Czy nowa Opera 11 pokona Firefoksa?

Czy nowa Opera 11 pokona Firefoksa?15.10.2010 14:19
Źródło zdjęć: © Opera

Producent przeglądarki Opera chce doścignąć konkurencję: od wersji 11 desktopowe wydanie browsera będzie obsługiwało także rozszerzenia. Firma zapowiedziała to podczas konferencji Up North Web w Oslo; nieco wcześniej obiecano Operę Mobile dla Androida. Pierwsza wersja alfa Opery 11 ma się ukazać w przyszłym tygodniu.

Szef działu projektów Christen Krogh usiłował zażegnać obawy o to, że rozszerzenia odbiją się na prędkości przeglądarki: "Nasza technologia jest bardziej oszczędna dla zasobów niż ta stosowana przez Mozillę". Tak więc możliwe będzie zainstalowanie tylu samo rozszerzeń, co w konkurencyjnych przeglądarkach bez odczuwalnego pogorszenia sprawności programu. Jako przykład Krogh zaprezentował dwa proste rozszerzenia, które wywoływały Reddita i Wikipedię.

Instalacja rozszerzeń będzie się odbywała podobnie jak u konkurencji: użytkownik będzie musiał potwierdzić chęć ich dodania. Rozszerzenia mają bazować na otwartych standardach. Niektóre z nich Opera zamierza opracowywać sama i sprawdzać je pod kątem ich bezpieczeństwa.

Do tej pory Opera stosowała wyłącznie personalizowane przyciski i widżety, które miały ulepszać przeglądarkę. Te ostatnie będą wciąż obecne i nawet standaryzowane: w W3. podjęto już po temu odpowiednie kroki.

Opera ostrożnie odnosi się do innych rozszerzeń funkcji. Wprawdzie Norwegowie zapowiedzieli dziś przyspieszenie sprzętowe dla przeglądarek Opera Mini i Opera Mobile, ale w przypadku tradycyjnego browsera na razie nie ma takich planów. Obecnie programiści kładą nacisk na coś innego. "Chcemy, aby nasze przeglądarki były używane wszędzie tam, gdzie tylko są łącza internetowe" –. twierdzi współzałożyciel Opery Jon von Tetzchner. Tak więc Opera usilnie pracuje nad tym, aby przeglądarka działała możliwie jak najszybciej także na bardzo starych komputerach i innych urządzeniach dysponujących ograniczonym zasobami sprzętowymi.

Perspektywicznym rynkiem dla Opery są porozumienia z producentami odbiorników telewizyjnych takimi jak Loewe, Toshiba i Philips, którzy w swoich aparatach wbudowują norweskie technologie, aby łączyć się z Siecią. Płatności licencyjne producentów mają znaczny udział w przychodach Opery; do tego dochodzą jeszcze umowy z operatorami sieci komórkowych, dzięki którym firma uczestniczy w zyskach z przesyłu danych. Trzecim filarem są partnerzy reklamowi, których usługi wyszukiwania są zintegrowane w przeglądarce Opera. W wyniku tego Opera inkasuje dziś prowizje między innymi od Microsoftu.

Jon von Teztchner zdecydowanie sprzeciwia się zamkniętym platformom: "Kiedyś przeglądarka była uważana przede wszystkim za program do wyświetlania dokumentów, dziś jest to raczej platforma do aplikacji”. Wprawddzie Opera nie ma problemów we współpracy z producentami takimi jak Adobe, ale zdaniem von Tetzchnera w ostatecznym rozrachunku zwyciężą otwarte koncepcje. To, że Microsoft w systemie operacyjnym Windows Phone 7 nie dopuszcza żadnej alternatywnej przeglądarki, jest jego zdaniem jedynie tymczasowym utrudnieniem: "Jestem pewien, że Microsoft w przyszłości otworzy się na inne firmy. Użytkownicy chcą mieć wybór".

wydanie internetowe www.heise-online.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.