HBO Go może zdrożeć. I nie tylko: także Netflix i Spotify. Płacimy coraz więcej

HBO Go może zdrożeć. I nie tylko: także Netflix i Spotify. Płacimy coraz więcej23.08.2019 15:19
Źródło zdjęć: © iStock.com

Będzie coraz drożej - hasło, które kojarzy się z informacjami na temat prądu czy pożywnienia, powoli zaczyna obowiązywać również w temacie rozrywki. Popularne usługi takie jak HBO Go, Spotify czy Netflix mogą kosztować więcej. Niektóre już podrożały.

Jak informuje serwis Serialowa.pl, już niedługo HBO Go w Polsce może zdrożeć. Obecnie za miesięczny dostęp do seriali i filmów płacimy 19,90 zł. Według niepotwierdzonych jeszcze informacji cena może wzrosnąć do 24,90 zł.

Podobno to efekt wycofania się z polskiego rynku platformy Showmax. Co ważne, wcześniej HBO Go kosztowało u nas 29,90 zł. Jednak kiedy zaczął działać Showmax, abonament HBO zmalał, by usługa mogła konkurować z serwisem, na którym dało się oglądać m.in. "Ucho prezesa".

Teraz konkurencji nie ma, więc cena może wzrosnąć. Teoretycznie 5 zł podwyżki to niewiele. Tym bardziej że na HBO Go nie brakuje świetnych treści. W ostatnich miesiącach internet żył "Grą o tron", "Czarnobylem" czy pokazującym ciekawą wizją przyszłości "Rok za rokiem".

Zobacz też: Duże zaskoczenie. Krótszy sen powoduje, że lepiej się uczymy

Na dodatek 24,90 zł to wciąż znacznie mniej niż miesięczny abonament Netfliksa, który w najtańszym wariancie kosztuje 34 zł, a w najdroższym - 52 zł.

5 zł miesięcznie da się przełknąć, ale trend zaczyna być niepokojący. O podwyżkach mówi się nie tylko w kontekście HBO Go. Według nieoficjalnych informacji zdrożeć ma rodzinna opcja w Spotify.

Tymczasowa podwyżka miałaby wynieść około 13 procent i zwiększyć koszt abonamentu rodzinnego z 15 na około 17 dolarów. W Polsce taki abonament kosztuje obecnie niecałe 30 złotych, a podobna podwyżka oznaczałaby zmianę ceny na niecałe 34 złote.

Kiedy zdrożeje Netflix

Co jakiś czas powracają również plotki o podwyżce abonamentu Netfliksa. A w Stanach Zjednoczonych nie były to jedynie domysły, tylko realne wzrosty cen. Wprawdzie Netflix odpowiedział, że "firma podchodzi bardzo indywidualnie do każdego rynku i zmiany za granicą nie oznaczają zmian w Polsce", ale ryzyko podwyżki jest.

Netflix nie musiał nawet zdrożeć, byśmy w Polsce musieli zapłacić za niego więcej. Gigant VOD zdecydował się zrezygnować u nas z darmowego okresu próbnego, który wcześniej trwał miesiąc. Co za tym idzie, ktoś, kto dołączył do Netfliksa np. w tym miesiącu, siłą rzeczy płaci za jeden miesiąc więcej niż ten, kto zarejestrował się wcześniej.

Z drugiej strony Spotify nie dość, że z darmowego okresu nie zrezygnowało, to wręcz go wydłużyło: z 30 dni do trzech bezpłatnych miesięcy. To jednak wyjątek, bo na razie normą jest to, że rachunki stają się większe.

Inne usługi oparte na abonamencie są najlepszym dowodem na to, że ceny się zmienią - i nie zawsze na korzyść płacącego. Np. PlayStation Plus jeszcze w 2017 roku kosztowało 27 zł. Potem cena wzrosła do 33 zł. 1 sierpnia 2019 roku doczekaliśmy się kolejnej podwyżki. Obecnie za "darmowe" gry na PS4 i możliwość zabawy w sieci trzeba w Polsce zapłacić 37 zł.

Jeszcze dwa lata temu roczny dostęp do PS Plus wyceniony był na 195 zł, podczas gdy dziś cena wynosi 240 zł. Paradoks polega na tym, że usługa w ciągu dwóch lat nie tylko podrożała, ale zubożała. Wcześniej płacący otrzymywali darmowe produkcje na PS3, PS Vita i PS4, natomiast obecnie w ramach abonamentu dostaje się gry na PS4. Być może premiera PS5 ponownie zwiększy pakiet, ale na razie gier jest mniej.

Tanio już było

5 zł więcej tu, 10 zł więcej tam. Niby niewiele, ale usług abonamentowych w Polsce przybywa. To nie tylko rozrywka, dostęp do filmów, muzyki czy gier. Swoją abonamentową ofertę od dawna ma Allegro. Od niedawna - Empik. A przecież w kolejce jest platforma Apple TV czy Disney+.

Niby nie wszystko trzeba mieć i nie wszystko warto oglądać, ale po latach bycia rozrywkową pustynią - kiedy wszelkie legalne serwisy nas omijały - trudno odmówić sobie kolejnego abonamentu. Niestety, portfel to odczuje. Tanio, jak wiele na to wskazuje, już było.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.