Black Friday 2020. Promocje większe niż w 2019 roku? Eksperci komentują

Black Friday 2020. Promocje większe niż w 2019 roku? Eksperci komentują18.11.2020 14:08
Black Friday 2020. Promocje już trwają
Źródło zdjęć: © Unsplash.com

Black Friday 2020 dopiero pod koniec listopada, jednak intensywne promocje trwają już od początku miesiąca. Zdaniem ekspertów, w związku z pandemią koronawirusa, tegoroczny okres wyprzedaży będzie sporym wyzwaniem dla e-sklepów i branży kurierskiej.

Black Friday 2020 dopiero 27 listopada, jednak to coraz bardziej popularne w Polsce hasło widać w reklamach już od początku miesiąca. Święto wyprzedaży dawno przestało dotyczyć już wyłącznie ostatniego piątku, czy nawet ostatniego weekendu listopada. Sklepy od kilkunastu dni toczą liczne batalie o klienta, przyciągając ich do siebie atrakcyjnymi promocjami.

Polacy coraz chętniej planują wydatki świąteczne z wyprzedzeniem. - Biorąc pod uwagę sytuację, związaną m.in. z zakazem handlu w niedzielę i zamknięciem galerii, zakupy z offline przeniosą się do sieci. Kumulacja powyższych może stanowić wyzwanie dla e-sklepów i branży kurierskiej - wyjaśnia Wojciech Kliber, wiceprezes Sendit, cytowany przez serwis cyfrowa.rp.pl.

Cyfrowa.rp.pl przytacza dane, z których wynika, że czwarty kwartał to co roku większe o 13 procent obroty od średniej z pozostałych kwartałów. Dodaje, że rekordy dziennie bite są w połowie grudnia, a różnice w obrotach stanowią nawet kilkaset procent.

Zobacz: 10 porad bezpiecznego korzystania z internetu [Wideo]

Rabaty nie będą zbyt duże? Ekspert wyjaśnia

- Według Deloitte, w 2019 r. średnia obniżka cen wynosiła 4 procent. Biorąc pod uwagę ograniczenia w handlu tradycyjnym, możemy przypuszczać, że teraz również nie doświadczymy dużych upustów, a Black Friday może stać się okazją do nadrabiania strat przez sprzedawców - mówi Łukasz Sztuczyński, szef działu SHOP+ w Mindshare Polska, cytowany przez portal cyfrowa.rp.pl.

Ekspert dodaje, że polski Black Friday jest bardziej sprytnym zabiegiem niż festiwalem zakupowym podobnym do tego, który znany jest z USA. - Jego zadaniem jest stworzenie wrażenia ograniczonej dostępności okazji do nabycia produktów, co skłania konsumentów do szybszego podejmowania decyzji - wyjaśnia.

Promocje już trwają

W Polsce trwają już liczne akcje promocyjne. Radosław Tyszko, dyrektor sprzedaży Ceneo.pl przewiduje, że 27 listopada 2020 roku serwis odwiedzi aż 3,5 mln użytkowników. Przyznaje, że chociaż producenci i sklepy rozciągają Black Friday do niemal całego miesiąca obfitego w rabaty, to właśnie w Czarny Piątek konsumenci robią zakupy najczęściej. - W 2019 roku 20 proc. przejść do ofert odnotowaliśmy w piątek - informuje.

Jak podaje serwis Ceneo, jednym z sektorów, który cieszy się największą popularnością podczas Czarnego Piątku jest elektronika. W 2019 roku odnotowano 164 proc. wzrost zainteresowania smartfonami w stosunku do tygodnia wcześniejszego, telewizorami – 133 proc., smartwatchami – 299 proc., a słuchawkami – 251 procent.

Według sondażu UCE Research i SYNO Poland przeprowadzonego dla sklepu Złote Wyprzedaże, jedynie 21 procent Polaków nie zamierza robić zakupów podczas tegorocznego Black Friday.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.