Czy ktoś się w ogóle nabiera na phishing?

Czy ktoś się w ogóle nabiera na phishing?

28.01.2011 13:17

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Firma Eset przechwyciła i dokładnie przeanalizowała skuteczność ataku phishingowego przypuszczonego na klientów jednego z banków w Ameryce Łacińskiej. Z raportu wynika, że phishing jest wciąż skuteczny i nabiera się na niego całkiem duża liczba osób.

W ostatnim roku liczba ataków phishingowych na całym świecie stale rosła. Również w Polsce internauci mogli obserwować tego typu ataki na klientów najpopularniejszych polskich banków. Czy jednak phishing jest skuteczny, a jeśli tak to ilu internautów wpada w tego typu pułapki? Laboratorium antywirusowe Eset zlokalizowane w Ameryce Łacińskiej przeprowadziło krótkie śledztwo, które pozwoliło udzielić odpowiedzi na powyższe pytania.

Laboratorium przechwyciło pułapkę phishingową zastawioną na klientów jednego z popularnych w Ameryce Łacińskiej banków. Atak rozpoczynał się od wiadomości e-mail, której tytuł „UWAGA –. NIEAKTYWNA KARTA KREDYTOWA”, miał wzbudzić zainteresowanie nieostrożnych użytkowników. Jeśli internauta kliknął w link umieszczony w treści otrzymanej wiadomości, był przenoszony na bardzo amatorsko przygotowaną stronę phishingową, która zbierała wrażliwe dane – w tym numer karty kredytowej, jej datę ważności, numer CVV, a nawet PIN. Po wypełnieniu formularza wyświetlany był komunikat informujący o pomyślnej aktywacji karty.

Obraz
© (fot. Eset)

Eset natychmiast po wykryciu pułapki phishingowej poinformował o niej bank, którego klienci stali się celem ataku. W efekcie, po pięciu godzinach serwis został wyłączony. Ilu internautów dało się nabrać w ciągu wspomnianych pięciu godzin? Spójrzmy na statystyki przygotowane przez Laboratorium Antywirusowe.

  1. – tyle osób odwiedziło serwis w ciągu 5 godzin jego aktywności w sieci, co daje skuteczność pułapki na poziomie ok. 30 osób zwabionych do serwisu w ciągu godziny. 35 – tylu użytkowników podało w serwisie prawdziwe dane swoich kart kredytowych. 21% – taką średnią skuteczność osiągnęła omawiana pułapka phishingowa. Oznacza to, że jedna na pięć osób, które odwiedziły stronę, pozostawiła na niej dane swojej karty kredytowej. Jak się okazuje phishing może być nadal bardzo skuteczną metodą ataku, nawet jeśli cykl życia takiej pułapki wynosi zaledwie kilka godzin. Przypominamy, że najskuteczniejszym sposobem ochrony przed phishingiem jest świadomość wśród internautów o istnieniu tego typu zagrożeń oraz znajomość typowego schematu, według którego tego typu ataki są przeprowadzane.
internetzagrożenieraport
Komentarze (0)