Awantura o darmowe kody. Hive pod lupą UOKiK

Awantura o darmowe kody. Hive pod lupą UOKiK17.06.2019 08:41
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Przez szkolny błąd programistów internauci mogli generować sobie darmowe kody na hulajnogi Hive. I skorzystali z tej okazji. Teraz sprawie przygląda się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Cała akcja rozegrała się na Wykopie. Tam internauci odkryli, że kody do darmowych przejazdów hulajnogami Hive mają bardzo prosty schemat. Kody można było wygenerować samemu według prostego wzoru - ich "budowa" składała się m.in. ze skrótu pochodzącego od miasta (w Warszawie – WWA) i nazwy dzielnicy.

Tak można było zebrać kredyty do wyjeżdżenia, z czego chętnie skorzystali internauci. Sfabrykowane kody działały i można było dzięki nim jeździć za darmo.

Blokada znienacka

Hive w końcu zauważył błąd. Jego pracownicy byli aktywni na Wykopie i to tam poinformowali, jaka jest sytuacja. Hive zaczął działać. Najpierw zablokował użytkowników, nie informując ich o tym. Potem odebrał kredyty zdobyte za pomocą kodów. Dopiero wtedy jego pracownicy poinformowali na Wykopie, że zablokowane osoby wykorzystujące błąd w celu odniesienia korzyści.

Ile osób zostało zablokowanych? Tego nie wiadomo. Wiadomo za to, że Hive nie powinien był tego zrobić w taki sposób. W regulaminie swej usługi zastrzega sobie co prawda prawo do zmiany lub anulowania zniżek, ale tylko wtedy, jeśli wcześniej poinformuje o tym użytkownika.

A jak twierdzą zablokowani internauci, oni poinformowani nie zostali. "Użytkownik jako klient nie ma obowiązku oraz możliwości sprawdzenia czy kody działające w aplikacji są legalne czy nie. Afera jest wynikiem zatrudnienia przez firmę niekompetentnych programistów oraz osób do kontaktu z klientem” – pisze jeden z użytkowników Wykopu we wpisie podsumowującym całą sprawę.

Hive tymczasem wyjaśnia, że kody zostały udostępnione przez przypadek. - W związku z czasową nieprawidłowością w systemie generującym kody zniżkowe, naszym użytkownikom zostały udostępnione kody, które nie powinny być jeszcze aktywne. Dlatego podjęliśmy kroki do anulowania ich z obiegu. Jesteśmy w trakcie wprowadzenia i testowania nowego systemu zabezpieczeń zapobiegającego nieuczciwemu wykorzystaniu kodów zniżkowych, który poprawi funkcjonowanie aplikacji – mówi Łukasz Gontarek, menadżer w Hive.

Wyższy szczebel

Ci, którzy z kodów korzystali nie mają jednak zamiaru siedzieć z założonymi rękami. Klienci, którzy czują się oszukani, szukają sprawiedliwości w UOKiK. – Wpływa do nas wiele skarg na Hive. Chodzi najczęściej o anulowanie kodów na darmowe przejazdy, brak możliwości usunięcia konta z aplikacji, brak możliwości usunięcia danych karty płatniczej z konta bez jednoczesnego podania danych innej karty. W tej chwili analizujemy skargi pod kątem tego, czy możemy się zająć sprawą – mówi Agnieszka Majchrzak z biura prasowego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Sytuację weryfikuje także Hive. - Użytkownikom tymczasowo zostały zablokowane konta. Każda sprawa jest jednak rozpatrywana indywidualnie i stopniowo odpowiadamy na wszystkie zgłoszenia użytkowników – mówi Łukasz Gontarek.

Nie tylko Hive ma kłopoty z użytkownikami. Niedawno pisaliśmy o błędach w aplikacji Lime'a. Użytkownicy nie mogą w niej sami wyłączyć automatycznego pobierania pieniędzy z karty. Jak informuje UOKiK, w tej sprawie na razie nie wpłynęły jednak żadne skargi.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.