Black Friday 2020 – na co uważać podczas zakupów? Oto kilka żelaznych zasad

Black Friday 2020 – na co uważać podczas zakupów? Oto kilka żelaznych zasad27.11.2020 13:03
Jak kupować w sieci podczas Black Friday i nie dać się nabrać?
Źródło zdjęć: © https:, altphotos.com | https:, altphotos.com

Black Friday to jeden z niewielu dni w roku, kiedy wpadamy w szał zakupów, zachęceni świetnymi promocjami. W praktyce należy jednak podchodzić do nich z dystansem. Trzeba też uważać na oszustów, którzy chętnie wykorzystują tego typu okazje.

Czarny piątek to nie tylko okazja do zakupów po niższych cenach. Dla wielu sklepów promocyjne sprzedaże oznaczają ogromne zyski. Niekiedy bywało nawet tak, że sprzedawcy manipulowali cenami produktów, i w rzeczywistości wcale nie były one tańsze, niż przykładowo miesiąc wcześniej. Takimi sprawami zajmuje się jednak UOKiK.

"Co roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów otrzymuje skargi dotyczące promocji, wyprzedaży i specjalnych okazji. Stanowią one ok. 10 proc. wszystkich zgłaszanych nieprawidłowości" - informuje UOKiK. Takie sytuacje zdarzają się, ale nie należy nastawiać się, że "Black Friday to tylko przekręt". Niekiedy znajdziemy naprawdę dobre promocje.

Jak sprawdzić, czy promocyjna cena produktu rzeczywiście jest opłacalna?

W aktualnej dobie internetu większość informacji można bez problemu zweryfikować. Wystarczy umiejętne korzystanie z wyszukiwarki Google. W przypadku produktów należących do segmentu elektroniki, wystarczy wyszukać nazwę danego sprzętu i przejrzeć kilka, lub dla pewności kilkanaście pierwszych wyników. Warto też rzucić okiem, jak ceny produktu wyglądają np. na Allegro.

Inną z opcji jest sprawdzenie cen produktu w danym sklepie na przełomie ostatnich kilku miesięcy. Jak to zrobić? Przeczytasz w naszym poradniku na Black Friday.

Na co uważać podczas zakupów w sieci?

Oszuści próbują swoich przekrętów każdego dnia, ale częściej atakują w dni takie jak Black Friday. Jest wiele sposobów, które mogą zastosować. Dla własnego bezpieczeństwa, promocji najlepiej szukać w dużych i znanych sklepach internetowych (np. Allegro, Komputronik, X-Kom, Morele, OleOle itd.). Wtedy mamy pewność, że nasze dane lub pieniądze nie zostaną skradzione. Promocji musimy szukać więc na własną rękę, a nie np. w swojej skrzynce elektronicznej.

Uważaj na wiadomości e-mail, czy oferty wysyłane przez obce osoby na portalach społecznościowych. Promocja przychodząca na skrzynkę elektroniczną może wydawać się bardzo kusząca. Oszuści mogą zapewniać, że kupisz smartfon za 50 czy 70 proc. taniej, ale w rzeczywistości nie mają dobrych zamiarów. W takiej wiadomości e-mail zawarty będzie link do fałszywego sklepu internetowego.

To typowy przykład ataku phishingowego. Oszust wysyła wiadomość o promocji "Black Friday" i prosi o wejście na stronę sklepu, którą podaje w e-mailu. Tutaj może rozegrać się kilka scenariuszy. Jednym z nich jest kradzież danych osobowych. Jeśli zauważysz, że podczas zakupu sklep prosi o podanie wrażliwych danych, takich jak numer PESEL, czy numer dowodu osobistego, to po prostu opuść tę stronę. Warto zgłosić ją zespołowi CERT Polska, aby nikt inny nie dał się nabrać.

Uważaj na sposoby płatności. Sklepy internetowe nigdy nie proszą o podanie pełnych danych twojej karty płatniczej (wyjątkiem może być np. PlayStation Store). Jeśli to zrobią, to dla własnego bezpieczeństwa odmów płatności, nawet jeżeli masz pewność, że nie jest to fałszywy sklep. W każdym momencie cyberprzestępcy mogą wykraść z serwera sklepu dane twojej karty płatniczej i wykorzystać ją do własnych zakupów. 

Podobnie jest w przypadku, gdy sprzedawca oferuje tylko jeden sposób płatności, czyli płatność z góry. Nie jest to gwarancją oszustwa, ale zazwyczaj rzetelni handlarze oferują możliwość zakupów przy opłacie "za pobraniem". Należy także korzystać ze znanych systemów płatności, czyli Przelewy24, BLIK czy PayU.

Jak sprawdzić, czy sklep internetowy/sprzedawca nie jest oszustem?

Sprawdzenie wiarygodności sprzedawcy nie należy do prostych rzeczy, ale bez tego nie należy dokonywać żadnych płatności. Po pierwsze, należy sprawdzić, czy strona internetowa korzysta z protokołu HTTPS. Znajdziecie go na samym początku adresu witryny. Jeśli widnieje tam "HTTP" zamiast "HTTPS", prawdopodobnie trafiliście na oszustów.

Warto sprawdzać opinie na temat sprzedawców, wpisując nazwę sklepu w wyszukiwarce Google. Wiele informacji znajdziemy na forach dyskusyjnych, w komentarzach, czy na Twitterze lub Facebooku danej firmy. W przypadku wątpliwości, można także zadzwonić pod numer podany na stronie. Po rozmowie z obsługą łatwiej będzie, czy jest to wiarygodny sprzedawca, chociaż pewności nigdy nie ma.

Na co jeszcze uważać? Ministerstwo Cyfryzacji ostrzega przed socjotechniką

"Sprzedawcy lubią wywierać na nas presję. Superokazja, która skończy się za kilka minut, może działać na nas oszałamiająco, a czujność warto zachować do końca (...) To znany zabieg socjotechniczny" - ostrzega Ministerstwo Cyfryzacji.

Specjaliści CSIRT NASK radzą, aby zwrócić uwagę na:

  • ofertę sklepu – jeśli sklep oferuje swoim klientom maszyny budowlane, obuwie, bieliznę i terakotę - to znak, że coś jest nie tak. Taki rozrzut oferowanego asortymentu powinien wzbudzić nasze wątpliwości,
  • wygląd strony internetowej - zwracajcie uwagę, czy treść na stronie jest pisana poprawną polszczyzna, czy nie ma błędów ortograficznych, gramatycznych, językowych. Jeśli macie wrażenie, że ktoś tworzył tę stronę w pośpiechu, dajcie sobie spokój z zakupami na niej,
  • wszystkie niezbędne elementy e-sklepów - regulamin, sposób dostarczenia przesyłki, sposób płatności czy zwrotu towarów. Bądźcie wyczuleni na wszelkie niespójności pomiędzy tymi informacjami.
  • wiarygodność firmy – warto sprawdzić, czy firma podana na stronie jako właściciel sklepu istnieje w KRS oraz czy jej dane teleadresowe są prawdziwe.
Źródło artykułu:WP Tech
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.