksowania określonych fragmentów tekstu znajdujących się na witrynie. Piszcie też do administratorów stron, na których ”wiszą” wasze dane z prośbą o ich usunięcie. Tylko pamiętajcie, nie dajcie się też ponieść emocjom. To, czy spełnią waszą prośbę zależy tylko od ich dobrej woli, więc lepiej bądźcie dla nich mili. Jeśli
nie wiecie, jak się z nimi skontaktować, użyjcie strony WhoIs.net, wpisując tam adres serwisów i szukając takich danych kontaktowych jak fax, mail czy numer telefonu. Żeby znaleźć to, gdzie się w ogóle pojawiacie i żeby wiedzieć, do kogo uderzać z prośbą, nie sprawdzajcie się tylko w Googlowej wyszukiwarce. Użyjcie takich narzędzi jak Intelius, Lycos’s People Search, Acxiom.com, Wyczajka.pl (choć słaba)…. Wtedy uzyskacie w miarę pełen obraz i ogląd sytuacji.

Jeśli ktoś jakąś stronę zaktualizuje, usuwając z niej wasze dane, a jednak wciąż będą się one pojawiać w powiązaniu z nią w wynikach wyszukiwania Google, użyjcie Google URL Removal Tool, żeby to zmienić. Potrzebujecie do tego konta Google i dlatego właśnie usuwacie je na samym końcu.

Wciąż jednak nie wszyscy przychylą się do waszej prośby. Tak samo jak ciągle pozostaną w internecie treści umieszczone w miejscach, których nie możecie sami edytować. Jeśli zależy wam nie tyle na kompletnym zniknięciu, co na wymazaniu z netu negatywnych opinii o was, na które nie macie wpływu, ”zamalujcie” je tymi dobrymi. Stwórzcie nową stronę zbudowaną pod pozycjonowanie w wyszukiwarkach (SEO), a sławiącą was. Róbcie co w waszej mocy, żeby być wyżej z tymi informacjami w wynikach wyszukiwań. I pamiętajcie, że ludzie rzadko docierają do ich drugiej strony.

Pamiętajcie, żeby swój podstawowy adres mailowy usunąć dopiero na samym końcu, z bardzo prozaicznej przyczyny: wcześniej będzie on wam potrzebny do wykonania wszystkich poprzednich kroków.

Zawsze możesz też użyć specjalnych płatnych usług oferowanych przez firmy, które wyczyszczą was z sieci tak, jakbyście nigdy nie istnieli. Na przykład z DeleteMe –. za jedyne 99 dolarów. A jak wiadomo już od jakiegoś czasu – kogo nie ma w Google, ten nie tylko nie żyje, ale po prostu nigdy nie żył.

Powodzenia!

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.