Google pompuje coraz więcej pieniędzy w lobbing

Google pompuje coraz więcej pieniędzy w lobbing28.01.2010 14:52
Źródło zdjęć: © Google

W ciągu minionych trzech lat koncern Google prawie trzykrotnie zwiększył wydatki na działania lobbystyczne w Waszyngtonie. Według prowadzonej przez Senat USA Lobbying Disclosure Act Database firma wydała w 2009 roku ponad 4 miliony dolarów na reprezentowanie własnych interesów w instytucjach rządowych; w roku 2007 ta suma wynosiła zaledwie 1,5 miliona dolarów. Od 1995 roku amerykańskie przedsiębiorstwa są zobowiązane do upubliczniania wydatków na lobbing.

W ciągu minionych trzech lat koncern Google prawie trzykrotnie zwiększył wydatki na działania lobbystyczne w Waszyngtonie. Według prowadzonej przez Senat USA Lobbying Disclosure Act Database firma wydała w 2009 roku ponad 4 miliony dolarów na reprezentowanie własnych interesów w instytucjach rządowych; w roku 2007 ta suma wynosiła zaledwie 1,5 miliona dolarów. Od 1995 roku amerykańskie przedsiębiorstwa są zobowiązane do upubliczniania wydatków na lobbing.

Wprawdzie z formularzy, które należy wypełnić, nie wynika dokładnie, na co przeznaczone zostały pieniądze, ale wymieniani są lobbyści, instytucje, z którymi nawiązywano kontakt, a także ogólny zarys dziedzin, których dotyczył lobbing. W przypadku Google'a były nimi Regulation of Online Advertising i Intellectual Property Issues –. a więc zagadnienia dotyczące działalności reklamowej i praw autorskich w projekcie Google Books.

W 200. roku zmalały za to lobbingowe wydatki Microsoftu: software’owy gigant przeznaczył na reprezentację własnych interesów 6,7 miliona dolarów zamiast 9 milionów w roku 2007 i 8,9 miliona w 2008. Natomiast Intel – przeciwko któremu Federalna Komisja Handlu (Federal Trade Commission, FTC) wszczęła w grudniu oficjalne postępowanie dotyczące nadużywania dominującej pozycji na rynku – przeznaczył większe środki na lobbing: w 2009 roku osiągnęły one rekordowy poziom 4 milionów dolarów.

Wszystko to jednak znaczy niewiele w porównaniu z sumami wyłożonymi na działania lobbystyczne w ubiegłym roku przez firmę Medco Health Solutions: według Senatu ta wydała prawie miliard dolarów na zabezpieczenie interesów w Waszyngtonie. Znaczna część tej kwoty była prawdopodobnie związana z kontrowersyjną reformą systemu służby zdrowia, którą przygotowuje prezydent Barack Obama.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.