Zarabiają miliardy dzięki Facebookowi

Zarabiają miliardy dzięki Facebookowi23.02.2012 11:55
Źródło zdjęć: © SXC.hu

W 2011 r. dzięki działalności Facebooka i firm z nim powiązanych 27 państw należących do UE oraz Szwajcaria zarobiły 15,3 mld euro. W Polsce może to być kwota sięgająca nawet 200 mln euro - wynika z badania firmy doradczej Deloitte.

Według Deloitte aktywność portalu społecznościowego Facebook przyczyniła się do stworzenia 23. tys. miejsc pracy w Europie. Na popularności serwisu korzystają m.in. dostawcy urządzeń mobilnych i usług internetowych. "Szacuje się, że˙w˙ubiegłym roku wartość sprzedaży sprzętu i˙dostaw łączy szerokopasmowych wyniosła 6,5 mld euro" - napisano w opublikowanym w środę raporcie "Measuring Facebook's Economic impact in Europe".

Autorzy badania wskazali, że Facebook stał się fenomenem na skalę globalną, nie tylko ze względu na stworzenie nowego modelu komunikowania się użytkowników internetu. "Jego wyjątkowa pozycja wynika także z ekonomicznego wpływu, który wywiera na inne podmioty" - napisano w komunikacie.

Do działań bezpośrednich zalicza się m.in. wydatki Facebooka na pensje pracowników, podatki oraz zysk wygenerowany z aktywności w 201. r., a także wartość wytworzoną w różnych gałęziach przemysłu związanych z dostawami dla firmy.

"Szacuje się, że wymienione wyżej obszary działalności generują wartość dodaną w wysokości 21. mln euro, z czego 124 mln euro płynie bezpośrednio z działalności Facebooka, i utrzymują ponad 3 tys. miejsc pracy w Europie, w tym 600 osób to bezpośredni pracownicy zatrudnieni przez portal" - wskazali eksperci Deloitte.

Mierząc oddziaływanie Facebooka na gospodarki państw UE w szerszej perspektywie, eksperci Deloitte oszacowali wielkość wpływów, które uzyskują inne podmioty, dzięki korzystaniu z platformy stworzonej przez serwis. Chodzi np. o wzrost świadomości wybranych marek, a co za tym idzie - zwiększenie sprzedaży.

Osobne miejsce w analizie zajął wzrost popytu na nowoczesne technologie, stymulowany przez użytkowników portalu. Z opracowania wynika, że całkowita wartość wpływu Facebooka na gospodarki 2. krajów Unii Europejskiej i Szwajcarii w 2011r., z˙uwzględnieniem działalności innych podmiotów, wyniosła 15,3 mld euro, a także przyczyniła się do˙stworzenia 232 tys. miejsc pracy.

"Największy udział w tej kwocie mają działania przedsiębiorstw, które wykorzystują Facebooka do promocji swoich usług i produktów, m.in. poprzez tworzenie reklam i aplikacji, które za pośrednictwem portalu trafiają do docelowego konsumenta. Dodatkowe przychody pochodzą z budowy modyfikacji korporacyjnych stron internetowych, które muszą w obecnych czasach być kompatybilne z serwisem społecznościowym. Niemałe znaczenie ma także działalność reklamowa. Ocenia się, że same wydatki na płatne reklamy to suma rzędu 70. mln euro" - powiedział partner zarządzający działem Technologii, Mediów i Telekomunikacji Deloitte w Europie Środkowej Dariusz Nachyła.

Z wyliczeń Deloitte wynika, że najwięcej korzyści z działalności Facebooka i powiązanych z nim podmiotów odniosły Niemcy i Wielka Brytania. Przełożyło się to na wkład do PKB każdego z tych krajów na poziomie 2,6 mld euro. Na trzecim miejscu znalazły się Włochy, z wpływem na poziomie 2,5 mld euro. Te kraje są także liderami pod względem liczby stanowisk pracy, które wspierane są przez działalność Facebooka - łącznie jest to około 10. tys. pracowników.

Autorzy badania wskazują, że trudno ocenić dokładny wpływ Facebooka na polską gospodarkę. "Biorąc jednak pod uwagę proporcje PKB oraz poziom popularności Facebooka w Polsce, można szacować go na około 150-20. mln euro rocznie" - ocenił Nachyła.

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.