Zuckerberg: Nie planuję ustępować ze stanowiska

Zuckerberg: Nie planuję ustępować ze stanowiska27.11.2018 10:48
Źródło zdjęć: © East News | Lluis Gene

Mark Zuckerberg zerwał z przepraszająco-wyjaśniającym tonem. Oskarżył "The New York Times" o fake newsy i oświadczył, że ustąpienie ze stanowiska szefa Facebook "nie miałoby według niego sensu". Mimo pewności siebie, jego portal dawno nie był w takich opałach.

Szef Facebooka Mark Zuckerberg w wywiadzie dla CNN przyznał, że nie planuje ustępować ze stanowiska, pomimo coraz częściej pojawiających się takich oczekiwań. Uważa, że nie miałoby to sensu. Dodatkowo oskarżył, chociaż nie wprost, "The New York Times" o szerzenie fake newsów na temat Facebooka. Warto zaznaczyć, że "NYT" jest jednym z najbardziej uznanych i wiarygodnych tytułów dziennikarskich na świecie.

Nienaruszona pewność siebie, jaką Zuckerberg okazuje publicznie, jest godna pozazdroszczenia zwłaszcza, gdy spojrzymy na ostatni rok w historii Facebooka. Do nudzących już wręcz oskarżeń o inwigilowanie swoich użytkowników (np. podsłuchiwanie ich przez mikrofony) doszły kolejne, zdecydowanie poważniejsze. W marcu 2018 amerykańskie "The Guardian" i "The New York Times" jednocześnie opisały skandal związany z firmą Cambridge Analityca. Prywatna firma uzyskała dostęp do danych o 87 mln użytkownikach Facebooka, które następnie wykorzystała w kampanii prezydenckiej w Stanach Zjednoczonych.

Później Mark Zuckerberg tłumaczył się z tej afery przed amerykańskim parlamentem. Szef Facebooka odpowiadał jednak wymijająco, winę zwalał na Cambridge Analityca i Micheala Crogana, którzy wykradli dane, korzystając z luk w regulaminie Facebooka. Podczas przesłuchania Mark na część pytań w ogóle nie znał odpowiedzi.

Facebook był także miejscem, gdzie szalała propaganda i fake newsy. Nie tylko powstające naturalnie, tworzone przez użytkowników, ale także te tworzone i rozprowadzane przez rządowe agencje hakerskie i farmy trolli jak np. rosyjska Internet Research Agency. Tylko w pierwszym półroczu 2018 Facebook skasował 1,5 miliarda fałszywych kont. Chociaż Mark Zuckerberg wypierał tę ideę, to wg New York Times'a firma wiedziała o rosyjskich trollach na Facebooku już w 2016 roku.

Zaledwie kilka dni temu "The New York Times" opublikował artykuł, w którym mówi, że Facebook zatrudniał firmę specjalizującą się w tzw. czarnym PR. Miała ona atakować i oczerniać grupy i osoby krytykujące Facebooka, m.in. zwalając winę na Google czy przypisując im wsparcie Georga Sorosa. Jest to o tyle paradoksalne, że zarówno Facebook, jak i Soros są oskarżani przez prawicowych komentatorów o szerzenie "lewicowej propagandy" i uciszanie konserwatystów.

W tym czasie liczba użytkowników Facebooka jak i jego akcje spadały. Facebook stracił od sierpnia ponad 250 mld dolarów na nowojorskiej giełdzie, czyli prawie 40 proc. od najwyższego momentu. Nie był zresztą jedyny, bo razem z czterema innymi technologicznymi gigantami (Amazon, Apple, Google, Netflix) spadki giełdowe wyniosły ponad bilion dolarów. W takiej sytuacji nie zdziwiły głosy, zarówno dziennikarzy jak i akcjonariuszy, że może Zuckerberg nie jest w tym momencie najlepszą osobą na stanowisku prezesa. Co na to wszystko sam Mark?

- Sporo krytyki, która na nas spadła jest uzasadniona, ale jeśli mam być szczery, to trzeba spojrzeć szerzej. My mamy inny obraz sprawy niż niektóre osoby, które o nas piszą – powiedział Zuckerberg w wywiadzie dla CNN.

- Według mnie raport "The New York Times" jest nieprawdziwy – mówił Zuckerberg. – Wiele rzeczy, które się tam znalazły przekazaliśmy reporterom wcześniej i wyjaśniliśmy, że według nas są nieprawdziwe, ale oni zdecydowali się i tak je wydrukować – mówił dla CNN szef Facebooka dając do zrozumienia, że "The New York Times" pisze nieprawdę.

Zapytany o to czy przewiduje możliwość, że ktoś go zastąpi na stanowisku prezesa Facebook Zuckerberg powiedział:
- Nie ma takiego planu (…), nie sądzę żeby miało to sens.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.