“Bohemian Rhapsody” zespołu Queen najpopularniejszą "starą" piosenką w internecie

“Bohemian Rhapsody” zespołu Queen najpopularniejszą "starą" piosenką w internecie11.12.2018 11:39
Źródło zdjęć: © iStock.com

Według stereotypu starsze pokolenie niechętnie podchodzi do cyfrowych źródeł muzyki, stawiając na piedestale winyl. Niekoniecznie musi tak być, co pokazuje wynik grupy Queen. Ich “Bohemian Rhapsody” jest najchętniej słuchaną piosenką z XX wieku w serwisach streamingowych.

Internet żartuje sobie z takich osób - patrz profil facebookowy "Wychowany na Trójce" - ale okazuje się, że starsze pokolenia nie mają problemów, aby korzystać ze źródeł streamingowych. Z danych Universal Music Group wynika, że “Bohemian Rhapsody” zebrało w sumie ponad 1,6 mld odsłuchań, w takich serwisach jak Spotify, Apple Music czy YouTube.

Ten wynik jest najlepszym, jaki wykręciła piosenka pochodząca z XX wieku - czyli czasów całkowicie analogowych. Jak pisze pb.pl, udało się przegonić "Smells Like Teen Spirit" Nirvany czy klasyki Guns n'Roses.

Oczywiście sporą przesadą byłoby sugerowanie, że rocka słuchają wyłącznie "tatusiowie". Wie o tym każdy, komu zdarza się słuchać muzyki na YouTube i zerkać na komentarze, gdzie nie brakuje wpisów w stylu: "mam 12 lat i odtwarzam to w 2018 roku!". Zapewne młodsi też przyłożyli się do tego wyniku, tym bardziej że niedawno swoją premierę miał film o Freddiem Mercurym. A w serwisach streamingowych pojawiła się ścieżka dźwiękowa, więc licznik odsłuchań bił dodatkowo.

Nie da się jednak ukryć, że na portalach streamingowych klasyczny rock ma pod górkę, na co narzeka m.in. "Teraz Rock". Rządzą raczej współcześni wykonawcy, czego potwierdzeniem jest opublikowana przez Spotify lista najpopularniejszych artystów i piosenek z ostatnich 10 lat. Dla porównania, w samym tylko 2018 roku utwory Drake’a zostały odtworzone ponad 8,2 mld razy.

1,6 mld odsłuchań jednej piosenki to i tak sporo, co na pewno cieszy wydawcę. Który zarabia nie tylko na streamingu, ale przede wszystkim na fizycznych wydaniach. Największe wytwórnie gadżetami przyciągają fanów z wypchanym portfelem. Led Zeppelin, Guns N'Roses, Pink Floyd, Paul McCartney, Queen, U2, Nirvana. Od paru lat corocznie internetowe sklepy są zasypywane drogimi pudłami, w których do oryginalnego albumu dołącza się nieznane piosenki, odrzuty z sesji, nagrania koncertowe, zdjęcia, repliki biletów i grube jak cegła książki. Te ostatnie dostarczają olbrzymiej wiedzy na temat kulisów powstawania muzyki, czego najczęściej próżno szukać na Wikipedii. Są też dodatkiem, który, jak często można przeczytać na forach, "ładnie wygląda na półce". Dorzućmy do tego "zwykłe" wydania płyt winylowych czy wciąż mające swoich fanów CD.

Chociaż "klasyczny rock" może i nie rządzi na portalach streamingowych, to i tak ma tam swoich odbiorców. A w połączeniu z mocną fizyczną sprzedażą, dalej napędza wyniki wielkich wytwórni.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.