Co Facebook wie o niezarejestrowanych?

Co Facebook wie o niezarejestrowanych?04.02.2010 14:41
Źródło zdjęć: © Facebook

Facebook jest nierzadko zaskakująco dobrze poinformowany również o ludziach niemających konta w tym serwisie: pojawia się coraz więcej doniesień o dziwnych sytuacjach związanych z tą siecią społecznościową.

Czytelnik, który jeszcze nie ma konta na Facebooku, donosi, że otrzymał od znajomego list z zaproszeniem. Wiadomość zawierała między innymi wykaz propozycji innych członków Facebooka, które jego adresat mógł znać. Ku zaskoczeniu czytelnika prawie wszystkie zaproponowane osoby były mu znane, ale nie znał ich jego kolega, od którego otrzymał zaproszenie. W przypadku niektórych kontaktów powiązania nie dałoby się stworzyć nawet przez dokładne poszukiwania w Sieci.

Jak więc Facebookowi udaje się ta sztuka? Serwis zbiera także dane o osobach z zewnątrz – robi to, korzystając z pomocy własnych użytkowników. I tak np. aplikacja Facebooka dla iPhone'a podczas instalacji proponuje przeniesienie do serwisu wszystkich kontaktów zapisanych w komórce. Komunikat ostrzega, że kiedy ta funkcja zostanie aktywowana, książka adresowa telefonu (nazwisko, e-mail, numer telefonu) zostanie wysłana do Facebooka. Oprócz tego podczas zakładania nowego konta serwis proponuje przeszukanie konta e-mailowego nowego członka, aby znaleźć przyjaciół na Facebooku. Jeśli podamy adres e-mailowy, a także hasło do konta naszej skrzynki poczty elektronicznej, serwis zbada je i pobierze adresy. "Dokładnie tak samo jak i każda inna książka adresowa online, także i Facebook zapisuje pobrane kontakty" –. wyjaśnia firma w odpowiedzi na zapytanie heise online. Z punktu widzenia spółki to jest usługa: "Jeżeli użytkownik
ładuje kontakty i wysyła zaproszenia, chciałby być zapewne także poinformowany o tym, że jego przyjaciele zarejestrowali się w Facebooku". Także przyjaciele, którzy nie są członkami Faceboooka, mogą być informowani o wydarzeniach na tej platformie. "Adresy e-mailowe są niezbędne, aby dać użytkownikom taką możliwość". Zdaniem firmy odpowiedzialność za dane spoczywa na użytkowniku: "Do naszych zadań należy zabezpieczenie tych danych do czasu, aż użytkownik, który je załadował, zdecyduje się je skasować. Pod ikonką ze znakiem zapytania wyjaśniamy, w jaki sposób taki wpis może być skasowany, i odsyłamy do odpowiedniej strony w dziale polityki prywatności".

Można sobie wyobrazić, że Facebook także na inne sposoby buduje powiązanie między użytkownikiem i przyszłym użytkownikiem – np. jeżeli ten pierwszy szuka nazwiska tego drugiego albo jeśli obaj mają ze sobą coś wspólnego, choćby miejsce zamieszkania, szkołę albo pracodawcę. Jedno jest pewne: usługa zna także adresy e-mailowe osób niebędących jej członkami. Zachowuje się jak "pasażer na gapę w grafie społecznym użytkownika" – mówi cytowany przez gazetę "Handelsblatt" Hendrik Speck, profesor informatyki w FH Kaiserslautern. Wspólnie z berlińskim inspektorem ds. ochrony danych osobowych Alexandrem Dixem ekspert domaga się nowego modelu ochrony danych. Do czasu, dopóki taki model nie powstanie, użytkownicy Facebooka muszą sami zatroszczyć się o opiekę nad załadowanymi przez nich adresami przyjaciół i osób z kręgu ich znajomych. Na dobrze ukrytej
stronie
można te dane skasować.

Internetowe sieci społecznościowe to niejedyne firmy, które mają głęboki wgląd w sieć społeczną swoich klientów. Także operatorzy komórkowi mogą obserwować powiązania między własnymi klientami. Dla przykładu producent sprzętu sieciowego Comverse całkiem otwarcie promuje "innowację", dzięki której grafy społeczne klientów sieci komórkowych można analizować pod kątem optymalnych działań marketingowych.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.