Cyfryzacja KPRM radzi jak nie paść ofiarą cyberataku. Silne hasło to podstawa

Cyfryzacja KPRM radzi jak nie paść ofiarą cyberataku. Silne hasło to podstawa12.02.2021 09:09
Marek Zagórski
Źródło zdjęć: © KPRM

- Istnieje wiele sposobów, w jaki cyberprzestępcy mogą próbować zaatakować konta użytkowników - ostrzega minister Marek Zagórski. Wydział Promocji Polityki Cyfrowej KPRM przypomina o podstawowych zasadach bezpieczeństwa w sieci.

Wydział Promocji Polityki Cyfrowej KPRM przypomina, że cyberprzestępcy biorą na celownik nie tylko duże firmy, ale również "zwykłych" ludzi. Hasło do poczty elektronicznej, konta w social mediach, telefonu, komputera czy bankowości elektronicznej jest jak klucz do sejfu. Dlatego powinniśmy zwrócić uwagę na to, by było silne i bezpieczne. 

Warto sobie na początku odpowiedzieć na pytanie, dlaczego cyberprzestępcy mieliby nas atakować? Jak zwraca uwagę Cyfryzacja KPRM, robią to w celu pozyskania danych, kradzieży pieniędzy z kont lub by szantażować swoje ofiary. Silne, bezpieczne i inne do każdego konta hasło to pierwszy krok, by zapewnić sobie bezpieczeństwo. 

- Istnieje wiele sposobów, w jaki cyberprzestępcy mogą próbować zaatakować konta użytkowników. Część z nich opiera się właśnie na atakach celowanych w hasła – mówi minister Marek Zagórski, pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa. 

- Najczęściej popełniane przez użytkowników błędy, które ułatwiają pracę cyberprzestępcom, to zbyt łatwe hasło i wykorzystywanie jednego hasła do wielu witryn - dodaje. Można sobie wyobrazić sytuację, kiedy ktoś pozyskuje nasze hasło, którego używamy do kilku serwisów. 

W takim wypadku cyberprzestępca może ukraść naszą tożsamość w mediach społecznościowych, uzyskać dostęp do konta bankowego oraz innych prywatnych danych. Dlatego tak ważne jest, by stosować różne hasła do różnych serwisów. 

Zobacz: 10 porad bezpiecznego korzystania z internetu [Wideo]

Dobre i złe praktyki

Oto najczęstsze błędy w tworzeniu haseł, które wskazuje Cyfryzacja KPRM:

  • Nie należy stosować najpopularniejszych haseł, jak: "hasło", "123456", "qwerty", "piłka nożna" itp.;
  • Hasło nie powinno być takie samo jak nazwa użytkownika lub część tej nazwy;
  • Hasło nie powinno być imieniem nikogo z naszego najbliższego otoczenia (członka rodziny, znajomego, ani zwierzaka);
  • Nie powinno zawierać danych osobowych naszych, ani naszych bliskich (nr telefonu, data urodzenia itp.);
  • Nie powinno się używać sekwencji kolejnych liter, liczb lub innych znaków. Na przykład: "abcde", "12345", "QWERTY”;
  • Należy unikać używania pojedynczego wyrazu dowolnego języka (pisanego normalnie lub wspak), ani tego wyrazu poprzedzonego lub/i zakończonego znakiem specjalnym, lub cyfrą.

Jak więc stworzyć bezpieczne i silne hasło? Oto kilka rzeczy, na które zwraca uwagę Cyfryzacja KPRM:

  • Hasło powinno mieć co najmniej 8 znaków, a im dłuższe, tym lepsze;
  • Hasło powinno zawierać co najmniej jeden znak z każdej z następujących grup: małe litery, duże litery, liczby, znaki specjalne;
  • Tworząc hasło, warto używać fraz, które łatwo zapamiętamy, np. wybieramy cytat piosenki i w haśle używamy pierwszej litery z każdego słowa;
  • Litery lub całe słowa można zastąpić liczbami i symbolami, np. "Mam psa" możemy zapisać jako M@m%p$@.

Specjaliści ds. cyberbezpieczeństwa zalecają też, aby hasła tworzyć przy użyciu trzech losowych słów. W pomocy z zapamiętywaniem trudnych skomplikowanych haseł pomogą menedżery haseł, a jeszcze lepszym rozwiązaniem jest wprowadzenie weryfikacji dwuetapowej

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.