Facebook: nowe reklamy, nowe metody

Facebook: nowe reklamy, nowe metody27.03.2013 15:00
Źródło zdjęć: © Poster Boy NYC / flickr.com / CC

Nie tak dawno temu Facebook wprowadził nowy, lepszy layout. Wszystko miało być większe, piękniejsze i bardziej spójne. Czy piękniejsze nie wiadomo, wiadomo natomiast, że jest bardziej spójne. Przynajmniej dla reklamodawców.

Wczoraj Facebook ogłosił, że rozpoczyna pilotażowy program wyświetlania reklam w pięknych, dużych oknach na nowej osi czasu. Zapytacie –. cóż w tym nowego? Niby nic, ale diabeł jak zawsze tkwi w szczegółach. W odróżnieniu od reklam, które do tej pory wyświetlane były na portalu, nowe reklamy nie pochodzą z niego. Czyli po kliknięciu na dany banner reklamowy, użytkownik zostanie przeniesiony bezpośrednio na strony reklamodawcy. Czyli wszystko ma działać dokładnie w ten sam sposób, co na pozostałych stronach internetowych.

Jest to ogromna zmiana w stosunku do dotychczasowej polityki Facebooka względem reklam. Zwłaszcza, że reklamy, które pojawiać się będą w Aktualnościach nie są promowanymi postami, nie są także reklamami wyświetlonymi na podstawie tego co dana osoba polubiła czy skomentowała na Facebooku. Grupa docelowa ma być dobierana przez marketerów na podstawie waszej historii przeglądania sieci.

Brzmi zachęcająco? To dopiero początek ciekawostek. Tak się akurat składa, że dzień wcześniej w New York Timesie ukazał się artykuł, który rzuca trochę światła na to skąd właściwie Facebook czerpie swoje dane, które wykorzystywane są do dobierania reklam. O dziwo, nie są to tylko informacje na temat aktywności na portalu społecznościowym. Zbieranie danych sięga dużo głębiej niż statystyczny użytkownik potrafi to sobie wyobrazić.

Okazuje się bowiem, że nie wystarczy opuścić Facebooka by przestać być śledzonym. Nie wystarczy nawet odejść od komputera. Facebook zatrudnił bowiem cztery firmy do agregowania informacji o działaniach użytkowników w realnym życiu. Zbierane przez nich informacje dotyczą najróżniejszych spraw –. od dokumentów sądowych, przez ankiety jakie wypełniają użytkownicy, a na informacjach o zakupach zbieranych przez sprzedawców kończąc. W połączeniu z danymi jakie już posiada Facebook, dla każdego z użytkowników można stworzyć niezwykle szczegółowy profil, dzięki któremu reklamodawcom jeszcze łatwiej trafić do określonej grupy docelowej.

Jeszcze innym źródłem informacji są programy lojalnościowe, oferujące przykładowo punkty, które można później wymienić na nagrody lub zniżki. Jest to świetna okazja do poznania zachowań konsumentów, na temat czego dane są następnie przetwarzane i sprzedawane temu, kto zaproponuje najwyższą stawkę. Facebook wygrał aukcje organizowane przez co najmniej trzy amerykańskie firmy (Epsilon, Axciom i Datalogix), a zakupione dane posłużyły do wyświetlania reklam użytkownikom.

Oczywiście praktyka ta, z której większość użytkowników Facebooka nie zdaje sobie sprawy, nie uszła uwadze amerykańskich urzędów. W sprawie dwóch z tych trzech firm Federalna Komisja Handlu rozpoczęła już swoje śledztwo. Ale to niczego nie zmienia, dane już zostały sprzedane i wykorzystane.

Oczywiście można powiedzieć, że „takie rzeczy to tylko w Stanach”. Problem polega na tym, że w darmowych usługach to użytkownik jest towarem i jeśli Facebook nie robi jeszcze tego samego z nami, zacznie to robić kiedy tylko będziemy mieli dla niego wystarczająco dużą wartość.

Polecamy w serwisie Giznet.pl: Gra RPG napisana w Excelu

Źródło artykułu:Giznet.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.