Zasady wideokonferencji z domu. Wszystko, co musisz o nich wiedzieć, aby uniknąć wpadki

Zasady wideokonferencji z domu. Wszystko, co musisz o nich wiedzieć, aby uniknąć wpadki20.03.2020 17:07
Źródło zdjęć: © East News | Value Stock Images

Obecnie wiele osób korzystających z możliwości pracy zdalnej bierze udział w spotkaniach biznesowych ze swojego salonu lub kuchni. Co zrobić, aby pomimo nietypowych okoliczności wypaść jak najlepiej i zachować profesjonalizm? Czy jest to w ogóle możliwe?

Większość z nas kojarzy nagranie, na którym prof. Robert Kelly udziela wywiadu na żywo w BBC News o Korei Południowej ze swojego domowego gabinetu. Wszystko przebiega pomyślnie, aż do momentu, gdy do pomieszczenia swobodnym krokiem wkracza jego córka. Po chwili dołącza do niej kolejna latorośl. Wszystko próbuje ratować żona prof. Kelly'ego, ale ostateczny efekt jest komiczny.

Trudno przewidzieć, co wymyślą najmłodsi, ale są sprawy, które możemy sprawnie kontrolować. Dlatego przygotowując się do wideokonferencji, warto przestrzegać kilku podstawowych zasadach.

Dźwięk i obraz w wideokonferencji

Bez względu na to, z jakiej aplikacji korzystasz – czy jest to Microsoft Teams, MyOwnConference, Skype czy też Google Duo, pamiętaj o tym, co słychać i co widać. Przed rozmową należy wybrać zaciszne i odpowiednio oświetlone miejsce.

Zobacz też: 10 porad bezpiecznego korzystania z internetu.

Jakość dźwięku jest bardzo ważna. Dlatego zaleca się korzystanie nie z wbudowanego mikrofonu w laptopie, a ze słuchawek z mikrofonem. Najlepiej nausznych i z kierunkowym mikrofonem. Dzięki nim do naszego odbiorcy dociera przede wszystkim to, co mówimy, a dźwięki z otoczenia są zredukowane do minimum.

Jeśli nie posiadamy takich słuchawek, musimy pamiętać o unikaniu głośnych miejsc. Warto zamknąć okno, drzwi do innych pomieszczeń. Kiedy skończymy mówić, wyciszajmy mikrofon, żeby nie robić dodatkowego hałasu, a dźwięk nie nakładał się na siebie. Pozwala to uniknąć zbędnego szumu informacyjnego i zakłócania konferencji.

Wyciszając słuchawki lepiej zrobić to z poziomu aplikacji niż używając przycisku "mute", gdyż niektóre programy nie zawsze tę czynność rozpoznają.

Kolejna zasada to właściwe oświetlenie. Kamerkę powinniśmy ustawić tak, aby padające światło dobrze oświetlało naszą twarz, a rozmówcy widzieli mimikę i gestykulację. Dużym błędem jest ustawianie kamerki pod źródło światła, które nie tylko razi, ale i rozprasza. Nie zapominajmy, że dobre światło jest dużym sprzymierzeńcem dla wyglądu i wrażenia, jakie wywieramy na innych.

Tło wideokonferencji

Część z dostępnych aplikacji do wideokonferencji pozwala na rozmycie tła. Jest to dogodne rozwiązanie, bo pozwala ukryć wszystko, co dla nas niewygodne – bałagan w tle, osobliwe pamiątki czy niepościelone łóżko. Taką opcję można wybrać m.in. w aplikacjach Microsoft Teams, Google Duo i Skype.

Osoby często uczestniczące w domowych wideokonferencjach, mogą być zainteresowane kamerkami, które automatycznie uruchamiają efekt "green screen". Jest to rozwiązanie pozwalające na wybranie dowolnego tła, ukrywającego wszystko, co się za nami znajduje. Może to być górski krajobraz lub profesjonalne biuro. Wszystko zależy od preferencji wybierającego.

Jeśli nie korzystasz z rozmycia czy efektu "green screen" pamiętaj, aby znaleźć tło, które nie będzie rozpraszało. Schowaj też osobiste przedmioty, których nie powinni widzieć twoi rozmówcy.

Możesz też zastąpić standardowy widok przygotowaną wcześniej prezentacją albo udostępniając swój ekran. Takie opcje są dostępne chociażby w aplikacji Microsoft Teams.

Etykieta wideokonferencji

Uczestnicząc w wideokonferencjach, nie możemy zapominać o obowiązującej etykiecie biznesowej. Oczywiście w warunkach domowych jest ona mniej rygorystyczna niż w biurze, ale wciąż istnieje. Dlatego należy założyć ubranie pasujące do kontekstu spotkania (lepiej zrezygnować z piżamy i rozciągniętego dresu) oraz odpuścić pisanie maili czy smsów w tym samym czasie. To samo tyczy się jedzenia lub picia. Część osób może to po prostu odebrać jako brak szacunku.

W ostatnim czasie wideokonferencje stały się normą dla wielu pracowników na całym świecie. Każdy rozumie, że jest to wyjątkowa sytuacja, a dla niektórych zupełnie nowa. W związku z czym nie da się całkowicie uniknąć niewielkich wpadek. Najważniejsze, aby się nimi zbytnio nie przejmować i potraktować jako cenną lekcję na przyszłość.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.