Co to jest wojna hybrydowa? Wyjaśniamy

Co to jest wojna hybrydowa? Wyjaśniamy10.11.2021 19:13
Rosyjscy żołnierze bez dystynkcji na Krymie
Źródło zdjęć: © Domena publiczna | Elizabeth Arrott
Artykuł sponsorowany

Wojna hybrydowa jest terminem, który zyskał na popularności zwłaszcza podczas działań Rosji na Ukrainie. Działania zawierające się w tej definicji nie są jednak niczym nowym.

Wojną hybrydową nazywamy strategię, która łączy w sobie działania konwencjonalne i nieregularne oraz terroryzm, cyberataki i przestępczość. Częścią tego typu działań są m.in. dezinformacja i propaganda, stąd nierzadko biorą w niej udział media oraz państwowe instytucje, publikujące oficjalne komunikaty. Wojną hybrydową nazwiemy także działania partyzanckie, prowadzone z wykorzystaniem nowoczesnych technik.

W świetle ostatnich wydarzeń na polskiej granicy można spotkać się z opinią, że elementem wojny hybrydowej jest obecny kryzys migracyjny. Zdaniem polskich władz, ale także wielu specjalistów, uchodźcy są wykorzystywani przez władze Białorusi do osiągnięcia pewnych celów politycznych. Wykreowana w ten sposób sytuacja może służyć Mińskowi m.in. do wywierana presji na Unię Europejską.

Z punktu widzenia państwa prowadzącego wojnę hybrydową, jest ona bardziej opłacalna od zwykłego konfliktu zbrojnego. Prowadzenie takich działań nie wymaga oficjalnego wypowiedzenia wojny, a ich celem jest osiągnięcie efektu politycznego, przy jednoczesnym uniknięciu odpowiedzialności oraz wiążących się z nią konsekwencji. O jaki efekt polityczny chodzi? Na przykład o destabilizację sytuacji na danym terenie lub zdyskredytowanie zagranicznych polityków.

Wojna hybrydowa – przykłady działań

Jednym z przykładów wojny hybrydowej jest wspieranie terrorystów, których działania są wymierzone w konkretne państwo lub państwa. Innym działaniem tego rodzaju będzie dezinformacja prowadzona w mediach społecznościowych, na forach internetowych czy poprzez podległe władzy media.

O tym jak potężna jest to broń świadczy najlepiej fakt, że zdaniem ekspertów odpowiednio prowadzona kampania w sieci może kształtować preferencje wyborcze określonego społeczeństwa. Za pomocą odpowiednich technik można więc wpłynąć na wybory w innym państwie.

Warto zwrócić także uwagę na rosyjskie media państwowe, które często publikują materiały mające wskazywać, że amerykańscy eksperci oraz sam Pentagon obawiają się zdolności militarnych Moskwy. Zdaniem specjalistów Moskwa posługuje się obecnie wojną hybrydową m.in. po to, żeby podważać prozachodnie rządy oraz destabilizować i dzielić państwa NATO. Według ekspertów cyberataki i kampanie dezinformacyjne coraz częściej są również prowadzone przez Chiny.

Państwo prowadzące wojnę hybrydową może opłacać ponadto hakerów, którzy włamią się do systemów ważnych instytucji lub przejmą oficjalne profile polityków w mediach społecznościowych. Według "New York Times" cyberprzestępcy związani z rosyjską Służbą Wywiadu Zagranicznego prowadzą na przykład szeroko zakrojoną kampanię szpiegowską wymierzoną w wiele amerykańskich instytucji.

W strategię wojny hybrydowej wpisują się także działania zbrojne o charakterze regularnym i nieregularnym, czego przykładem są tzw. zielone ludziki na Krymie. Termin ten odnosi się do rosyjskich żołnierzy bez dystynkcji wojskowych oraz innych elementów, które pozwalałyby określić ich przynależność państwową.

Wojnę hybrydową prowadził już ZSRR

Gdy w 2014 r. głośno było o wojnie hybrydowej prowadzonej przez Władimira Putina, rosyjski publicysta Władimir Woronow przypomniał, że już w latach 20. XX w. Związek Radziecki prowadził działania z wykorzystaniem tzw. "wywiadu aktywnego". Zdaniem Woronowa była to typowa wojna hybrydowa prowadzona wówczas przeciwko Polsce, Koreańczykom oraz Chinom.

Eksperci wskazują, że wojna hybrydowa posiada także wyraźne elementy psychologiczne. Przykładem może być prowadzenie przez Rosję manewrów blisko Ukrainy lub Polski, co ma na celu wywołanie niepokoju na Zachodzie.

Podwodne drony. Kontrakt opiewa na kilkanaście milionów

Artykuł sponsorowany
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.