500 zł zadośćuczynienia. Spam doprowadził do "naruszenia dóbr osobistych"

500 zł zadośćuczynienia. Spam doprowadził do "naruszenia dóbr osobistych"17.02.2020 11:01
Źródło zdjęć: © iStock.com

Sąd Rejonowy dla Warszawy-Woli uznał, że spam prowadzi do naruszenia dóbr osobistych. Wyrok w tej sprawie może mieć olbrzymie znaczenie w walce z niechcianymi wiadomościami.

Sprawa dotyczyła mężczyzny, który domagał się m.in. zasądzenia kwoty 500 zł tytułem zadośćuczynienia za naruszenie dóbr osobistych - pisze serwis gazetaprawna.pl.

Mężczyzna uznał, że przez spam nie mógł spokojnie korzystać z komputera i telefonu. Wiadomości burzyły "spokój wewnętrzny", a ich kasowanie zajmowało czas wolny. Na dodatek ciągłe usuwanie niechcianych reklam mogło doprowadzić do przypadkowego skasowania potrzebnych maili.

W ocenie powoda spam naruszał jego "dobra osobiste w postaci prawa do wolności, prawa do prywatności oraz prawa do nienaruszalności psychicznej".

Zobacz też: 10 porad bezpiecznego korzystania z internetu

Sąd Rejonowy uznał, że mężczyzna ma rację. Pozwana strona tłumaczyła, że sporny e-mail nie identyfikował powoda. Oprócz tego powód nie udowodnił, że otrzymał więcej niż jedną wiadomość.

Jednak sąd stwierdził, że "nawet jednorazowa wiadomość stanowiąca tzw. spam prowadzi do naruszenia dóbr osobistych takich jak spokój wewnętrzny człowieka, prywatność czy swoboda korespondencji". Zaś odbieranie niechcianych reklam rzeczywiście utrudnia korzystanie z urządzeń.

Prawnicy różnie oceniają wyrok sądu. Cytowany przez serwis gazetaprawna.pl prawnik Bartosz Abramowicz zauważa, że skrzynki pocztowe same przerzucają reklamowe treści do spamu, więc trudno mówić o uciążliwości. Z kolei Adam Walas twierdzi, że skoro powód nie wyraził zgody na otrzymywanie reklam, to nie ma powodu, dla których miałby je dostawać.

- Gdyby pojawiła się taka linia orzecznicza, to jest to rewolucja dla konsumentów, bo otwiera drogę do dochodzenia roszczeń względem ogromnej ilości przedsiębiorców oraz jest to rewolucja dla przedsiębiorców, bo dziś mail marketing jest jednym z najczęstszych - komentuje na swoim profili na Linkedin Maciej Kawecki, były dyrektor Departamentu Zarządzania Danymi w Ministerstwie Cyfryzacji.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.