Facebook uruchamia nową platformę. I chce zmienić sposób, w jaki patrzymy na świat

Facebook uruchamia nową platformę. I chce zmienić sposób, w jaki patrzymy na świat18.04.2017 21:12
Źródło zdjęć: © Facebook.com

W ciągu najbliższych miesięcy to zdjęcia i aparat będą najważniejszymi elementami Facebooka. Przygotujcie się na jeszcze więcej filtrów, jeszcze więcej wideo i bardzo ciekawe podejście do rzeczywistości największego na świecie serwisu społecznościowego.

Zdjęcia, zdjęcia, wideo, zdjęcia

W San Jose w Kaliforni odbywa się coroczna konferencja Facebooka - F8. Jest to wydarzenie dla programistów, podczas którego Facebook zapowiada zmiany i nowe funkcje, które będą wprowadzane w ciągu kolejnego roku.

Rok 2017 będzie pod znakiem zdjęć. A szerzej - aparatu. Mark Zuckerberg zapowiadał, że z aparatu wbudowanego w aplikację Facebooka stworzy platformę. Co więcej - ma to być "pierwsza mainstreamowa platforma rzeczywistości rozszerzonej (AR)". Na czym ma to dokładnie polegać?

Źródło zdjęć: © facebook
Źródło zdjęć: © facebook

Przede wszystkim - ma być więcej filtrów do zdjęć. Ale i sam aparat będzie "mądrzejszy". Na przykład - robicie zdjęcie stołu zastawionego do śniadania. Są na nim kwiaty, kubek kawy, kanapki. Jeśli klikniecie na kawę, to aparat sam rozpozna, co jest na ekranie i zasugeruje dodatkowe "ulepszenia", takie jak np. para unosząca się z kubka. Do tego oczywiście można będzie dodawać napisy. Te jednak też się zmienią - nowy aparat mapuje to, co znajduje się na zdjeciu. Będzie więc wiedział, że stół jest płaski, kubki są przestrzenne, więc napisy też będą mogły być w 3D.

To jednak dopiero początek zabaw z rzeczywistością rozszerzoną.

Czym jest AR?

Rzeczywistość rozszerzona, czyli AR, najłatwiej zobaczyć z poziomu smartfonu. Pokemon Go - gra, która latem biła rekordy popularności - była właśnie na niej oparta. Na świat rzeczywisty (prawdziwe ulice i punkty orientcyjne) nakładała figurki japońskich stworów, widoczne wyłącznie przez ekran smartfonu. Zuckerberg uważa, że AR zmieni sposób, w jaki posługujemy się technologią.

Źródło zdjęć: © facebook
Źródło zdjęć: © facebook

A zmieni ją tak: w miejscach, do których chodzicie, będziecie mogli dodać własne uwagi. Np.* w kawiarni po uruchomieniu aplikacji na smartfonie będziecie mogli zobaczyć na fizycznym menu uwagi waszych znajomych (ta kawa jest świetna, tej należy unikać)*. Albo w domu, zamiast żółtych karteczek na lodówce, można będzie zostawić notatkę dla rodziny w AR.

2 miliardy dolarów poszły w piach?

3 lata temu Facebook za kwotę 2 mld dolarów kupił małą (wówczas) firmę Oculus Rift, producenta gogli rzeczywistości wirtualnej. Dziś mówi, że będzie się skupiać przede wszystkim na rzeczywistości rozszerzonej. Czyżby ta gigantyczna kwota miała być nieudaną inwestycją?

Nie do końca. Od co najmniej roku wiadomo, że VR nie trafia pod strzechy tak szybko, jak chcieliby producenci. Ale z AR sprawa jest dużo prostsza - nie trzeba niczego kupować, w końcu każdy już teraz ma w kieszeni smartfon. Zanim więc VR bardziej się upowszechni, AR będzie stanowić etap pośreni.

Źródło zdjęć: © facebook
Źródło zdjęć: © facebook

O miłośnikach VR Facebook jednak nie zapomniał. W końcu w tym roku ruszy tzw. social VR, czyli możliwość przebywania w rzeczywistości wirtualnej razem ze znajomymi. Jak to ma działać? Przypomnijcie sobie Second Life - grę, w której tworzyło się własnego awatara i mogło prowadzić "prawdziwe" życie. Tyle, że na ekranie komputera. W social VR znów tworzymy awatara i możemy spotykać się ze znajomymi wewnątrz rzeczywistości wirtualnej.

Pokemony wprowadziły nas w erę AR

Od lat przebąkuje się w branży, że Apple większy nacisk kładzie na AR, nie na VR. Plotki głoszą, że do wprowadzenia na rynek nowego urządzenia (okularów?) albo usługi AR jest coraz bliżej. Można spodziewać się, że jeśli Apple ma coś pokazać, to odbędzie się to podczas 10. rocznicy zaprezentowania pierwszego iPhone'a, czyli jesienią.

Ruch Facebooka znów jest mądry. Zuckerberg widzi, jaką popularnością cieszą się aplikacje bazujące na aparacie, np. Snapchat albo wspomniane już Pokemony. I daje programistom możliwość rozbudowania najpopularniejszej aplikacji mobilej o nowe funkcje oparte o AR.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.