Awarie banków w Polsce. Klienci z problemami przez cały dzień

Awarie banków w Polsce. Klienci z problemami przez cały dzień04.11.2019 16:06
Źródło zdjęć: © Downdetector

Czarny poniedziałek dla banków w Polsce. Od rana klienci instytucji finansowych nie mogą korzystać z niektórych usług. Zmasowany atak czy przypadek? Związek Banków Polskich stara się uspokajać.

Zaczęło się od PKO BP, którego klienci o poranku mieli kłopoty z logowaniem. Bank z awarią się uporał, ale zaraz nadeszły następne w… kolejnych bankach. W południe pech przeniósł się na klientów Santandera i mBanku, nieco później – Pekao, Aliora i ING Banku Śląskiego. mBank dodatkowo poinformował, że w ciągu dnia nie działał także Blik.

No właśnie – czy to aby na pewno pech? Banki na razie nie podają przyczyn swoich awarii, zapewne analizy zatorów w korzystaniu z usług potrwają kilka dni, jeśli nie tygodni. Jednak sytuacja, gdy jednego dnia nie działają – niemal w tym samym czasie – usługi aż tylu banków, nie zdarza się często.

Seria awarii nie poruszyła też szczególnie Związku Banków Polskich. – Chcielibyśmy, żeby wszystko działało idealnie i tak powinno być, ale niestety awarie się zdarzają. Nie upatrywałbym tu jakiejś zmasowanej akcji. To raczej przypadek, a przynajmniej nic nam nie wiadomo, by stało się coś poważniejszego – mówi dr Przemysław Barbrich, rzecznik prasowy ZBP.

Jednak gdy jednego dnia nie działa tyle serwisów bankowych, nawet z ciekawości warto przyjrzeć się temu bliżej. To właśnie robią dziś analitycy w jednej z firm opiekującej się m.in. infrastrukturą krytyczną w Polsce. Czyli tą, z której korzystają instytucje państwowe, finansowe, energetyczne itd. Słowem – instytucje, których działanie jest istotne dla funkcjonowania i państwa, i obywateli na co dzień.

- Faktycznie, chłopaki widzą dziś nieco wzmożony ruch w sieci i faktycznie zastanawiali się, skąd nagle tyle banków ma problemy – mówi pracownik wyżej wymienionej firmy. Ale odrzuca scenariusz ataku cyberprzestępców.

Po pierwsze, banki mają jedne z najmocniejszych zabezpieczeń na rynku i niemal niemożliwy byłby skomplikowany atak, który naruszy działanie tak wielu naraz. Jeśli chodzi o ataki nieskomplikowane, najlepiej nadawałby się atak DDoS. Czyli zapchanie serwerów przez skierowanie do nich ogromnej ilości – pustego – ruchu internetowego. To popularny atak.

Obrazowo: analogicznie można by zaatakować sklep w galerii handlowej, upychając w nim mnóstwo ludzi, którzy niczego nie kupią i tym samym paraliżując działanie sklepu. Tyle że i na ten atak banki są odporne i jest w zasadzie niemożliwe, by zwykły DDoS zaszkodził potężnej instytucji finansowej.

- Jest jeszcze możliwe, że wiele banków w długi weekend wdrażało jakąś aktualizację, np. związaną z PSD2 i w związku z tym coś poszło nie tak. Ale to też mało prawdopodobne, by po pierwsze wszystkie wybrały ten sam termin i miały aż takiego pecha – mówi nasz rozmówca z firmy operującej światłowodami.

Przemysław Barbrich, rzecznik prasowy Związku Banków Polskich: - W Polsce jest 16 mln bankowych kont mobilnych i 42 mln kont w ogóle. Uspokajam, wszystko na pewno zaraz wróci do normy.

W momencie pisania tego artykułu, o godz. 16 usługi większości banków działają już normalnie. Z kłopotami mierzą się jeszcze BGŻ BNP Paribas, Bank Millenium i Bank Pekao.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.