Facebook ma być bardziej transparentny podczas Eurowyborów

Facebook ma być bardziej transparentny podczas Eurowyborów26.04.2019 19:17
Źródło zdjęć: © Fotolia | Sondem

Facebook odegrał ważną rolę nie tylko podczas wyborów w Stanach Zjednoczonych, ale również w Francji czy Brazylii. Teraz ma się to jednak zmienić, dzięki czemu największy serwis społecznościowy na świecie pozostanie "transparentny" w trakcie Eurowyborów. Jak jego twórcy chcą bronić się przed plagą fake newsów?

Serwisy społecznościowe mają ogromny wpływ na życie użytkowników i sposób, w jaki postrzegają świat. Szczególne znaczenie w kreowaniu opinii ma Facebook, który jest najważniejszą platformą tego typu. Doskonałym potwierdzenie tego były wybory prezydenckie w Stanach Zjednoczonych w 2016 roku, na których wynik wpłynęły działania rosyjskich trolli czy firmy Cambridge Analytica. Do sterowania opiniami wyborców na Facebooku dochodziło również we Brazylii czy Francji.

Facebook chce być bardziej "transparentny"

Tworcy popularnego serwisu społecznościowego chcą jednak położyć kres wykorzystaniu ich platformy jako narzędzia politycznega. Przedstawiciele firmy na ostatnim wystąpieniu przed dziennikarzami z Starego Kontynentu poruszyli kwestię walki z opinią stereowaną za pomocą fałszywych informacji. Wskazali oni, że podstawą w walce z propagandą jest odpowiadnia weryfikacja treści.

Ogromne znaczenie w tym mają odpowiednio wyszkolone algorytmy sztucznej inteligencji, które na bierząco analizują publikowane wiadomości. Dotyczy to zarówno nowych kont, jak i wpływowych profili, co pomaga w ograniczeniu wypływu nieprawdziwych informacji zamieszczanych przez osoby, które się na nie włamują. Dla algorytmów Facebooka sam profil nie ma mieć znaczenia. Ważne są działania, jakie podejmowane są z niego.

Źródło zdjęć: © Pixabay.com | public domain
Źródło zdjęć: © Pixabay.com | public domain

Sztuczna inteligencja ma wykrywać wzorce "propagandowych działań", a następnie - ograniczać widoczność takich treści. Co ważne, rozwiązanie zajmuje się analizowanie i translacją treści w wielu językach - nie jest ograniczone jedynie do kilku krajów, co pomóc ma szczególnie w przypadku wydarzenia jak eurowybory.

Ograniczenie widoczności i weryfikacja fake newsów

Algorytmy SI są pomocne w wyszukiwanie nieodpowiednich treści, ale kluczowe znaczenie w ich weryfikacji mają ludzie. Facebook pochwalił się własnymi zespołami analityków, których celem jest usuwanie fake newsów, ale przedstawiciele firmy jasno zakomunikowali, że same nie poradzą sobie z ogromem problemu. Gigant współpracuje więc z Unią Europejską oraz niezależnymi grupami analitykow, w celu dokładnego monitorowania wiarygonośći treśc publikowanych na ścianach użytkowników.

Mechanizmy odbronne dotyczą nie tylko postów czy kont. Na tapetę brane są również działania firm zajmujących się promowaniem treści, a każdy ze sponsowanych materiałów ma być dokładnie analizowany. Próby omijania zabezpieczeń utrudniać ma ciągłe ulepszanie algorytmów i szybkie dopasowywanie ich pod nowe schematy działań.

Facebook chwali się, że jego zabezpieczenia przez fake newsami umożliwiaja usuwanie dziennie ponad miliona nieprawdziwych wiadomości i kont. Richard Allan (wiceprezes ds. polityki globalnej) zapewnia, że Eurowybory i każde inne wybory w poszczególnych krajach pozostaną "transparentnym" tematem na Facebooku. Niebawem przekonamy się zapewne, czy tak rzeczywiście będzie.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.