F‑15EX dla Izraela. Chce podwoić zamówienie na te samoloty

F-15I Ra’am - izraelski wariant F-15E ma zostać zmodernizowany do standardu zbliżonego do F-15EX
F-15I Ra’am - izraelski wariant F-15E ma zostać zmodernizowany do standardu zbliżonego do F-15EX
Źródło zdjęć: © IAF
Łukasz Michalik

19.06.2024 13:02, aktual.: 19.06.2024 13:17

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Po Stanach Zjednoczonych najnowszą wersję F-15, czyli samoloty F-15EX, chce zamówić także Izrael. Choć pierwotny plan zakładał zamówienie 25 egzemplarzy, ostatecznie Izrael chce pozyskać dwukrotnie więcej tych maszyn. To konstrukcja, którą Boeing oferuje także Polsce.

Izrael jest jednym z użytkowników samolotów F-15. W jego siłach powietrznych maszyny te służą w kilku wersjach – F-15A, F-15C i F-15I.

Niebawem może do nich dołączyć kolejny wariant, bo Izrael, niezależnie od zamówienia na samoloty wielozadaniowe 5. generacji, czyli specjalny wariant F-35 (F-35I Adir), nadal zamawia maszyny generacji 4., czyli właśnie F-15.

F-15EX – bezkonkurencyjny myśliwiec

Choć konstrukcja ta ma już ponad 50 lat, to pod wieloma względami wciąż pozostaje bezkonkurencyjna, mimo wieku górując nad nowszymi samolotami m.in. udźwigiem czy prędkością.

Parametry te przekładają się m.in. na osiągi przenoszonego uzbrojenia – ja wykazały testy, spośród wszystkich amerykańskich samolotów to właśnie F-15EX może zwalczać cele powietrzne na największych dystansach, a wystrzelony z tego samolotu pocisk powietrze-powietrze AIM-120 AMRAAM leci najdalej (na co ma wpływ m.in. pułap i prędkość samolotu w momencie wystrzelenia pocisku).

50 F-15EX, które chce pozyskać Izrael, zostało wycenionych na 18 mld dolarów. Transakcja nie została jednak na razie potwierdzona ze względu na opór kilku kongresmenów, sprzeciwiających się eksportowi nowej broni do Izraela ze względu na sposób działania tego państwa w Strefie Gazy.

F-15EX formalnie jest maszyną myśliwską, klasyfikowaną jako samolot przewagi powietrznej. Z uwagi na bardzo duży udźwig, przekraczający 14 ton i zdolność do atakowania celów naziemnych w praktyce jest to samolot wielozadaniowy, zdolny zarówno do zwalczania celów powietrznych, jak i ataków na cele naziemne.

Elektroniczne właściwości stealth

Maszyna nie ma konstrukcyjnych cech stealth, ale trudnowykrywalność i walka radioelektroniczna mogą być w jej przypadku realizowane za pomocą dodatkowych modułów wyposażenia, jak m.in. EPAWSS.

Dzięki nim F-15EX może zakłócać działanie wrogich radarów, nie rezygnując – jak w przypadku maszyn stealth – z dużego ładunku uzbrojenia. Dzięki wielozamkowym belkom podwieszeń AMBER jeden F-15EX może przenosić aż 22 pociski AIM-120 AMRAAM albo 28 bomb kierowanych GBU-39/B SDB, co czyni go rekordzistą wśród maszyn wielozadaniowych.

Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie