Chcesz być bardziej eko? Przyda ci się lista ważnych pojęć związanych z ochroną klimatu

Chcesz być bardziej eko? Przyda ci się lista ważnych pojęć związanych z ochroną klimatu03.12.2021 11:09
Dla klimatu każdy gest ma znaczenie
Źródło zdjęć: © Unsplash.com | Karsten Würth
Partnerem treści jest Orange

Codziennie podejmujesz decyzje, które wpływają na środowisko. Chcesz żyć odpowiedzialnie i dbać o planetę. Jednak często spotykasz się z pojęciami, które nie zawsze są zrozumiałe, ale chcesz je poznać. Pomożemy ci – przygotowaliśmy wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z "zielonym" podejściem do życia.

Analizy różnych badań wskazują, że sektor cyfrowy może być odpowiedzialny a za 2,1–3,9 procent globalnej emisji CO2. A ty jesteś jednym z kilku miliardów ludzi na całym świecie, korzystających codziennie z dobrodziejstw technologii cyfrowych. Na pewno zdajesz sobie sprawę z tego, że każde twoje działanie cyfrowe – korzystanie z internetu, telefonu komórkowego czy nawet oglądanie telewizji – pozostawia za sobą ślad węglowy.

Wiesz też, jakie zagrożenia pociąga za sobą zmiana klimatu. Segregujesz więc śmieci, ograniczasz zużycie plastiku, korzystasz z ekoproduktów. Jesteś świadomym konsumentem, ale… niestety wciąż jesteś w mniejszości. Możesz jednak zdobyć jeszcze więcej wiedzy i przekazywać ją innym.

W tym celu przygotowaliśmy krótki przegląd pojęć i zjawisk dotyczących zmian klimatu oraz działań minimalizujących negatywny wpływ na środowisko w celu lepszego zrozumienia, o czym mówią przedsiębiorstwa i rządy w kontekście ochrony środowiska.

Skutki zmian klimatu

Od 4,5 mld lat klimat na Ziemi wielokrotnie się zmieniał. Na przemian występowały okresy ochłodzenia i ocieplenia, przy czym te cykle trwały przez tysiące czy nawet miliony lat. Stopniowe zmiany temperatury wpływały na życie na Ziemi, ale nigdy nie było one tak szybkie, jak obecnie. W ciągu ostatnich 150 lat, czyli od początku ery przemysłowej temperatura na świecie wzrosła o 1,1 stopnia Celsjusza. Jeśli ta tendencja się utrzyma, to do końca XXI wieku ocieplenie wynieść może nawet 5 stopni. To tyle, o ile wzrosła temperatura na naszej planecie w ciągu ostatnich… 10 tysięcy lat.

Jaki to ma wpływ na życie człowieka?

Pierwsze skutki zmian klimatu są już widoczne w Europie i na całym świecie. Przewiduje się, że nasilą się one w ciągu następnych kilkudziesięciu lat. Temperatura rośnie, zmienia się struktura opadów, lodowce topnieją, wzrasta poziom mórz, a ekstremalne zjawiska pogodowe, takie jak powodzie i susze, są coraz bardziej powszechne.

Zmiany te stwarzają poważne zagrożenie dla życia ludzkiego, rozwoju gospodarczego, a także dla środowiska naturalnego, od którego w dużej mierze zależy nasz dobrobyt.

Zatrzymać tak gwałtownie przyspieszające zmiany klimatu można tylko w jeden sposób – ograniczając emisję gazów cieplarnianych, na przykład przez rozwój źródeł energii odnawialnej i zwiększanie powierzchni lasów. Apelują o to organizacje ekologiczne i międzynarodowe – konkretne działania podejmują np. kraje Unii Europejskiej, która zobowiązała się do osiągnięcia neutralności klimatycznej do roku 2050. Wyraźne cele stawiają sobie również korporacje, tak jak firma Orange, która do 2040 roku osiągnie neutralność klimatyczną netto. Ale czym jest neutralność klimatyczna i jak możną ją osiągnąć?

Ślad węglowy i neutralność klimatyczna

Ślad węglowy to całkowita suma emisji gazów cieplarnianych wywołanych bezpośrednio lub pośrednio przez podmiot (osobę, usługę, produkt a nawet państwo). Jest wyrażany jako ekwiwalent dwutlenku węgla na jednostkę produktu czy innego przedsięwzięcia (CO2e). Pierwszym krajem, w którym zaczęto liczyć ślad węglowy dla produktów, a nawet całych przedsiębiorstw, była Wielka Brytania. Dzięki temu – i działaniom mającym zmniejszyć emisję – kraj ten znacznie ograniczył swój negatywny wpływ na środowisko.

Dzisiaj kalkulacja śladu węglowego jest dla wielu firm wręcz koniecznością. Wyliczenie i analiza, a następnie ograniczanie śladu węglowego danego produktu, usługi lub organizacji stanowi o jego odpowiedzialności. Istotna jest też rosnąca świadomość konsumentów, którzy w swych wyborach zakupowych coraz częściej stawiają produkty i usługi bardziej przyjazne dla naszej planety i firmy minimalizujące swój negatywny wpływ na środowisko.

