Atak dronów na rosyjskie lotnisko. Obnażył słabość Rosji

Atak dronów na rosyjskie lotnisko. Obnażył słabość Rosji30.08.2023 10:40
Bojowy dron Bayraktar TB2; zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Baykar Makina

Ukraińskie drony zaatakowały lotnisko Pskowie, gdzie stacjonuje 334. wojskowy pułk transportowy. W wyniku tego nalotu, do którego doszło w nocy z 29 na 30 sierpnia, uszkodzeniu uległy cztery wojskowe samoloty transportowe Ił-76. Atak rodzi kolejne pytania o stan rosyjskiego lotnictwa, który był krytykowany swego czasu nawet przez ekspertów z kraju Putina.

Z relacji świadków wynika, że w nocy dało się słyszeć eksplozje i strzały. Te ostatnie wiązały się najprawdopodobniej z próbami zneutralizowania zagrożenia, jakie stanowiła grupa 10-20 dronów ukraińskich sił powietrznych. Ze wstępnych raportów wynika, że nie ma ofiar w ludziach, ale maszyny doprowadziły do uszkodzenia co najmniej czterech samolotów Ił-76, a także kompleksu tankowania. W wyniku tych zdarzeń niebo nad Pskowem zostało całkowicie zamknięte dla ruchu lotniczego.

Przestarzała flota Rosji. Ił-76 dalej na służbie

Zniszczone samoloty Ił-76 obnażają stan rosyjskiego lotnictwa. Swego czasu krytykowali go nawet sami eksperci z Rosji. Wskazywali, że mowa wszak o starych radzieckich maszynach z lat 70. i 80. ubiegłego stulecia. I choć mogą być modernizowane, nie zmienia to faktu, że w większości są przestarzałe i nieprzystosowane do obecnych czasów.

– Udział nowoczesnych samolotów w tym specyficznym, notabene bardzo popularnym segmencie samolotów wynosi około 10 proc., a może nawet mniej. W segmencie ciężkich (An-124) oraz lekkich samolotów transportowych (An-26) w ogóle nie posiadamy za to żadnych nowoczesnych maszyn – wskazywali eksperci na łamach dziennika "MK".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Turboodrzutowe samoloty Ił-76 z czterema silnikami Sołowiew D-30KP ważą nawet 90 ton, rozwijają prędkość do 900 km/h i mogą latać na pułapie 13 tys. metrów. Są w stanie przetransportować ładunki o masie 40 ton na odległość 5 tys. km w mniej niż 6 godzin. Rozpiętość ich skrzydeł wynosi zaś ok. 50 m.

Jeszcze przed wybuchem wojny w Ukrainie Rosja miała problemy z samolotami transportowymi. Podczas gdy w najlepszych latach zakłady produkujące samoloty Ił-76 wypuszczały ponad 70 egzemplarzy rocznie, w ostatnich latach kończyło się na czterech – pięciu sztukach.

Wojciech Kulik, dziennikarz Wirtualnej Polski

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.