6 najczęściej popełnianych błędów, przez które przestajemy być bezpieczni w sieci

6 najczęściej popełnianych błędów, przez które przestajemy być bezpieczni w sieci26.06.2014 10:50
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

W jakich sytuacjach, korzystając z sieci, narażamy swoje dane i tożsamość na największe ryzyko? Poniżej sześć najczęstszych błędów popełnianych przez użytkowników internetu i sposobów, jak im przeciwdziałać.

Błąd #1 - Używanie zbyt słabych haseł

Świadomość przestępców, że użytkownicy korzystają ze słabych haseł, to najczęstsza przyczyna tzw. ataków słownikowych na nasze komputery i konta online. Zasada ich działania jest prosta. Złośliwe oprogramowanie automatycznie próbuje, które hasło z listy najpopularniejszych zadziała w danym systemie czy portalu. Zagrożenie rośnie, gdy stosujemy krótkie hasła składające się z wyrazów pospolitych (np. „pies”, „hasło1”) lub zawierające informacje nas identyfikujące (np. data urodzenia, nazwa ulicy zamieszkania, imię). Choć tego typu hasła łatwo zapamiętać, w ogóle nie chronią naszych kont.

Wskazówka eksperta: Silne hasło powinno być długie, unikalne i składać się z kombinacji: wielkich liter (ABCDEF…), małych liter (abcdef…), cyfr (01234…) i symboli (~`!@#$%^…).Techniką, która ułatwia tworzenie haseł, jest wykorzystanie pierwszych liter ulubionych zwrotów – np. z „Nie tędy droga! Na pewno to wiem”, może powstać akronim: „Ntd!Nptw”. W sieci dostępne są również generatory haseł online.

Błąd #2 - Stosowanie tego samego hasła w wielu usługach

Często używamy tego samego hasła w przypadku poczty e-mail, Facebooka i forów internetowych. Jest to dla nas wygodne – nie musimy pamiętać wielu skomplikowanych kombinacji znaków. W ten sposób jednak nie dbamy o swoje bezpieczeństwo. Jeśli haker pozna jedno nasze hasło, może próbować dostać się do innych miejsc w sieci, w których mamy konta.

Wskazówka eksperta: Rozwiązaniem jest stosowanie różnych, unikalnych haseł, odmiennych dla każdego konta. Jeśli nie jesteśmy w stanie ich zapamiętać, pomogą nam w tym elektroniczne portfele (np. KeePass). Hasła warto jest też zmieniać co kilka miesięcy.

Błąd #3 - Złe praktyki korzystania z poczty e-mail

E-maile wciąż są najpopularniejszym środkiem komunikacji w internecie. Są także najczęstszym sposobem wyłudzania poufnych informacji osobistych poprzez podszywanie się pod osobę lub instytucję godną zaufania (tzw. phishing).

Wskazówka eksperta: Receptą na uchronienie się przed oszustwem jest dokładne przyglądanie się otrzymanym wiadomościom. Fałszywe maile zawierają nieprawdziwe numery telefonów i adresy oraz linki do stron, imitujących np. strony banków. Zazwyczaj występują w nich błędy językowe. Jeśli nie znamy nadawcy wiadomości, uznajmy ją za spam. Najlepiej nie otwierajmy jej w ogóle, tylko wyrzućmy od razu do kosza. Pamiętajmy, aby nie wchodzić w linki w e-mailach, których wiarygodność budzi naszą wątpliwość.

Błąd #4 - Przeświadczenie o anonimowości w sieci

Wrażenie, że w internecie jesteśmy anonimowi, jest mylne. Informacje o nas zbierają takie firmy, jak np. Google Inc. Działające w internecie serwisy – wyszukiwarki, strony informacyjne, newsowe, sklepy internetowe, witryny urzędów państwowych i innych instytucji publicznych analizują nasze zachowanie dzięki wykorzystaniu „cookies”. Często wydaje nam się, że jeśli publikujemy nasz adres zamieszkania gronu znajomych w mediach społecznościowych, to widzą go tylko oni. Tymczasem może on być widoczny także dla potencjalnego złodzieja.

Wskazówka eksperta: W internecie warto wyznawać złotą zasadą ochrony własnej tożsamości: „jeśli nie chcesz, aby cały świat zobaczył to, co udostępniasz, zatrzymaj to dla siebie”.

Błąd #5 - Korzystanie z niebezpiecznych aplikacji na Facebooku

Warunkiem użycia aplikacji na Facebooku jest zezwolenie na jej dostęp do naszych podstawowych danych. Zwykle nie wiemy do jakich, ponieważ nie czytamy informacji, która pojawia się przy żądaniu akceptacji. Zawsze więc istnieje ryzyko, że aplikacja użyje naszego konta w celu kradzieży danych. Uzyskując zgodę na dostęp, może też publikować posty w naszym imieniu, przez co na zagrożenie narażamy naszych znajomych w mediach społecznościowych. Najpowszechniejszą taktyką jest zamieszczanie powiadomień, że zostali przez nas otagowani lub że polecamy im daną stronę. Kiedy klikną w poddany link, przenoszeni są do witryny zewnętrznej, która może wykorzystywać techniki phishingowe, aby uzyskać dostęp do ich informacji osobistych.

Wskazówka eksperta: Uchronić się przed niepożądanym działaniem aplikacji można dzięki korzystaniu z usług od zaufanych dostawców, jak np. Facebook. Warto też dokładnie zapoznawać się z informacjami podanymi przy żądaniu dostępu do naszego profilu.

Błąd #6 - Korzystanie z nieszyfrowanych połączeń podczas płatności online

Podczas dokonywania płatności drogą elektroniczną, np. w sklepie internetowym czy banku dane, które są przesyłane, są chronione i kodowane wtedy, jeśli zabezpiecza je certyfikat SSL. W innym przypadku informacje te przesyłane są otwartym tekstem, stosunkowo łatwym do przechwycenia i modyfikacji przez agresora.

Wskazówka eksperta:

O tym, czy korzystamy z połączenia szyfrowanym protokołem SSL lub Extended Validation (EV) SSL (certyfikaty powszechnie używane przez instytucje zaufania publicznego, zwłaszcza banki, gdzie zapewnienie najwyższego bezpieczeństwa i poufności transakcji jest priorytetem) informuje kilka elementów. Jeśli podczas połączenia ze stroną WWW w jej adresie znajduje się przedrostek https://, a w pasku przeglądarki – ikona klucza lub kłódki – oznacza to, że połączenie szyfrowane jest protokołem SSL. O użyciu do zabezpieczenia połączenia drugiego typu certyfikatu – EV – świadczy pojawiający się dodatkowo zielony pasek w pasku adresu przeglądarki.

Paweł Żal, lider zespołu Testów Unizeto Technologies –. doświadczony tester bezpieczeństwa i uczestnik projektów związanych z systemami rozproszonymi oraz systemami wykorzystującymi infrastrukturę klucza publicznego. Inżynier Oracle, audytor systemów zarządzania jakością, systemów bezpieczeństwa informacji, posiadacz certyfikatu Certified Ethical Hacker.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.