Usługa Orange Flex jest neutralna dla klimatu, Źródło zdjęć: © Unsplash.com | NOAA
Usługa Orange Flex jest neutralna dla klimatu
Źródło zdjęć: © Unsplash.com | NOAA

Neutralność klimatyczna netto

Czym jest neutralność klimatyczna? Najogólniej rzecz ujmując to taki stan, w którym osiągamy zerową emisję gazów cieplarnianych netto. Aby osiągnąć neutralność klimatyczną, konieczne są konkretne działania: najpierw ograniczenie zidentyfikowanych emisji, w tym głównie przez przejście z konwencjonalnych źródeł energii (w tym z węgla) na odnawialne. Kolejny krok to zwiększenie możliwości pochłaniania tych gazów w środowisku. To na przykład zwiększanie powierzchni lasów czy innych terenów zielonych.

Neutralność klimatyczna może odnosić się do świata jako całości, poszczególnych państw, miast czy firm lub produktów. Przykładowo – Unia Europejska zdecydowała o dążeniu do osiągnięcia takiego celu do roku 2050.

Orange Flex jest przykładem pierwszej w Polsce usługi telekomunikacyjnej, która osiągnęła neutralność klimatyczną. Pierwszym krokiem było wyliczenie i zrozumienie śladu węglowego. Okazało się, że ślad wynikający z korzystania z usług telekomunikacyjnych przez jednego użytkownika to 3,273 kg CO2e miesięcznie. Co istotne, ponad 90 procent wynika ze zużycia energii elektrycznej. Kolejnym krokiem było więc ograniczenie emisji gazów cieplarnianych. Udało się to przede wszystkim dzięki inwestycjom Orange w energię odnawialną. Obecnie całość energii potrzebnej do świadczenie usług w Orange Flex pochodzi z energii wyprodukowanej przez dwie farmy wiatrowe w Wielkopolsce. Pozostały ślad węglowy, którego nie dało się ograniczyć, jest kompensowany przez udział Orange w międzynarodowym, certyfikowanym przez Gold Standard projekcie przekształcania zdegradowanych obszarów w Kolumbii w bioróżnorodne lasy. W ten sposób usługa Orange Flex stała się kilka miesięcy temu neutralna dla klimatu.

Drugie życie urządzeń

To pojęcie jest właściwie dość szeroko znane – w praktyce recykling to nic innego, jak odzysk i przetworzenie danego produktu, tak aby powstał z niego surowiec do tworzenia kolejnych produktów.

Jest jednak coś, co można przerabiać bez końca – to szkło, aluminium i inne metale. Dlatego tak cenny jest sprzęt elektroniczny, zawierający wiele metali. Tymczasem w wielu polskich domach zalegają np. stare telefony komórkowe. Wymieniamy je zwykle raz na dwa lub trzy lata, a stary sprzęt ląduje w szufladzie. Gdyby trafił do recyclingu, odzyskane z niego surowce byłyby wykorzystane powtórnie, co przyczyniłoby się do ochrony środowiska.

Przez ostatnie 10 lat całej Grupie Orange udało się odzyskać ponad 15 milionów używanych telefonów. W każdym z salonów Orange możesz zostawić swój stary, zużyty, niedziałający telefon komórkowy do recyklingu. Jeśli potrzebujesz wymienić swój telefon, starszy, ale działający model przynieś do dowolnego salonu Orange, aby skorzystać z oferty odkupu używanych smartfonów. W ten sposób urządzenia te trafiając do nowych użytkowników, zostaną ponownie wykorzystane, a Ty odzyskasz część ich wartości.

Firma Orange do 2040 roku osiągnie neutralność klimatyczną netto | Muhammed Fayiz
Firma Orange do 2040 roku osiągnie neutralność klimatyczną netto
Muhammed Fayiz

OZE, czyli odnawialne źródła energii

Pozyskanie energii ze źródeł odnawialnych (ziemia, powietrze, słońce, woda) to najistotniejsze – obok recyclingu – działania pozwalające chronić środowisko. Skutki wykorzystywania paliw kopalnych są w oczywisty sposób niekorzystne – zwiększają ilość gazów cieplarnianych, a jednocześnie wyczerpują się. Wiąże się to finalnie z koniecznością ich transportu z coraz bardziej odległych miejsc, co jeszcze bardziej odbija się na klimacie.

Dlatego od kilku lat można zauważyć dynamiczny rozwój technologii pozwalających na pozyskanie energii ze źródeł odnawialnych. W Polsce szczególnym powodzeniem cieszy się fotowoltaika i elektrownie wiatrowe. Liczba prosumentów (czyli konsumentów, którzy jednocześnie są producentami energii) przekroczyła już 700 tysięcy. Moc zainstalowana we wszystkich źródłach energii odnawialnej rośnie w ostatnich miesiącach o ponad 30 procent rok do roku.

Warto tu dodać, że Orange był pierwszym operatorem telekomunikacyjnym w Polsce, który zawarł umowę zakupu energii odnawialnej bezpośrednio od jej producenta. Dwie farmy wiatrowe w Wielkopolsce produkują energię, która w pełni pokrywa zapotrzebowanie związane z usługą Orange Flex.

Niech nas będzie coraz więcej

Zmiany klimatyczne to fakt. Można im przeciwdziałać, głównie poprzez rozwiązania wprowadzane przez rządy oraz przedsiębiorstwa. My, jako jednostki, też mamy jednak możliwość dołożenia swojej cegiełki. Nasze decyzje przy urnach wyborczych, a także codzienne działania jak segregowanie śmieci, stawianie na energooszczędne rozwiązania czy świadomy wybór produktów i usług – każdy gest ma znaczenie.

Partnerem treści jest Orange
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.