Instagram będzie blokować antyszczepionkowców. Szykują się ogromne zmiany w serwisie

Instagram będzie blokować antyszczepionkowców. Szykują się ogromne zmiany w serwisie07.05.2019 11:57
Źródło zdjęć: © Pixabay.com

Moderatorzy Facebooka dotychczas spisywali się całkiem nieźle w usuwaniu fake newsów. Teraz korporacja Zuckerberga zadecydowała o zwiększeniu ich kompetencji. Niedługo będą sprawdzać także wiarygodność postów na Instagramie.

Zaledwie dwa miesiące temu Facebook wprowadził nową politykę walki z dezinformacją. Za główne cele obrano przede wszystkim grupki szerzące teorie spiskowe, takie jak antyszczepionkowców, płaskoziemców i tak dalej. Ze szczególnym naciskiem na tych pierwszych.

Facebook obniżył zasięgi stron, użytkowników i grup rozpowszechniających fałszywe informacje, sugerujące szkodliwość wykorzystywania szczepionek. Tego typu treści teraz wyświetlają się znacznie rzadziej, a także ciężej jest je wyszukać.

Podobnie będzie na Instagramie. Rzecznik prasowy serwisu społecznościowego zaznacza, że posty nie znikną ani nie będą usuwane. "Nasze podejście do dezinformacji jest takie samo jak w przypadku Facebooka - kiedy znajdziemy taki post, zamiast go usunąć, ograniczymy jego dystrybucję" - tłumaczy Stephanie Otway w rozmowie z serwisem "Poynter".

Zobacz też wideo: Tak wygląda centrum Facebooka. Tutaj przetrzymują twoje dane

Zamiast usuwać treści, moderatorzy Instagrama będą je ukrywać. Nie znajdziemy ich wówczas ani na karcie "aktualności" ani pod wpisanymi hashtagami. W ten sposób będzie ciężko je znaleźć, a sami propagujący takie treści nie będą sobie nawet zdawać z tego sprawy. W efekcie, miejmy nadzieję, nie będą podejmować kolejnych prób siania swojej propagandy.

Moderatorzy kontra influencerzy

Facebookowi moderatorzy mają zajmować się walką z fake newsami, czyli dezinformacją. Idąc tym tropem możemy spodziewać się ogromnych zmian na serwisie, które nie zakończą się na walce z "szczepionkami powodującymi autyzm".

Kilka dni temu naukowcy z Uniwersytetu Glasgow opublikowali badanie dotyczące poziomi merytorycznego blogerów. Sprawdzili, czy ich posty są wiarygodne i czy rzeczywiście przekazują swoim odbiorcom przepis na "bycie fit".

Do badania wybrano posty dziewięciu najpopularniejszych blogerów. Były to dosyć świeże informacje, wybrano publikacje z przełomu maja i czerwca 2018 roku. Wyniki badań mogły bardzo zaskoczyć fanów "fit-influencerów". Tylko jeden z dziewięciu wziętych pod uwagę Instagramerów dostarczał rzetelne, sprawdzone informacje.

Badania przeprowadzono biorąc pod uwagę 12 kryteriów. Podstawą było oczywiście korzystanie z rzetelnych i znanych źródeł naukowych. Za wiarygodnego uznawano influencera, który spełniał przynajmniej 70 proc. tych kryteriów. Sprawdzano także dokładnie wszystkie przepisy, które umieszczali blogerzy na swoich stronach. Chodziło przede wszystkim o rzeczywiste wartości odżywcze danych potraw.

A więc, jeśli nowi moderatorzy Instagrama mieliby rzetelnie podejść do swoich obowiązków, powinni także zwrócić uwagę na influencerów. Badania są niezbitym dowodem na to, jak mało wiarygodni są informacje przekazywane przez blogerów. Ale nie są też niezbędne. Wystarczy chwilę poprzeglądać posty i samemu zweryfikować informacje.

Istnieje pewnie jeszcze wiele problemów, z którymi będą, a przynajmniej powinni borykać się nowi moderatorzy Instagrama. Już wkrótce okaże się, jak nowe zasady wpłyną na działanie serwisu. W Stanach Zjednoczonych moderatorzy rozpoczynają pracę już w tym tygodniu.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.