Czy phishing działa? Ile jest ofiar?

Czy phishing działa? Ile jest ofiar?24.06.2013 13:55
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Według wyników raportu Kaspersky Lab liczba użytkowników internetu, którzy mieli do czynienia z atakami phishingowymi, zwiększyła się w ciągu ostatnich 12 miesięcy z 19,9 do 37,3 miliona, co oznacza wzrost o 87 proc. Głównymi celami cyberprzestępców są Facebook, Yahoo, Google oraz Amazon. Analiza przeprowadzona w czerwcu 2013 r. przy wykorzystaniu danych z chmury Kaspersky Security Network wskazuje, że to, co kiedyś było namiastką spamu, przekształciło się w cyberzagrożenie, które wzrasta w bardzo szybkim tempie i rządzi się swoimi prawami.

Phishing jest formą internetowego oszustwa, w którym cyberprzestępcy tworzą fałszywą kopię popularnej strony (usługi poczty internetowej, bankowości online, portalu społecznościowego itp.) oraz wabią na nie internautów. Niczego niepodejrzewający użytkownik wprowadza na tak spreparowanej stronie swój login i hasło, a dane te trafiają w ręce przestępców. Wówczas oszuści mogą użyć skradzionych informacji osobistych, danych logowania oraz haseł do kradzieży pieniędzy, rozsyłania spamu lub szkodliwego oprogramowania w wiadomościach e-mail, czy też poprzez portale społecznościowe. Mogą również zwyczajnie sprzedać je innym przestępcom. Przykładem takiego ataku jest opisywany przez nas przed weekendem przypadek podrobienia strony bankowości internetowej PKO.

Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)
Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)

Phishing przez długi czas był uważany za pewną odmianę typowych wiadomości spamowych. Jednak dane, jakich dostarczył raport, potwierdzają, że skala ataków phishingowych osiągnęła tak ogromny rozmiar, że powinny one być traktowane jako osobna kategoria zagrożeń. Poczta nie należy już do najczęściej wykorzystywanych mechanizmów rozsyłania wiadomości phishingowych. Jedynie 1. proc. wszystkich zarejestrowanych ataków tego typu zostało przeprowadzone przy pomocy wysyłek spamowych, natomiast pozostałe 88 proc. pochodziło z odnośników do stron phishingowych, które ludzie odwiedzali przy wykorzystaniu przeglądarek internetowych, komunikatorów (np. Skype) itp.

Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)
Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)

Eksperci z Kaspersky Lab porównali dane dotyczące ataków phishingowych, które zostały zebrane od ponad 5. milionów użytkowników przy użyciu chmury Kaspersky Security Network między 1 maja 2012 r. a 30 kwietnia 2013 r., z danymi za analogiczne miesiące w latach 2011-2012.
Główne wnioski z badania

Użytkownicy
• W latach 2012-2013 każdego dnia phisherzy atakowali średnio 102 100 osób z całego świata - dwa razy więcej niż w okresie 2011-2012;
• Ataki phishingowe najczęściej były wymierzone w Rosję, USA, Indie, Wietnam oraz Wielką Brytanię;
•. Największa liczba zaatakowanych użytkowników znajdowała się w Wietnamie, Stanach Zjednoczonych, Indiach oraz Niemczech - całkowita liczba ataków w tych regionach podwoiła się od zeszłego roku.

Atakujący
• Większość serwerów, na których znajdowały się strony phishingowe, została zarejestrowana w USA, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Rosji oraz Indiach;
• Liczba unikatowych źródeł ataków - takich jak oszukańcze strony i serwery - wzrosła ponad trzykrotnie od 2012 do 2013;
•. Ponad połowa (56 proc.) wszystkich zidentyfikowanych unikatowych źródeł ataków znajdowało się w 10 krajach. Oznacza to, że atakujący mają zaledwie kilka preferowanych "baz" do przeprowadzenia swoich ataków.

Cele
• Najczęściej atakowanymi przez phisherów serwisami były Yahoo!, Google, Facebook oraz Amazon - w 30 proc. wszystkich zarejestrowanych incydentów wykorzystano fałszywe wersje tych stron;
• Ponad 20 proc. wszystkich ataków phishingowych wykorzystywało wizerunek banków i innych organizacji finansowych;
•. Wśród 30 najczęściej atakowanych stron znalazły się American Express, PayPal, Xbox Live, Twitter.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.