Zbliża się koniec SMS-ów? Wolimy komunikować się inaczej. Święta są tego przykładem

Zbliża się koniec SMS-ów? Wolimy komunikować się inaczej. Święta są tego przykładem08.01.2018 14:24
Źródło zdjęć: © Fotolia

Operatorzy komórkowi podsumowują okres świąteczno-noworoczny. Dane są intrygujące i świadczą o tym, że smartfony wcale nie zostały odstawione.

Nokia przed świętami radziła, by w okresie Bożego Narodzenia wyłączyć telefony. Polacy najwidoczniej nie posłuchali. Z danych Virgin Mobile wynika, że przez trzy dni - 24-26 grudnia 2017 - zużyto łącznie 85242 GB danych. Dla porównania, w trzy dni poprzedzające święta - tj. 21-23 grudnia 2017 - użytkownicy wykorzystali 89858 GB danych. Wynika z tego, że przez święta zużyto tylko o 5,4 proc. mniej danych niż w normalne dni.

Niekoniecznie oznacza to, że uciekamy od rodzin. Wręcz przeciwnie, chcemy też być w kontakcie z tymi, których przy nas nie ma. Według Virgin Mobile, na aplikacje służące do komunikacji - Facebook, Messenager, Twitter a niekiedy jeszcze GG czy ask.fm - w samą Wigilię zużyto 4831 GB danych. Przez całe święta było to 13023 GB. To zaledwie o 13 proc. mniej w porównaniu z trzema przedświątecznymi dniami.

Wzrost popularności mobilnych komunikatorów oznacza, że tracą tradycyjne SMS-y - zresztą zgodnie z przewidywaniami ekspertów. Marcin Gruszka, rzecznik prasowy Play, w wideofelietonie zdradził, że w tym roku w wigilię użytkownicy Play wysłali ok. 90 mln wiadomości tekstowych. Rok temu była to liczba 100 mln wiadomości. To pierwszy raz, kiedy widać tak znaczący spadek. Podobną tendencję dało się zauważyć w sylwestra.

Za to rośnie liczba wysłanych MMS-ów. I nie są to dane pochodzące wyłącznie z Play, bo podobnym wnioskiem podzielił się Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange. Ze statystyk pomarańczowego operatora wynika również, że zużycie internetu w święta rośnie z roku na rok.

W przypadku Orange nie znamy danych. Natomiast jeżeli chodzi o Play, to użytkownicy tego operatora wysłali prawie 5 mln MMS-ów.

SMS wciąż trzyma się mocno, ale widać, że najlepsze lata już dawno za nim. Czy w takim razie komunikację mobilną zdominują smartfonowe komunikatory? Niekoniecznie, bo na horyzoncie jest już nowy format, który może być następcą SMS-ów.

Nazywa się RCS. Czym różni się od tradycyjnych, wydawałoby się nieśmiertelnych SMS-ów? Przede wszystkim użytkownicy otrzymają możliwość wysyłania różnych plików multimedialnych aż do 100 MB. Czyli znacznie więcej niż w przypadku MMS-ów, o SMS-ach nie wspominając. Będą też rozmowy grupowe, możliwość współdzielenia plików oraz otrzymywanie informacji, kto odczytał wiadomość.

RCS ma funkcje typowego, współczesnego komunikatora. Jest jednak jedna, acz znacząca różnica - będzie można z niego korzystać praktycznie z automatu, ponieważ nowe telefony od razu będą go obsługiwać. Bez konieczności zakładania konta, jak jest to w przypadku internetowych komunikatorów.

Fakt, że rośnie w Polsce popularność MMS-ów, pokazuje, że Polacy chcą się w taki sposób komunikować. A przynajmniej w okresie, kiedy składa się życzenia. To oznacza, że RCS może trafić u nas na podatny grunt.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.