Fitbit Sense 2: Smartwatch, który pomoże ci zrozumieć siebie [TEST]

Fitbit Sense 2: Smartwatch, który pomoże ci zrozumieć siebie [TEST]25.12.2022 20:00

Co będzie miało swoją cenę.

Jak żyć zdrowo? Większość opasek sportowych i smartwatch dostarcza nam narzędzi umożliwiających mierzenie różnych czynników, tworzenie statystyk i raportów. Ale co to znaczy? Czy to dobrze, czy niedobrze? Jak to, w jakim stanie jest mój organizm wpływa na to, jak się czuję i jak działam? No, z tym jest gorzej.

Witajcie w kolejnym docinku TL;DR, w którym niejaki Kostek Młynarczyk, czyli ja, opowie wam o smartwatchu Fitbit Sense 2. Zdaniem Fitbita nie chodzi o to, żeby mierzyć rzeczy, ale o to, żeby żyło się lepiej, a technologia ma stanowić narzędzie, dzięki któremu będziemy mogli lepiej zrozumieć siebie, a potem pomóc sobie w zmianach na lepsze. Trochę new age, nie? Ale pewnie jesteście ciekawi, jak to wyszło. Dobrze, źle, czy brzydko?

W naszym cyklu wideorecenzji nie opisujemy tylko, jakie dane urządzenie jest. Testujemy je w praktyce, a potem, niczym w starym westernie z Clintem Eastwoodem, bezlitośnie punktujemy, co okazało się dobre, złe i brzydkie.

Opowiem wam, jakie dobre cechy ma ten sprzęt, potem przejdę do minusów, żebyście wiedzieli, czego może wam w nim zabraknąć, a na koniec wyciągniemy to, co brzydkie - czyli rzeczy, których producent powinien się wstydzić albo które przeszkadzają tak bardzo, że tylko przez nie możesz zrezygnować z zakupu.

Konstanty Młynarczyk, TL;DR

THE GOOD: Cechy dobre

Malutki i lekki, ale zarazem z dużym i bardzo ładnym ekranem - Fitbit Sense 2 jest rozmiarowo gdzieś między małym smartwatchem a dużą opaską fitness, więc nosi się bardzo wygodnie, nie sprawiając dyskomfortu także podczas snu.

Na plus zapisuję też wygląd i jakość wykonania oraz użyte materiały. To nie jest jakaś bardzo oryginalna forma, ale wszystkie detale wyglądają świetnie, całość jest skonstruowana bez zarzutu, a zastosowanie bardzo przyjemnie wykończonego aluminium daje poczucie jakości. Fajnie.

Podejście Fitbita do poprawy życia dobrze ilustruje bardzo dobra i unikalna cecha Sense 2: system zarządzania stresem. Kluczową rolę odgrywa czujnik, który mierzy przewodnictwo elektryczne i temperaturę skóry, określając poziom odpowiedzi stresowej organizmu. Coś wam to przypomina? Tak, to taki malutki wariograf, zwany potocznie wykrywaczem kłamstw! Ale Fitbit nie próbuje was przesłuchiwać, tylko ostrzegać o podwyższonym poziomie stresu. Po co? Bo świadomość istnienia problemu to pierwszy krok do poradzenia sobie z nim - dla mnie to zdecydowanie dobro.

Ale to nie koniec. Fitbit będzie cię w różnych momentach prosił o określenie twojego nastroju czy stanu ducha, co doda zmierzonym poziomom stresu kontekst i ułatwi zrozumienie. A dalej zegarek jest gotów pomóc ci także w "zrobieniu czegoś" ze swoim stresem. Możesz wykonać ćwiczenia oddechowe, poruszać się trochę, albo wybrać medytację. Bardzo pożyteczne, więc wielki plus.

Według podobnej filozofii działa też i monitoring snu. Nie tylko pokazuje ci, ile, jak i kiedy spałeś, ale na tej podstawie przypisuje cię do jednej z grup o pewnych nawykach i potrzebach dotyczących snu - każda grupa ma swoją zwierzęcą maskotę - słodkie. I znów, zamiast walczyć i zmieniać, na początek możesz spróbować zrozumieć, jak działasz i czego, oraz dlaczego potrzebujesz. Kurczę, tą firmę zdecydowanie założyli jacyś hippisi… Ale i to jest dobre.

Duży plus też za bardzo bogate funkcje treningowe, typowe dla Fitbita, w których bardzo pomaga wbudowany GPS, opcja automatycznego startu zapisywania treningu oraz wodoodporność - jeśli chcesz ćwiczyć na basenie czy w jeziorze, to też możesz.

Są oczywiście powiadomienia o wiadomościach, pogoda i płatności zbliżeniowe, a czas pracy na baterii przy włączonym stałym wyświetlaniu godziny i korzystaniu z GPS przekracza trzy dni, co uznaję za całkiem niezłe i zaliczam do cech dobrych.

I na koniec pozytywna zmiana w porównaniu do poprzedniego modelu - jest fizyczny przycisk, który działa pewnie i ułatwia używanie, szczególnie podczas wysiłku.

THE BAD: Cechy złe

Pora powiedzieć, co Google z Sense 2 wyciął w ramach "różnicowania oferty" - bo to właśnie Google kupił Fitbita i to Google wypuściło konkurencyjny Pixel Watch… Na początek, w porównaniu do poprzedniego modelu Sense zniknęła możliwość instalowania aplikacji. Czy mi tego BARDZO brakuje? Nie. Ale to minus.

Znacznie większy problem sprawia mi brak możliwości nie tylko słuchania muzyki z zegarka podczas treningów, ale nawet sterowania muzyką odtwarzaną w telefonie. Zdecydowanie zła cecha.

Nie byłbym sobą nie wspominając o ładowarce, której końcówka nie tylko nie jest uniwersalna, ale nie pasuje nawet do innych zegarków Fitbita. No to już chyba lekka przesada, nie?

No i jeszcze coś, co użytkownicy Fitbita dobrze znają, ale to i tak wada: żeby móc używać tych najfajniejszych funkcji analitycznych trzeba wykupić abonament Fitbit Premium. A to trochę kosztuje.

THE UGLY: Cechy brzydkie

Google przejęło Fitbita i na pudełku Sense 2 jest to wyraźnie napisane. Na stronie produktowej mowa też o obsłudze Google Maps i Asystenta Google, ale jeśli spojrzeć dokładniej, to jest tam dodane "coming soon"… Upsss… No dobrze, obiecany Google Wallet, którego też nie było w chwili startu już trafił na Sense 2, więc może i pozostałe funkcje tam dotrą, ale moim zdaniem to po prostu wstyd.

PODSUMOWANIE

Chcesz żyć lepiej i zdrowiej? Ale tak naprawdę lepiej - nie przez mechaniczne dążenie do zdobywania pucharków i osiągnięć, ale przez zrozumienie tego, jak działa twój organizm, jak reaguje, jakie ma potrzeby? A szczególnie, czy chcesz poznać lepiej swoje reakcje stresowe i zarządzać nimi? Jeśli tak, Fitbit Sense 2 jest smartwatchem specjalnie dla ciebie - prawdopodobnie jedynym, który oferuje takie możliwości i takie podejście. Tylko mam nadzieję, że nie stresuje cię brak możliwości sterowania muzyką. Oraz comiesięczne płacenie abonamentu…

Konstanty Młynarczyk, dziennikarz WP Tech

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.