Interbrand 2013: Marki technologiczne zmiażdżyły konkurencję
30.09.2013 10:37, aktual.: 30.09.2013 14:34
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Co roku Interbrand prezentuje zestawienie najwięcej wartych i najbardziej wpływowych marek świata. Przez ostatnie 13 lat niekwestionowanym królem była Coca-Cola, której nikt nie potrafił odebrać pierwszego miejsca na podium... aż do dzisiaj. W tegorocznym zestawieniu najdroższą i najbardziej wpływową marką jest Apple, ale inne firmy technologiczne również radzą sobie nie najgorzej.
Za producentem iPhone'a uplasował się Google, spychając tym samym dotychczasowego króla - Coca-Colę - na trzecie miejsce. Pierwszą piątkę zamykają kolejne firmy z "naszego podwórka": IBM oraz Microsoft. W pierwszej dziesiątce znajdziemy jeszcze Samsunga na miejscu 8. i Intel na pozycji 9. - marki te zamieniły się miejscami w porównaniu z zeszłorocznym raportem. O rosnącej potędze sektora nowych technologii może świadczyć również fakt, że największy awans w porównaniu z zestawieniem za rok 2012 zanotował Facebook, który przesunął się z pozycji 69. na 52.
Z setki najbardziej wpływowych marek wyleciało natomiast BlackBerry, choć nikogo chyba to specjalnie nie zaskoczyło. Spadek zaliczyła również Nokia, która zajmuje obecnie 57. pozycję, a jeszcze w 2011 roku była na pozycji 14. (w 2012 spadła na 19.).
Raport Interbrand sporządzany jest co roku na podstawie kilku wskaźników, takich jak płynność finansowa i skuteczne zarządzanie poszczególnymi markami przez ich właścicieli, przywiązanie konsumentów do danej marki oraz rola jaką odgrywa ona w decyzji zakupowej potencjalnego klienta. Badanie pokazuje przede wszystkim jak silną rolę odgrywają firmy technologiczne w codziennym życiu nas - konsumentów - co oczywiście przekłada się na coraz lepsze wyniki finansowe ich właścicieli.
Pierwsza 10 rankingu Interbrands prezentuje się następująco (w nawiasie porównanie z zeszłoroczną pozycją):
1. Apple (awans o 1)
2. Google (awans o 2)
3. Coca-Cola (spadek o 2)
4. IBM (spadek o 1)
5. Microsoft (bez zmian)
6. General Electric (bez zmian)
7. McDonald's (bez zmian)
8. Samsung (awans o 1)
9. Intel (spadek o 1)
10. Toyota (bez zmian)
Źródło: Badanie Interbrand 2013
_ Grzegorz Barnik _