Jest gotowy do pracy. Zakończono prace nad terminalem T3 Baltic Hub

Po trzech latach intensywnych prac zakończono budowę nabrzeża T3 w Baltic Hub, a terminal osiągnął pełną gotowość przeładunkową, istotnie wzmacniając pozycję Gdańska w europejskiej logistyce kontenerowej.
GDANSK, WOJEWóDZTWO POMORSKIE, POLAND - 2025/01/17: (EDITOR'S NOTE: Image taken with drone)
General view of the T3 Baltic Hub container terminal under construction with OOCL Spain ship in the background in Gdansk. The expansion of the T3 container terminal will be completed in mid-2025. After completing the investment, the transshipment capacity will increase from the current 3 million TEU to 4.5 million TEU per year. The investment cost is approximately 482,260,000 United States Dollar. (Photo by Mateusz Slodkowski/SOPA Images/LightRocket via Getty Images)T3 Baltic Hub
Źródło zdjęć: © GETTY | SOPA Images

Po oficjalnym uruchomieniu terminala 6 czerwca w końcu w końcu doczekaliśmy się momentu, w którym T3 Baltic Hub jest już w pełni ukończony i przygotowany do pracy w docelowej skali. Zakończono budowę nabrzeża, we wrześniu wydano pozwolenie na użytkowanie ostatniego odcinka placu, natomiast na początku października do eksploatacji trafiły cztery ostatnie z dwudziestu suwnic aRMG. Dzięki temu Baltic Hub dysponuje już z kompletną infrastrukturą T3, co podnosi roczną zdolność przeładunkową do 4,5 mln TEU oraz wzmacnia pozycję Gdańska jako największego i najgłębszego terminala kontenerowego na Bałtyku.

Krok milowy w rozwoju Baltic Hub T3

Z początkiem października do eksploatacji oddano ostatnie cztery z 20 suwnic automatycznych typu aRMG. Już wcześniej, we wrześniu, terminal uzyskał pozwolenie na użytkowanie finalnego odcinka placu. Tym samym inwestycja, która rozpoczęła się we wrześniu 2022 roku, została oficjalnie zamknięta.

Nowa infrastruktura zwiększa roczne możliwości przeładunkowe Baltic Hub o 1,5 miliona TEU – do poziomu 4,5 miliona. To oznacza, że Gdańsk umacnia swoją rolę jako punkt węzłowy dla kontenerowej żeglugi oceanicznej w regionie Morza Bałtyckiego.

TechNielogicznie [#1] - Czy misja Ignis była stratą pieniędzy?

Gigantyczne przedsięwzięcie inżynieryjne

Za budowę terminala odpowiadało konsorcjum firm Budimex i DEME, nadzorowane przez specjalistów z Haskoning. W kulminacyjnym momencie na placu budowy pracowało jednocześnie blisko 600 osób. Łączna liczba przepracowanych roboczogodzin przekroczyła 3,2 miliona.

W ramach prac zagospodarowano 36 h terenu, do czego zużyto 4,37 mln m³ piasku – ilość odpowiadającą ładunkowi 350 tysięcy ciężarówek. Z kolei stal użyta do budowy ścian obudowy ważyła 17,5 tys. ton, co można porównać do masy 2,4 wieży Eiffla. W sumie na inwestycję zużyto też 160 tys. m³ betonu.

Największy terminal kontenerowy na Bałtyku

Nabrzeże T3 ma 717 metrów długości i głębokość techniczną wynoszącą 17,5 metra. Jego możliwości przeładunkowe zapewniają siedem automatycznych suwnic nabrzeżowych STS, których parametry – 96 metrów wys. i blisko 150 m z podniesionym wysięgiem – umożliwiają obsługę największych kontenerowców oceanicznych.

Z kolei wspomniane suwnice aRMG, sterowane zdalnie z budynku administracyjnego, stanowią nowoczesne zaplecze placowe terminala. Co istotne, wszystkie maszyny zasilane są energią pochodzącą wyłącznie z odnawialnych źródeł.

Zielona logistyka i silna pozycja Gdańska

Władze terminala podkreślają, że zakończenie budowy terminala to nie tylko wzmocnienie pozycji portu, ale też realizacja zobowiązań środowiskowych – cel redukcji emisji o 50 proc. do roku 2030 oraz osiągnięcia pełnej neutralności klimatycznej do 2050 roku pozostaje niezmienny.

Dziś Baltic Hub obejmuje już ponad 124 hektary powierzchni operacyjnej i 2,1 km głębokowodnych nabrzeży. To największy i najnowocześniejszy terminal kontenerowy na Bałtyku – zbudowany, by sprostać wyzwaniom współczesnej logistyki morskiej.

Artykuł Terminal T3 Baltic Hub gotowy do pełnej eksploatacji pochodzi z serwisu Portal Stoczniowy.

Wybrane dla Ciebie
Stawonogi na celowniku. Te zwierzęta zabijają dla przyjemności
Stawonogi na celowniku. Te zwierzęta zabijają dla przyjemności
Start rakiety SpaceX z polskimi satelitami przełożony. Jest nowa data
Start rakiety SpaceX z polskimi satelitami przełożony. Jest nowa data
Kometa międzygwiezdna 3I/ATLAS. NASA prezentuje nowe zdjęcia
Kometa międzygwiezdna 3I/ATLAS. NASA prezentuje nowe zdjęcia
Są dowody. Irańscy eksperci ds. broni nuklearnej odwiedzają Rosję
Są dowody. Irańscy eksperci ds. broni nuklearnej odwiedzają Rosję
Oddali Ukrainie zardzewiałe czołgi. Z uznaniem patrzą na Polskę
Oddali Ukrainie zardzewiałe czołgi. Z uznaniem patrzą na Polskę
USA sprzedadzą im 300 czołgów. Mogą tym rozzłościć sojusznika
USA sprzedadzą im 300 czołgów. Mogą tym rozzłościć sojusznika
Tam nie znaleźliśmy jeszcze żadnej planety. Szykuje się polowanie
Tam nie znaleźliśmy jeszcze żadnej planety. Szykuje się polowanie
Polska aktywuje operację "Horyzont". Jasny apel do obywateli
Polska aktywuje operację "Horyzont". Jasny apel do obywateli
Ukraińska broń dla świata. Co może zaoferować Kijów?
Ukraińska broń dla świata. Co może zaoferować Kijów?
Ukraiński atak na cele w Rosji. ATACMS-y spadły na lotnisko i poligon
Ukraiński atak na cele w Rosji. ATACMS-y spadły na lotnisko i poligon
Książęca włócznia Piastów? Na dnie jeziora odkryli broń sprzed tysiąca lat
Książęca włócznia Piastów? Na dnie jeziora odkryli broń sprzed tysiąca lat
Rosja wskazała wroga numer jeden. To nie USA, a kraj bliżej Polski
Rosja wskazała wroga numer jeden. To nie USA, a kraj bliżej Polski
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