Jak sprawdzić poglądy polityczne? Teraz wystarczy skan mózgu

Jak sprawdzić poglądy polityczne? Teraz wystarczy skan mózgu08.06.2022 13:09
Rezonans magnetyczny może mieć zaskakujące zastosowania
Źródło zdjęć: © Getty Images | Johnny Greig

Poglądy polityczne to sprawa dość prywatna. Jednak wygląda na to, że wkrótce ich ujawnienie będzie łatwiejsze, niż kiedykolwiek. I w dodatku bez potrzeby wypełniania długich testów.

Zespół naukowców z Ohio State University przeprowadził badanie na 174 dorosłych osobach. Przy pomocy techniki fMRI, czyli funkcjonalnego rezonansu magnetycznego, badacze byli w stanie ustalić, jakie poglądy polityczne ma dany człowiek. Co więcej, wystarczyło, że uczestnicy wykonywali proste zadania, a niekiedy nie musieli robić nic.

Jak czytamy na stronie Ohio State News, opublikowane niedawno badanie, było największym tego typu eksperymentem, wykorzystującym technikę fMRI, w celu wykrywania poglądów politycznych. Naukowcy dodają jednak, że nie prowadzono wcześniej zbyt wielu tego typu badań.

Badania przeprowadzono w bardzo nowoczesny sposób. Naukowcy zebrali dane z rezonansu magnetycznego, a następnie skorzystali z najnowocześniejszych technik sztucznej inteligencji, w czym pomogło Ohio Supercomputer Center. Zaawansowane procesory pozwoliły badaczom odkryć korelacje pomiędzy wynikami skanowania, a rzeczywistym światopoglądem uczestników.

Wystarczy skan mózgu, aby poznać poglądy polityczne

Badacze stworzyli sześciostopniową skalę, gdzie 1 oznaczało "bardzo liberalny", a 6 "bardzo konserwatywny". Predykcje superkomputera okazały się zgodne z tym, co mówiły o swoich poglądach badane osoby. Co więcej, naukowców zaskoczył fakt, że bez względu na rodzaj wykonywanej czynności, dokładność analizy fMRI była za każdym razem równie wysoka.

Uczestnicy badania mieli do wykonania 8 czynności, z czego jedna z nich stanowiła po prostu bezczynność. Naukowcy stwierdzili, że nawet bez żadnych bodźców, możliwe jest określenie poglądów politycznych danej osoby. Wszystko wynika ze sposobu aktywności mózgu. Jednak trzy z wykonywanych czynności okazały się wskazywać na większą korelację.

Pierwszą z nich było wykrywanie poziomu empatii. Uczestnikom badania pokazywano zdjęcia osób o neutralnych, szczęśliwych, smutnych i przerażonych twarzach. Kolejne zadanie dotyczyło pamięci epizodycznej, a w trzecim przypadku uczestnicy mogli wygrać lub stracić pieniądze, zależnie od tego, jak szybko zdążą nacisnąć przycisk.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.