Apple umacnia swoją pozycję

Apple umacnia swoją pozycję01.08.2012 15:27
Źródło zdjęć: © chip.pl

Internauci z regionu Europy Środkowo-Wschodniej z rosnącym entuzjazmem surfują w sieci za pomocą smartfonów i tabletów. W czerwcu 2012 co siedemnasta odsłona w tej części starego kontynentu została wygenerowana za pomocą urządzenia mobilnego. Wśród producentów urządzeń przenośnych palmę pierwszeństwa wciąż dzierży Apple, ale inne brandy już depczą gigantowi z Cupertino po piętach.

Ruch mobilny rozwija się w Europie Środkowo-Wschodniej w imponującym tempie. W grudniu 2011 ok. 4% odsłon monitorowanych przez narzędzia web analytics firmy Gemius dokonanych zostało z urządzeń mobilnych. Udział odsłon mobilnych we wszystkich odsłonach generowanych w regionie CEE wzrósł na przestrzeni sześciu miesięcy aż o połowę (grudzień 2011-czerwiec 2012).

_ "Głównym powodem takiego stanu rzeczy jest wzmożona konkurencja wśród producentów urządzeń przenośnych, a także polepszająca się jakość i szybkość mobilnego transferu danych w korzystnej cenie _" - podkreśla Krzysztof Rosiński, Kierownik ds. Badań i Rozwoju Gemius SA.

Apple, przodujący na świecie producent smartfonów i tabletów, stopniowo umacnia swoją pozycję w Europie Środkowo-Wschodniej. Według danych Gemius - w czerwcu 2012 prawie 40% wszystkich odsłon mobilnych dokonanych zostało z urządzeń Apple'a. Produkty tej marki są popularne zwłaszcza w niezmiernie otwartych na nowinki technologiczne krajach bałtyckich. Dla przykładu - połowa wszystkich odsłon mobilnych generowanych w Estonii pochodzi właśnie z urządzeń z logo nadgryzionego jabłka.

Apple nie jest jednak liderem wśród producentów urządzeń przenośnych w całym regionie CEE. Globalne trendy online w wyjątkowy dla siebie sposób przyswajają w szczególności Ukraina i Białoruś. W obu krajach na rynku urządzeń mobilnych przoduje Nokia. Na Białorusi Apple zajmuje drugą pozycję, wyprzedzając jedynie nieznacznie (ok. jeden punkt procentowy przewagi w udziale odsłon mobilnych na rynku) chińską markę Huawei. Prawie 17% mobilnych odsłon wygenerowanych na rynku białoruskim wykonano z urządzeń Huawei. Wynik ten zaskakuje jeszcze bardziej, gdy weźmie się pod uwagę średni udział odsłon mobilnych z urządzeń Huawei w całym regionie, który w czerwcu 2011 wyniósł zaledwie 3%.

Nokia, ciesząca się przez ponad 10 lat niezmienną popularnością na globalnym rynku telefonów komórkowych, na wielu światowych rynkach została w ostatnim czasie wyprzedzona przez Samsunga. Pozycja fińskiego producenta wyraźnie słabnie także w Europie Środkowo-Wschodniej. Na przestrzeni 2011 roku Nokia straciła 13 punktów procentowych udziału w odsłonach mobilnych w krajach środkowo- i wschodnio-europejskich. Samsung z kolei zdecydowanie rósł w 2011 roku w siłę. Zgodnie z danymi gemiusTraffic za czerwiec 2012, ponad jedna piąta wszystkich mobilnych odsłon wykonywanych w Europie Środkowo-Wschodniej pochodzi z urządzeń Samsunga. Co ciekawe, udział odsłon mobilnych dla urządzeń Nokii był w tym samym okresie o 4 punkty procentowe niższy. Południowo-koreański producent jest popularny zwłaszcza w Słowenii, na Węgrzech i na Litwie, gdzie ponad 25% odsłon mobilnych generowanych jest za pomocą jego produktów.

Inne popularne marki urządzeń przenośnych w Europie Środkowo-Wschodniej to HTC oraz Sony Ericsson. Produkty od HTC są używane najczęściej w Czechach i na Słowacji, gdzie ich udział w mobilnych odsłonach generowanych na rynku wynosił w czerwcu 2012 stosownie 10,4% i 13,2% (na podstawie danych gemiusTraffic). Internauci z regionu bardzo chętnie wybierają również smartfony i tablety produkowane przez Sony Ericsson. Są one szczególnie popularne na Węgrzech (11,1% odsłon mobilnych generowanych na rynku), w Polsce (13,4%) oraz na Słowacji (11,3%).

Źródło zdjęć: © (Najpopularniejsze modele urządzeń przenośnych w Europie Środkowo-Wschodniej fot. chip.pl)
Źródło zdjęć: © (Najpopularniejsze modele urządzeń przenośnych w Europie Środkowo-Wschodniej fot. chip.pl)

Modele urządzeń przenośnych, które wyraźnie dominują na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej to flagowe produkty potentata z Cupertino: iPad oraz iPhone. Podczas gdy iPad cieszy się niezmierna popularnością w Estonii, Rosji i Słowenii (ponad 30% wykonanych odsłon mobilnych w każdym z tych krajów), to iPhone używany jest w szczególności przez Chorwatów (32%). Trzecie miejsce w regionie zajmuje Samsung GT-i9100 (Galaxy SII). Średni odsetek odsłon mobilnych generowanych w tej części Europy za pomocą tego smartfona wyniósł 3,5%, o ponad 20 punktów procentowych mniej niż w przypadku obecnego lidera w regionie - iPada.

_ "Można przewidywać, że taka przepaść pomiędzy urządzeniami Apple'a i smartfonami oraz tabletami produkowanymi przez inne marki pozwoli produktom z logo nadgryzionego jabłka jeszcze przez długi czas utrzymać pozycję lidera w Europie Środkowo-Wschodniej" - _dodaje Rosiński.

Polecamy w wydaniu internetowym chip.pl: Outlook.com zdobył 1 mln użytkowników w 1 dzień

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.